Börjar tröttna, vilken hoj får fart på intresset igen?

Ktm smt har jag nyligen köpt och gillar verkligen den hojen, skön v-twin, däremot vet jag inte hur den är på grus. Det blir att testa när det är dags för däckbyte!
 
Hade jag varit som du (om du nu inte är lika kort som mig). Och bor där du bor hade jag köpt mig en sådan här.

KTM950_superenduro_r.jpg

Har själv haft motard varianten utav samma hoj och motorn är helt fantastiskt härlig. Har även kört med enduro varianten på lite grusvägar och hojen är verkligen fantastisk!
 
258kr/mån kostar den att garageförsäkra. Men påställd så ligger den på 2400kr/mån hel/helår. Och det är ju ganska saftigt.

Mvh /Try

Jag skulle nog säga tvärtom, att det var en jäkla saftig garageförsäkring!?
 
Jag skulle nog säga tvärtom, att det var en jäkla saftig garageförsäkring!?

Sthlm är dyrt oavsett. Dock har jag inte haft garageförsäkring på någon annan hoj så jag har inget att jämföra med ;) Men jag tycker 258kr/mån är betydligt billigare än 2400kr.
 
Som många ovanstående nämnt. Skaffa en "grusbus" hoj om du har mycket offroad vägar i din närhet. Det är underbart att komma ut i naturen och komma bort från stan. Ta med sig fika och "lyssna" på skogen.

Annars skulle jag rekommendera att du testar en annorlunda motorkonfiguration lite mer exotisk motorcykel med väldigt mycket karaktär som du aldrig ägt förut ?

Nu vet jag inte vad du haft förut. Men tex V-twin, V-4:a, Trecylinders Triumph kanske ? Nått med mycket speciell karaktär.

En hoj som kanske skulle passa ditt behov.

Honda VFR800X Crossrunner

Honda VFR1200X Crosstourer

Triumph Daytona 675,

Triumph tiger 800/ 1050 / Explorer 1200.

Ducati Hypermotard, Multistrada / sportmodell

MV Agusta

Aprilia

Jag har sett massa intressanta "reviews" på lite udda hojar som testare blir "förälskade" i just för att dom kan vara svårmästrade och väldigt udda vilket ger "föraren" en ordentlig utmaning vilket skapar nya utmaningar och sätter föraren på prov.

Kolla dessa Youtube kanaler om du vill ha lite inspiration...

http://www.youtube.com/user/motorcyclenewsdotcom/feed

http://www.youtube.com/user/motorcycle/feed

https://www.youtube.com/user/motousa/videos?view=0
 
Det blir varken en renodlad enduro eller en ER6, de begränsar mig för mycket helt enkelt.

Hudik, en Tuono vore riktigt häftigt men jag vet inte om det är lösningen på mitt problem just nu..
En elak äventyrshoj skulle kanske vara något, men ofta känns dom både gubbig och tråkig?

Dom är väl bara tråkiga och gubbiga om man kör dom som en tråkig gubbajävel. :banana

http://www.youtube.com/watch?v=btRvVLA0KzM
 
Har ägt minst 35 hojar & utan tvekan har jag haft roligast på grusmaskiner, anledningen är ganska enkel faktiskt, man är obegränsad! ser man en spännande stig eller knagglig grusväg, eller snudd på lodrät slänt så är det bara utforska, det gör man inte på en asfaltshoj....

Skönaste jag gjort på hoj är när jag körde Stenkusten på Gotland, mestadels ståendes på min KTM Adventure 950...kritvita grusvägar, miltals...med havet som kuliss! :yoparty

312715_10150314199803022_571263021_8263527_62722299_n.jpg
 
Last edited:
Har ägt minst 35 hojar & utan tvekan har jag haft roligast på grusmaskiner, anledningen är ganska enkel faktiskt, man är obegränsad! ser man en spännande stig eller knagglig grusväg, eller snudd på lodrät slänt så är det bara utforska, det gör man inte på en asfaltshoj....

Skönaste jag gjort på hoj är när jag körde Stenkusten på Gotland, mestadels ståendes på min KTM Adventure 950...kritvita grusvägar, miltals...med havet som kuliss! :yoparty

View attachment 390044
Härlig bild!
Man blir sugen på en grusmaskin!
 
Känner igen det du går igenom. Förstahojen var en FZ1-N, var sjukt kul att köra och träffa nya människor osv.

Sen bytte jag till en S1000RR säsong två för att fartvinden höll på att ta kål på mig, körde ca 960 mil förra säsongen. Det var riktigt kul att ha så mycket effekt.

Och denna säsongen så har jag kört ca 300 mil och tycker hojkörningen har blivit vardagligt tråkig. Nu har iofs min hoj stått en del på verkstad denna säsong plus att jag åkte på ett kedjebrott för en månad sen. Och nu ska motorn bytas på den.


Konstigt nog har jag inte ens varit sugen på att köra hoj senaste månaden heller.

Ska jag sälja i vår när motorn är utbytt om det känns lika värdelöst? Eller ställa undan hojen och vänta på att suget ska komma?

Med vänlig hälsning, Try

MEd tanke på att din hoj är en aning dyrare så tycker jag att alternativet att ställa den någonstans och låta den samla damm, bättre att sälja av och köpa något annat isf. Geggmoppe kanske? Fruktansvärt skoj!
 
