Böter, en fråga?!

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Tjena!

Hade tänkt att ta både bil och mc kort nu så snart det bara går. Men undrar lite ang att köra för fort. Ryker tex kortet för bil, åker kortet för mc:n då också eller? Kan ju inte vara så.

// Katana/\/\ /-\ /\/
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
kAtanAmAn skrev:
Tjena!

Hade tänkt att ta både bil och mc kort nu så snart det bara går. Men undrar lite ang att köra för fort. Ryker tex kortet för bil, åker kortet för mc:n då också eller? Kan ju inte vara så.

// Katana/\/\ /-\ /\/

Jo så är det. Håll dig i skinnet för du kommer att ha en prövotid dvs du får ta om behörigheten om du kör för fort.
 

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Alingsås
Hoj
Gixxer 600
Kör du för fort med bil så blir du av med det enda körkort du har inklusive alla behörigheter du har på det !
Dock räknas prövotiden från det första körkortet du tagit! Du får ingen ny prövotid när du tar en behörighet till!
Så om det va mer än två år sedan du tog ditt första körkort så har du ingen prövotid nu och får heller ingen ny om du tar mc kort, el lastbil el släp, el va man nu tar.
Nu säger du ju dock att du inte har bil kort heller så du kommer få två års prövotid räknad från din första godkända uppkörning!
Enda avvikelsen är om man blir av med kortat när man har prövotid! Då får man ta om kortet på nytt och får ny prövotid räknad från det nya uppkörningsdatumet!
 
Last edited:

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Som sagt man blir av med alla behörigheter och får göra om både teorin och uppkörningen om man hade prövotid på kortet vid fortkörningen. Detta är anledningen till att jag kommer köra strypt mellanklassare.
Mindre risk att köra för fort då :)
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Värt att notera för alla som kanske inte förstått det så får du fortfarande bara böter om inte forkörningen anses som tillräckligt grov för körkortsindragning.

Vilket då är 20 km/h eller mer för fort på 30- och 50-sträckor
20km/h på 70-, 90-, och 110-sträckor. (och 60?)

Men i de fall där ditt körkort utan prövotid hade resulterat i spärrtid så kommer du istället få ta om hela kortet, efter en viss spärrtid.

Detta har säkert disskuterats tusen gånger på detta forum men gröngölingar läser väl sällan gamla inlägg =)
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
kAtanAmAn skrev:
Tjena!

Hade tänkt att ta både bil och mc kort nu så snart det bara går. Men undrar lite ang att köra för fort. Ryker tex kortet för bil, åker kortet för mc:n då också eller? Kan ju inte vara så.

// Katana/\/\ /-\ /\/


Du har bara ett kort med flera behörigheter. Gör du bort dig på hoj torskar du allt och på bil likaså.

//\/\ /-\ /\//\/\ /-\ /\//\/\ /-\ /\/OLZKI/\/\ /-\ /\//\/\ /-\ /\//\/\ /-\ /\/ !!
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
jayjay skrev:
Värt att notera för alla som kanske inte förstått det så får du fortfarande bara böter om inte forkörningen anses som tillräckligt grov för körkortsindragning.

Vilket då är 20 km/h eller mer för fort på 30- och 50-sträckor
20km/h på 70-, 90-, och 110-sträckor. (och 60?)

Men i de fall där ditt körkort utan prövotid hade resulterat i spärrtid så kommer du istället få ta om hela kortet, efter en viss spärrtid.

Detta har säkert disskuterats tusen gånger på detta forum men gröngölingar läser väl sällan gamla inlägg =)

Hmmm..... är det inte så att körkortet ryker om man kör 20 km/h för fort vid 30-sträckor och om man kör 31 km/h för fort vid 50- 70- 90- och 110-sträckor? :va

Gröngöling?
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Fan det visste inte jag...man får ta och passa sig alltså.
Nästan ett och ett halvt år på prövotiden...
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
NoLimit skrev:
Hmmm..... är det inte så att körkortet ryker om man kör 20 km/h för fort vid 30-sträckor och om man kör 31 km/h för fort vid 50- 70- 90- och 110-sträckor? :va

Gröngöling?
Jo det stämmer. Men det skadar ju ändå inte att ta det lugnt på 50-sträckorna med.
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det har diskuterats en del förut, finns en del trådar med korrekta svar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
30 - 49
50 - 69
70 - 99
90 - 119
110 - 139

Tror de är så

Jag blir av med prövoperioden till sommaren :tuttar

de enda som skiljer är väll om jag åker mer än tex 49 så får ni tillbaka kortet å jag får ta om nu
 

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Ort
sveriges tilltänka huvudstad
Hoj
:(
NoLimit skrev:
Hmmm..... är det inte så att körkortet ryker om man kör 20 km/h för fort vid 30-sträckor och om man kör 31 km/h för fort vid 50- 70- 90- och 110-sträckor? :va

Gröngöling?
30 sträcker är det nolltolerans på? iofs enligt lag kan du bli bötfäld för att köra 52 på 50väg :rolleyes:
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
bad santa skrev:
30 sträcker är det nolltolerans på? iofs enligt lag kan du bli bötfäld för att köra 52 på 50väg :rolleyes:

Om det är fortkörningsböter du talar om så är det nolltollerans vid alla hastighetsbegränsningar mig veteligen. Sen brukar väl dom som kontrollerar hastigheten ha någon form av säkerhetsmarginal ändå, så det är nog ovanligt att man åker dit för att ha kört en eller ett par km för fort.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
NoLimit skrev:
Om det är fortkörningsböter du talar om så är det nolltollerans vid alla hastighetsbegränsningar mig veteligen. Sen brukar väl dom som kontrollerar hastigheten ha någon form av säkerhetsmarginal ändå, så det är nog ovanligt att man åker dit för att ha kört en eller ett par km för fort.
Då jag har blivit bötfälld för fortkörning så har polisen tragit bort 3km varje gång
 

Gaypolisen

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
Överkalix
Hoj
Ural Wolf.
kAtanAmAn skrev:
Tjena!

Hade tänkt att ta både bil och mc kort nu så snart det bara går. Men undrar lite ang att köra för fort. Ryker tex kortet för bil, åker kortet för mc:n då också eller? Kan ju inte vara så.

// Katana/\/\ /-\ /\/

Man ska inte köra för fort! :ajjabajja
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Såhär ÄR det :mattias

På 30 väg - max 20 km/h för fort
På 50+ väg - max 30km/h för fort

Alla behörigheter ryker vid körkortsåterkallning.

3 km/h skrivs ned vid laserkontroll pga. felmarginal.
ca 3% skrivs ned vid mätning från bakomliggande fordon (enligt chrolo har jag för mig)

:fakta
 
Last edited:
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top