Börja med banracing

Jag har allt med utrustning, både goretex och dainese-ställ, ryggplatta osv, körkort för A1 kort och en lätt mc, tar A2 kortet den 9/7, har tidigare kört cross och ägt min mc sedan 2010 (:

Då har du ju allt som behövs för att börja testa på bankörning redan. Gå på någon Knix-kurs eller testa på Arlanda TT med SMC. Gillar du det så prova att köra någon riktig bandag på tex Gelleråsen eller Mantorp. Gillar du även det så kan du börja fundera på licens och rejsmoppe, men det är ett lite senare steg kan jag tycka :tummenupp
 
Förutom utrustning och licens som andra redan påpekat är det bra att skaffa en depåkompis/vänkrets/flickvän/pojkvän/förälder som hjälper dig.
Känns skönt att veta att någon packar ihop grejorna när man själv ligger på sjukan och funderar på hur mycket det kommer att kosta den här gången....
 
Håller med och instämmer med Geggamoja!
Arlanda TT med SMC är på bekvämt avstånd och ger en lagom försmak och under seriösa och bra förhållanden. De flesta som börjar där du är nu åker på några bandagar med sin "vanliga" mc, kör i någon lugnare grupp och känner sig för. Vartefter man växlar upp i tempo och lär sig mer och fastnar mer för sporten så kommer man har lärt känna många nya kontakter som vänligt delar med sig av tips och information. Alla är väldigt hjälpsamma i en depå, man måste inte vara tjej för att få hjälp!

När du fastnat så dröjer det oftast inte så länge föränn det blir dags för ett inköp, en banhoj som inte har allt det där onödiga som en hoj för gata har.
Sen behövs då ett släp/skåpbil för transporter, eller ännu bättre om man kan samåka med någon likasinnad vän för det tjänar båda på :-)

Lycka till och följ de seriösa tipsen här i tråden så kommer du långt.

//Nitrous
 
Jag är inte singel, så jag ska försöka vara lite seriös. Om du har lite ambitioner att köra mycket bana behöver du en ren banhoj, gärna ett lämpligt fordon för att köra den till och från banorna, depåstöd, däckvärmare, lite skarvsladdar, soppadunkar och lite andra bra att ha-prylar. Att köra med sin gathoj blir bara dyrt och nervöst, been there, done that.

Köp en färdig hoj, som är byggd för racing, där allt är najat, fixat och klart, fjädringen kitad osv, det blir både mycket billigare och enklare. I början vill du ha en bra hoj du kan lära dig på, som du har råd att slänga i backen några gånger. När den sen börjar bli begränsningen, och du känner att du vill lägga mer pengar, då kan du köpa senaste bästa. Min R6 är tex till salu, och det går att pruta till sig värmare mm till den om man vill ;)

Ska du börja tävla måste du ta en licens, men det är bara en utbildning i hur du tävlar, regler, rutiner mm. Den lär dig INTE att köra hoj fort, det ska du ha lite koll på från början. Du måste inte vara snabb, men du måste kunna hantera hojen, ha vettiga spårval och ett tempo iaf över skördetröska. För dig är Linköpings Motorsällskap närmast, dom brukar ha licenskurser lite då och då.

Ska du inte tävla, men ändå köra mycket bana är trots allt en dedikerad banhoj det bästa, och då räcker det i princip med ett vanligt körkort, men då får du inte köra licensträningar, utan bara vanilga bandagar. Personligen tycker jag att licensträningar brukar vara bättre uppstyrda, och skönare stämning i depån.


Inte för att vara sån, men den här synen på bankörning är ganska överdriven (iaf så länge vi inte pratar tävlingskörning). Det går utmärkt att köra bana med vardagshojen, inte fan blir det billigare att krasha och laga en hoj du lagt ex antal tusenlappar på utöver din vanliga hoj, än att laga den vanliga hojen, sen att man blir hojlös en tid är en annan femma. Men jag tror de flesta lite allvarligare marksyningar brukar resultera i att man färdas på annat sätt oavsett...

