Börjar tröttna, vilken hoj får fart på intresset igen?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tja!

Har haft en riktigt dålig säsong, och intresset känns inte alls lika stort längre.

Åker idag en gsxr 750 -00 och har funderat en hel del på varför jag inte upplever samma glädje längre. Tror att det kan vara så att jag saknar "enkelheten" i att åka nakenhoj eller liknande.

Jag behöver alltså byta hoj. Vägarna här uppe är av varierad kvalité och grusväg finns det precis hur mycket som helst av. Men jag vet inte, en grushoj känns... Sådär.

Det ska gå att skjutsa och det ska gå jävligt bra för frun tycker mer och mer om att hänga med.

Nakenhoj igen kanske? Hade en er6 och gillade den skarpt så kanske..

Äh jag vet fan inte, skriver mest av mig.
 
Skaffa dig en endurohoj. :fakta För mig är det svårslaget, den håller mig någorlunda vid mina sinnes fulla bruk över vintersäsongen, och när suget tryter efter plastraket, så pangar man lite geggmoppe.

Problem solved.

Skjutsa på en ER6a? Låter ju...skoj...
 
Tror det vore dags att byta underlag..testa grus. Alt byta genre till custom.
Att byta en gathoj med en likadan utan kåpor vette fan om det hjälper =) Same shit fast slöare om du väljer en er6 ju
 
Gillar du hojen du har i övrigt kan du ju bygga om den till en fajter? Nakenhojar som det går att skjutsa på finns det ju ungefär en miljard olika så du får nog vara lite mer detaljerad i så fall.
 
Vad för slags körning vill du hålla på med och vad fick dig att vilja börja åka hoj i första läget?

Är det så att man ägnar sig åt körning man inte gillar kan det vara anledningen till att det känns tradigt snarare än hojen, om man t.e.x vill dra ut med polarna och fika men hela tiden kör själv för att de har annat för sig så hjälper ju inte en ny hoj. Men det är bara ett exempel.

Du har ju en sporthoj så varför inte prova köra lite bana? Det kan vara en riktig nytändning!

Som redan nämnts är det oförskämt roligt att sladda grusväg så om du har tillgång till sådana kan en mellanstor offroadhoj vara något. Kanske inte något man ger sig ut och gör med frugan bakpå dock...
 
Last edited:
Med sådär vägar, och skjuts så tycker jag det låter som en äventyrshoj ärligt talat. Bankörning är skoj det med, och det är ju där en sporthoj egentligen hör hemma, de trivs ju egentligen inte om de inte piskas relativt hårt...
Själv har jag planerat att fylla ut garaget med en KTM 690 Enduro (eller liknande offroadig grussprättare) till sporttourern och den bängliga gamla tvåtaktaren.
 
Tuono roligare hoj får du leta efter men tyvärr så kan jag hålla med om att vägarna är rent talat skit runt Ljusdal :/
 
Varför "tvinga" på sig ett intresse? Intressen går i perioder... Sälj eller ställ av hojen och ta upp det igen när suget kommer, det kommer det att göra:tummenupp
 
Ut och prova hojar som är bra att köra då ni är två

Prova att åka till nått ställe som du/ni inte ha varit på
 
Köp en eu-moppe och kör en sommar.
Hojen blir roligare efter det, och så kommer man billigt undan.

Hade en bekant som gjorde så när han blev less på sin superåkafortochhoppaochklättraiallabackarsnöskoter. Han klippte till på en risig skidoo elan och började köra med den. Nu har han kul på både nya och gamla åket. :tummenupp
 
Du pratade ju om att du ville prova min Tuono V4:a?
Bara att höra av dej, för roligare hoj kan man fasiken inte skaffa....
 
