Börjar tröttna på tattarstockholm...

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Assholes är Assholes är Assholes! Oavsett vem som snor min egendom!

Och oavsett vad dom kallas!

Alkisar, Knarkare, Snorungar eller Bankirer! ;)

Om vi nu ska snacka drägg. Ta upp alla kategorier inte enbart en grupp!:brynad
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tattare är väl en folklig benämning på den etniska gruppen som tidigare kallades zigenare och numera den politiskt korrekta termen "romer"?
Har för mig dom blev fridlysta i sverige för nåt tiotal år sen..

Halvsant.
Tattare var snarare benämning på halvluffare, ofta bördiga från öst, som drog runt och försörjde sig på uddaarbeten.
Numera samlingsnamn på diverse småkriminella grupperingar.
Jag är själv av tattarsläkt.
Men ser mig inte som tattare, eftersom själva skumraskaffärerna dog ut med min morfar (som var någorlunda halvhederlig han med).
 

harmgc

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Malmö
Hoj
-
nja tattare syftar på folkgruppen Resandefolket som kom till Sverige 1512, inte zigenare dock så räknars dom in bland romer i Sverige. i England går dom som travllers. Många drägg blev för kallade tattare men är ej av Resandefolket vilket jag antar din morfar var av då Skrottnise.

Erkänd som en av få minoriteter i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resandefolket
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Haha :D, ok, jag menade absolut inte att hävda att det var någon specifik folkgrupp/ras/whatever utan begreppet "tattare" har för mig och mina bekanta helt enkelt alltid varit använt såsom drägg/pack/idiot/tjyvpack/mm/mm.

Har nu iaf tack vare snäll mc-broder fått låna ett riktigt skivbromslås så man kan sova utan en scooter ståendes i lägenheten.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
nja tattare syftar på folkgruppen Resandefolket som kom till Sverige 1512, inte zigenare dock så räknars dom in bland romer i Sverige. i England går dom som travllers. Många drägg blev för kallade tattare men är ej av Resandefolket vilket jag antar din morfar var av då Skrottnise.

Erkänd som en av få minoriteter i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resandefolket

Det är en PKbeskrivning med stora hål i logiken.
Första dokumenterade uppgiften om romer (eller det man antar är romer) är från 1500talet.
Det betyder ingalunda att alla tattarsläkten kom till Sverige på 1500talet, eller att de överhuvudtaget är släkt.
Släkten med halvkriminella luffare som vandrat vidare allt eftersom befolkningen tröttnat på patrasket har funnits både före och efter femtonhundratalet.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Vilken upplysande diskussion det blev. Slutsatsen om att en tjyv är en tjyv & inte en folkgrupp låter rimligt, då min erfarenhet av tjyvar är att de har alla möjliga ursprung/folkgrupper. Det finns såklart vissa jag har lite extra svårt för men det är inte läge att vädra mina fördomar här.
Min favorit tattare är Anna Lena Brundin (ståupparen).
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Rätt skönt och bo på vischan....har inte tagit ur nyckeln ur bilen sedan jag köpte den. Den sitter ALLTID i. Hojen står ofta med nycklarna i, dock brukar jag försöka komma ihåg att ta ur nyckeln på just hojen.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Det är en PKbeskrivning med stora hål i logiken.
Första dokumenterade uppgiften om romer (eller det man antar är romer) är från 1500talet.
Det betyder ingalunda att alla tattarsläkten kom till Sverige på 1500talet, eller att de överhuvudtaget är släkt.
Släkten med halvkriminella luffare som vandrat vidare allt eftersom befolkningen tröttnat på patrasket har funnits både före och efter femtonhundratalet.

Hmm hade för mig att tattare var slang för just finska zigenare men kanske har fel där. Har hört något att namnet kom av att man trodde att de var släkt med tatarerna (vilket är felaktigt) som är något slag turkfolk.
 

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Det där är verkligen inte bara Stockholm som har problem med. Försök att parkera hojen på en trottoar i Eskilstuna så lär du vara av med den inom en snar tid. Borde vara skottpengar på asen
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Här i soliga exotiska Umeå så forcerades en/ett (antal) garagedörr(ar) med en stulen lastmaskin för att komma åt en/ett antal sporthojar.

Så du är inte säker någonstans här i landet. En släkting i Norrbotten fick sitt utedass stulet(!!) :va
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Haha, hade jag kunnat skulle jag ändrat trådnamnet, även om urspårade diskussioner alltid är kul.

Verkar tydligen som om jag spydde min galla åt fel håll dock. Det visade sig idag efter att de vaknat på företaget som har garaget att det är deras "p-vakt" som plockat med sig mina lås då han trott att de var kvarlämnade efter inbrott?. :huvet
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Haha, hade jag kunnat skulle jag ändrat trådnamnet, även om urspårade diskussioner alltid är kul.

Verkar tydligen som om jag spydde min galla åt fel håll dock. Det visade sig idag efter att de vaknat på företaget som har garaget att det är deras "p-vakt" som plockat med sig mina lås då han trott att de var kvarlämnade efter inbrott?. :huvet

:rofl
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Nja, Jörgen den enda hojen som jag vet blivit stulen där jag bor var en gammal Hd utan försäkring värd ca 250 tusen enligt ägaren..:gnissla
Han köpte en sporters orginal efter det
...
Men vi har haft för många bilinbrott för att det ska va kul...
Flytta ner till landet vore nice.

Missade denna skröna: Alltså här har vi en kille som har en HD, som han värderar till 250 K. stående på gatan? oförsäkrad!! Han får hojen stulen & köper en ny HD i samma prisklass. Vad är det som inte stämmer här???
Varför inte försäkrad, är hojen stulen & därför oförsäkrad, så att när han blir av med den, stjäl han bara en ny - obegripligt men som sagt en skröna - en andrahandsuppgift eller skitsnack.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top