Håller dock med om att ett lämpligt transportfordon är trevligt även för vanliga bandagar, inte så överdrivet kul att sitta och nöta de extra milen på hojen efter en heldag på bana... och sen har vi såklart de fallen där man krashat och inte kan köra hem hojen :rolleyes:

Dock tycker jag det bivius påpekade är viktigare :tummenupp


Till TS:
Två dagar efter du tagit kortet går detta av stapeln:
http://www.ktmclubscandinavia.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=1182
Ruskigt billigt och det finns platser kvar :katt
 
1: Ber om ursäkt att jag tillfälligt drogs ner på en mindre seriös nivå, skyller på sandfållan
2: Föreslår att tramset ovan flyttas till PM eller bara läggs ner

Eftersom det inte är någon körning på Arlanda Test Track förrän nästa månad föreslår jag en tripp till Rörken i uppsala om du orkar puttra 125:a dit. Väl där lär det vara riktigt kul att köra 125:a. Det är körning där varje måndag kväll tills det blir för mörkt, då kör man söndag förmiddag istället.

http://www.svmc.se/Distrikt/uppsala/School/Fortbildning/Rorken/

Eller tuvängen, tre körningar kvar i år: 11/8, 25/8 och 8/9
http://www.svmc.se/Distrikt/stockholm/School/Fortbildning/Tuvis/

Rekommenderar även SMC Stockholms 2-dagars coaching som körs vid två tillfällen efter varandra nästa månad:

http://www.sporthoj.com/forum/showt...n-1-2-Augusti-och-3-4-Augusti-2013&highlight=

Ett par pass på rörken som uppvärmning och sedan 2 eller 4 dagar på gelleråsen, sedan vet du nog om du tycker det är kul nog samt har en riktigt bra grund att utgå ifrån.

En STOR fördel med att ta licens är att du slipper göra som Peter och köpa dyra kurs/bandagar och istället gå med i en motorklubb som t.ex. LMS eller SMC Sport och köra kvällsträningar/licensträningar som ofta är betydligt billigare.
 
Såja små barn (Hoztic och Sandfållan), nu återgår vi till topic och fortsätter ge tips om rr/bankörning. Tjafsa kan ni göra i lekparken.
 
Last edited:
Jag har allt med utrustning, både goretex och dainese-ställ, ryggplatta osv, körkort för A1 kort och en lätt mc, tar A2 kortet den 9/7, har tidigare kört cross och ägt min mc sedan 2010 (:

Då skulle jag säga att det du vill göra är inte att börja tävla direkt utan att köra lite kurser/bandagar i gatgrupp för att lära dig mer, få upp tempot och se om racing kan vara något för dig.
För en glad nybörjare är tempot på rejsputtarna läskigt högt även i de långsammaste klasserna och på träning.
 
Undra hur en sån här tråd hade sätt ut med TS som kille! :glömdet

Lite mindre seriöst intresse och mycket mindre ovidkommande skitsnack. Vilket är ännu en anledning att posta i rejsforumet istället, där tillåts inte pinsamt patetiska raggningsförsök och försök att vara lustig för att försöka få lite uppmärksamhet av det motsatta könet.
 
Lite mindre seriöst intresse och mycket mindre ovidkommande skitsnack. Vilket är ännu en anledning att posta i rejsforumet istället, där tillåts inte pinsamt patetiska raggningsförsök och försök att vara lustig för att försöka få lite uppmärksamhet av det motsatta könet.

haha skönt att du beskrev det självklara! :krama:rolleyes:
 
Vet inte om nån skrivit detta.men bankörnkng kostar flis.några tusenlappar per gång får du räkna med.2dagar går väl på ca 4-5000 och oftast vill man ju köra så mkt som möjligt på sommarn.Sen skaderisken,det är kul o det bästa som finns tills man kraschar o gör illa sog.Det är inte om man kraschar, det är när...alla kraschar,vare sig allvarligt eller bara nå skit läggning. Har du råd att vara sjukskriven etc etc :)

Annars är bankörning skoj så länge man inte går i konkurs eller dör :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top