Böter, en fråga?!

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Tjena!

Hade tänkt att ta både bil och mc kort nu så snart det bara går. Men undrar lite ang att köra för fort. Ryker tex kortet för bil, åker kortet för mc:n då också eller? Kan ju inte vara så.

// Katana/\/\ /-\ /\/

kAtanAmAn skrev:
Tjena!

Hade tänkt att ta både bil och mc kort nu så snart det bara går. Men undrar lite ang att köra för fort. Ryker tex kortet för bil, åker kortet för mc:n då också eller? Kan ju inte vara så.

// Katana/\/\ /-\ /\/

Jo så är det. Håll dig i skinnet för du kommer att ha en prövotid dvs du får ta om behörigheten om du kör för fort.

Kör du för fort med bil så blir du av med det enda körkort du har inklusive alla behörigheter du har på det !
Dock räknas prövotiden från det första körkortet du tagit! Du får ingen ny prövotid när du tar en behörighet till!
Så om det va mer än två år sedan du tog ditt första körkort så har du ingen prövotid nu och får heller ingen ny om du tar mc kort, el lastbil el släp, el va man nu tar.
Nu säger du ju dock att du inte har bil kort heller så du kommer få två års prövotid räknad från din första godkända uppkörning!
Enda avvikelsen är om man blir av med kortat när man har prövotid! Då får man ta om kortet på nytt och får ny prövotid räknad från det nya uppkörningsdatumet!

Last edited:
Som sagt man blir av med alla behörigheter och får göra om både teorin och uppkörningen om man hade prövotid på kortet vid fortkörningen. Detta är anledningen till att jag kommer köra strypt mellanklassare.
Mindre risk att köra för fort då :)

Värt att notera för alla som kanske inte förstått det så får du fortfarande bara böter om inte forkörningen anses som tillräckligt grov för körkortsindragning.

Vilket då är 20 km/h eller mer för fort på 30- och 50-sträckor
20km/h på 70-, 90-, och 110-sträckor. (och 60?)

Men i de fall där ditt körkort utan prövotid hade resulterat i spärrtid så kommer du istället få ta om hela kortet, efter en viss spärrtid.

Detta har säkert disskuterats tusen gånger på detta forum men gröngölingar läser väl sällan gamla inlägg =)

kAtanAmAn skrev:
Tjena!

// Katana/\/\ /-\ /\/

Du har bara ett kort med flera behörigheter. Gör du bort dig på hoj torskar du allt och på bil likaså.

//\/\ /-\ /\//\/\ /-\ /\//\/\ /-\ /\/OLZKI/\/\ /-\ /\//\/\ /-\ /\//\/\ /-\ /\/ !!

jayjay skrev:
Värt att notera för alla som kanske inte förstått det så får du fortfarande bara böter om inte forkörningen anses som tillräckligt grov för körkortsindragning.

Vilket då är 20 km/h eller mer för fort på 30- och 50-sträckor
20km/h på 70-, 90-, och 110-sträckor. (och 60?)

Men i de fall där ditt körkort utan prövotid hade resulterat i spärrtid så kommer du istället få ta om hela kortet, efter en viss spärrtid.

Detta har säkert disskuterats tusen gånger på detta forum men gröngölingar läser väl sällan gamla inlägg =)

Hmmm..... är det inte så att körkortet ryker om man kör 20 km/h för fort vid 30-sträckor och om man kör 31 km/h för fort vid 50- 70- 90- och 110-sträckor? :va

Gröngöling?

Fan det visste inte jag...man får ta och passa sig alltså.
Nästan ett och ett halvt år på prövotiden...

NoLimit skrev:
Hmmm..... är det inte så att körkortet ryker om man kör 20 km/h för fort vid 30-sträckor och om man kör 31 km/h för fort vid 50- 70- 90- och 110-sträckor? :va

Gröngöling?
Jo det stämmer. Men det skadar ju ändå inte att ta det lugnt på 50-sträckorna med.

Det har diskuterats en del förut, finns en del trådar med korrekta svar.

30 - 49
50 - 69
70 - 99
90 - 119
110 - 139

Tror de är så

Jag blir av med prövoperioden till sommaren :tuttar

de enda som skiljer är väll om jag åker mer än tex 49 så får ni tillbaka kortet å jag får ta om nu

NoLimit skrev:

Gröngöling?
30 sträcker är det nolltolerans på? iofs enligt lag kan du bli bötfäld för att köra 52 på 50väg :rolleyes:

bad santa skrev:
30 sträcker är det nolltolerans på? iofs enligt lag kan du bli bötfäld för att köra 52 på 50väg :rolleyes:

Om det är fortkörningsböter du talar om så är det nolltollerans vid alla hastighetsbegränsningar mig veteligen. Sen brukar väl dom som kontrollerar hastigheten ha någon form av säkerhetsmarginal ändå, så det är nog ovanligt att man åker dit för att ha kört en eller ett par km för fort.

NoLimit skrev:
Om det är fortkörningsböter du talar om så är det nolltollerans vid alla hastighetsbegränsningar mig veteligen. Sen brukar väl dom som kontrollerar hastigheten ha någon form av säkerhetsmarginal ändå, så det är nog ovanligt att man åker dit för att ha kört en eller ett par km för fort.
Då jag har blivit bötfälld för fortkörning så har polisen tragit bort 3km varje gång

kAtanAmAn skrev:
Tjena!

// Katana/\/\ /-\ /\/

Man ska inte köra för fort! :ajjabajja

Såhär ÄR det :mattias

På 30 väg - max 20 km/h för fort
På 50+ väg - max 30km/h för fort

Alla behörigheter ryker vid körkortsåterkallning.

3 km/h skrivs ned vid laserkontroll pga. felmarginal.
ca 3% skrivs ned vid mätning från bakomliggande fordon (enligt chrolo har jag för mig)

:fakta

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien