Börja med supermotard..

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Jag tyckte inte jag såg någon tråd om detta! Så jag slänger upp en ny! :D
Jag har själv inte börjat med supermotard och vet inte i vilken ände man ska börja!?! Ok jag har fixat hojjen, en lite modifierad enduro (vilket måste vara godkänt?) med road-däck!

Sedan så har jag förstått det som att man måste antingen ha Motocross, Roadracing eller back licens för att få köra på träningstiderna? Vilket i dagsläget kostar över 2000kr.. :näsblod
Måste hojjen oxå vara reggad? eller går det att köra med en oreggad?
Sedan har jag oxå hört rykten om uppsamlings flaskor under förgasar-slangarna, är det oxå ett tvång?

Så om vi säger såhär, jag har en Enduro, som jag satt på SMdäck på...vad ska jag göra nu?

Tackar för svar//Kalle
 
tycon1 skrev:
Jag tyckte inte jag såg någon tråd om detta! Så jag slänger upp en ny! :D
Jag har själv inte börjat med supermotard och vet inte i vilken ände man ska börja!?! Ok jag har fixat hojjen, en lite modifierad enduro (vilket måste vara godkänt?) med road-däck!

Sedan så har jag förstått det som att man måste antingen ha Motocross, Roadracing eller back licens för att få köra på träningstiderna? Vilket i dagsläget kostar över 2000kr.. :näsblod
Måste hojjen oxå vara reggad? eller går det att köra med en oreggad?
Sedan har jag oxå hört rykten om uppsamlings flaskor under förgasar-slangarna, är det oxå ett tvång?

Så om vi säger såhär, jag har en Enduro, som jag satt på SMdäck på...vad ska jag göra nu?

Tackar för svar//Kalle

Hej Kalle, har inte alla svar men kan kanske hjälpa dig lite så kan de rutinerade rävarna ta över senare :) .

Vad det gäller uppsamlingskärl så är det ett krav. Vevhusventilationen ska ha en burk på 0,5lit om du inte har slutet system a´la Husaberg. Resten, tankavluftning, kylare, förgasare kan ha "godtycklig" volym.
Sedan ska det najas också, oljepluggar, kylarlock, bromsok och skruvar/anslutningar som det kan läcka vätska ifrån t.ex skruvar till oljefilter och banjoskruvar för bromsslangar.
Helt skinnställ kräver ett flertal ställen/klubbar också, har dock sett/läst här att det har funkat med delat med.

Fyll på och rätta det som behövs nu gubbar
 
Tack så mycket John! Jag förstod det där med uppsamlingskärlet, vilket låter rätt logiskt enligt mig! :) Men hur är det med licenserna nuda?
 
För att enbart träna brukar inte licence vara nödvändigt, jag har inte sett en enda bana som kräver det.

Se bara till att du har en olycksfallsförsäkring som gäller.

Kör du med orginal bromsar? Isf är det nästa projekt att lägga pengar på.
 
Grejset med licens beror helt på när och var du vill köra. T.ex på Sviestad kan du köra på deras gatåkningar med hojen så fort den är reggad och du har körkort. Vill du däremot köra på deras SM-träningar så är kraven större, t.ex licens. Kolla med stället/klubben där du vill köra innan bara.
 
Chris Husky skrev:
För att enbart träna brukar inte licence vara nödvändigt, jag har inte sett en enda bana som kräver det.

Se bara till att du har en olycksfallsförsäkring som gäller.

Kör du med orginal bromsar? Isf är det nästa projekt att lägga pengar på.

Njaa..Investera i bromsarna på en RM? tror inte det är en så bra idé, för att hojjen överhuvudtaget inte är lämpad för SM. Jag ville bara prova på SM och se om det är värt att chacka en "storebror" lite senare :D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top