MEd tanke på att din hoj är en aning dyrare så tycker jag att alternativet att ställa den någonstans och låta den samla damm, bättre att sälja av och köpa något annat isf. Geggmoppe kanske? Fruktansvärt skoj!

Jag har ju blivit lite kräsnare ju mera man kör. Vill ha något som är sjukt roligt, inte går sönder eller behöver servas hela tiden. Budgeten ligger på runt 120-150k.

Så vad ska man köpa?

Mvh /Try
 
Jag har ju blivit lite kräsnare ju mera man kör. Vill ha något som är sjukt roligt, inte går sönder eller behöver servas hela tiden. Budgeten ligger på runt 120-150k.

Så vad ska man köpa?

Mvh /Try

Vad ska du ägna dig åt för körning? Till allt annat än banåkning tycker jag BMWn är usel...

Med så stor budget, varför inte antingen en riktigt cool streetfighter, typ en Ducce 1098 SF eller Aprilia Tuono V4, eller en snabb äventyrshoj typ Multistrada 1200 eller KTMs 1190? Jag vågar lova att du är snabbare med en sådan än med BMWn överallt utom på bana :)

I en stad som STHLM skulle jag nog ha en KTM 690 motard för stadskörning och en större äventyrshoj eller streetfighter för turer utanför stan. Superduke är ett lysande alternativ för det.

Eller så vågar du vara en ledare, kastar av kåporna av Beemern och skickarpå ett crosstyre :yoparty
 
Last edited:
120-150k? Banhoj (50k), enduro (45k)+en vettig skåpbil (50k) att kuska runt i. Skulle ja gö...
 
Vad ska du ägna dig åt för körning? Till allt annat än banåkning tycker jag BMWn är usel...

Med så stor budget, varför inte antingen en riktigt cool streetfighter, typ en Ducce 1098 SF eller Aprilia Tuono V4, eller en snabb äventyrshoj typ Multistrada 1200 eller KTMs 1190? Jag vågar lova att du är snabbare med en sådan än med BMWn överallt utom på bana :)

I en stad som STHLM skulle jag nog ha en KTM 690 motard för stadskörning och en större äventyrshoj eller streetfighter för turer utanför stan. Superduke är ett lysande alternativ för det.

Eller så vågar du vara en ledare, kastar av kåporna av Beemern och skickarpå ett crosstyre :yoparty


Haha! Skulle jag kasta kåporna och sätta på streetfighterkrona på min så skulle väl S1000RR tråden skrika rakt ut av vrede/förtjusning ;)

Men det var ingen dum idé, alltid kul att pröva något nytt ;) Upprätt sittställning och 200hk kan inte bli tråkigt.

Eller göra en Caféräser av den. :yoparty

S1000RR Cafe.jpg
 
Jag har ju blivit lite kräsnare ju mera man kör. Vill ha något som är sjukt roligt, inte går sönder eller behöver servas hela tiden. Budgeten ligger på runt 120-150k.

Så vad ska man köpa?

Mvh /Try


Ingen egen erfarenhet men den nya KTM 1190 med sina 150 kusar borde vara en perfekt maskin som borde klara av både offroad o asfalt utan o behöva skämmas för sig:D
En sprillans ny båge isåfall med fulla garantier fast det negativa är väl värdeminskningen.
 
Haha! Skulle jag kasta kåporna och sätta på streetfighterkrona på min så skulle väl S1000RR tråden skrika rakt ut av vrede/förtjusning ;)

Men det var ingen dum idé, alltid kul att pröva något nytt ;) Upprätt sittställning och 200hk kan inte bli tråkigt.

Eller göra en Caféräser av den. :yoparty

View attachment 390051

Du skulle bli min hjälte, roligare än jag hade med min Fireblade som hade crosstyre har jag aldrig haft på gata. Som en motard med 150hk :)

Skicka på ett framdrev med en eller två kuggar mindre så kan du wheela hela vägen in i solnedgången :banana

Fanns ett reportage i Performance Bikes om några jänkare som hade byggt om en S1000RR till streetfighter. Det började vattnas i mungipan medan jag läste det... :)

image.jpg
 
Last edited:
Jag har ju blivit lite kräsnare ju mera man kör. Vill ha något som är sjukt roligt, inte går sönder eller behöver servas hela tiden. Budgeten ligger på runt 120-150k.

Så vad ska man köpa?

Mvh /Try

Kan väl inte påstå att jag är någon form av orakel, men KTM 690 enduro ska vara någon form av väg/offroad bastard som är hyfsat bra på båda med rätt långa serviceintervall...
Annars, för din budget kan du ju skaffa flera olika hojar som var för sig är skitbra på just det den är tillför, så får du ju omväxling och kompetenta hojar. :D Omväxling förnöjer.
Min bängliga tvåtaktare är skitskoj att köra tex, trots att den är sämre på precis allt än min sporttourer. Ja, förutom att lukta tvåtakt då, och föra oväsen...
 
Många föreslår grushojar, vilket är sket kul att åka... men det är sjukt mycket roligare att åka med någon/några. Vad kör dina kompisar? Missförså mig rätt, det är kul men det är roligare att åka ett gäng när man är 3 mil in i skogen, särskillt om du får problem =)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top