Kan säga att jag vandrat precis din väg. Började med en FZ6. Sålde och köpte en gix 750 -02. Älskade den hojen men började tröttna lite andra säsongen efter 1000 mil. Inte på hojen som sådan utan lite på körningen. Hojens liv (inte mitt gudskelov) slutade i en bilkrasch där jag inte var vållande men fick ett nyckelben avbrutet på två ställen. Hojen skrot. Tog försäkringspengarna, väntade ett par månader och köpte en 690 SMC. Efter en månad kunde jag inte hålla framhjulet i asfalten längre. Det var kontant bus. Säsongen slutade abrupt med rullgrus i en kurva. Hojen lagades och så la jag ut den på Blocket. Kände att den hojen går fan inte att köra normalt så till slut kommer jag "köra ihop" till en ordentlig smäll. Sedan blev det en enduro, en vägreggad 450. Tänkte att det måste ju vara den perfekta kombinationen mellan körning, säkerhet (man slipper ju möta en lastbil i en blind kurva i 140 knyck) och motion. Körde totalt 5 rundor i lokala endurospåret. Vurpade 5-6 gånger per runda och sedan tvätt, mek och byte av trasiga delar och packboxar efter varje jävla runda. Sålde hojen i våras och var säker på att jag skulle köpa redan efter någon vecka med stålar på fickan. Av någon anledning har jag inte kommit loss ur spenaten och hittat rätt hoj att köpa och så här 2 månader senare så är jag fortfarande sugen men det är inte så att jag MÅSTE köpa...Nu står jag inför:

1. Köpa sporthoj. Det var trots allt det absolut roligaste av ovanstående beskrivning. R1 eller Gix 1000 i så fall med årsmodeller runtn 2005. Familjen hemma är inte överförtjusta i det valet vilket inte stoppar men åtminstone bromsar min egen entusiasm inför köpet något

2. Köpa streetfighter möjligtvis en Ducati Monster 800-1000cc. Att ha och köra i stan med soliga dagar. Relativt billig och ingen press att plöja massa mil med per säsong. Även sneglat på Yammas MT01. Vill med andra ord ha en brutal snarare än sportig streetfighter.

3. Pausa hojandet tills suget blir övermäktigt

Så för att sammanfatta. Jag tror du blir grymt besviken om du byter tillbaka tilll 600cc naken efter milen på en 750 supersport. Jag tror även att du blir grymt besviken på grushoj/enduro. Känns bara som de som växer upp med cross är tillräckligt duktiga för att kunna ha riktigt kul på en sådan. Kanske att en motard kan roa dig. Men efter du lärt dig att slanga och göra stoppies i sömnen, vilket går på 2-3 veckor så inser du att en motard är ganska begränsad som motorcykelval. du kan exempelvis glömma rundor på 10 mil.

Du har en sjukt rolig och ganska billig sporthoj. Softa lite i ditt beslut och skulle du behålla den så dreva ner en kugg till våren :rofl
 
Last edited:
KTM Adventure... Säger bara det. Har varit i samma situation som dig och den fick liv i intresset igen!
 
Skaffa dig en endurohoj. :fakta För mig är det svårslaget, den håller mig någorlunda vid mina sinnes fulla bruk över vintersäsongen, och när suget tryter efter plastraket, så pangar man lite geggmoppe.

Håller fullständigt med, enduro är svårslaget. Lika roligt som banåkning men på ett helt annat sätt. Dock - svårt att skjutsa frugan på en riktig endurohoj. :hihi
 
There´s no hoj like racehoj..

Sälj det där, köp en färdig racehoj, ett släp, boka licenskurs och ta med dig familjen på asfaltscamping nästa år istället. Då har du löst depåpersonal också ;)

Inget är roligare än racing, bara gör´t!
 
8555265222.jpg

Provkör en sån här, accelererar typ som en sportis och du åker som en kung. Den känns inte så stor fast den väger 230kg fulltankad.
Jag är helsåld på den:-) Det som gör min smc lite tråkig är vägen till dom roliga vägarna, vinden och den hårda sadeln:P Dom problemen fixar ju 1190:in:-)
 
690 och köra grusväg och enklare endurospår?
mitt MC-intresse fick ett stort uppsving av att köpa min 525a och började köra grus, enduro, crossbana, is osv =)
Dock är det på gränsen till mycket service på den..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top