Börja köra roadracing

Niitraam

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Steninge
Hoj
Honda RS125R
Tjena!

Jag är 17 år och väldigt sugen på att börja köra roadracing. Har en Aprilia RS125 A1 reggad, men som jag fattar det så finns det bara en klass för standard 125:eek:r och det är 125JR ? Hur gammal får man vara i den klassen?

Och kan man köra med min Aprilia som har 11kw strypning och träna på bana? Eller kan någon rekomendera det bästa sättet att ta steget in i Roadracing? Har kollat lite på Aprilia 250 race hojar, men får man köra race hojar i andra träningsgrupper än Licensgruppen? Min hoj känns ju alldeles för slö för att köra på bana med strypningen på :va

mvh/
Martin
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Skaffa en 600 kubikare och kör tex erf sprint. Billigare än så blir det inte. Mer info erf.nu. Även Rookie 600 är en populär klass. Kör en massa bandagar och skaffa licens. Sen är det bara att börja tävla.
 

Fille#54

Ny medlem
Gick med
5 May 2005
Ort
Älvsjö/Anderstorp
Hoj
Honda Rs125R, Cbr 600rr
Eftersom att du redan har en aprilia rs 125 så är nog bästa sättet att börja köra 125jr, som du får köra tills du är 20 år. Det ända du behöver göra är att köpa crash kåpor och strypa av hojen så har du typ en färdig race hoj för 125 jr.
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Skaffa en 600 kubikare och kör tex erf sprint. Billigare än så blir det inte. Mer info erf.nu. Även Rookie 600 är en populär klass. Kör en massa bandagar och skaffa licens. Sen är det bara att börja tävla.

125 Junior måste vara sjukt mycket billigare att köra än 600. Allt sitter inte i motorn. Det är nog sjukt kul att köra racing med en standard 125a, dessutom nyttigt att lära sig "från grunden".

Det är dessutom betydligt fler som kör 125 standard än 250. :)
 

Niitraam

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Steninge
Hoj
Honda RS125R
Rash: Ska kolla runt lite på det. Dock vet jag inte riktigt om jag har råd med 600. Har kollat på R6:eek:r runt -00 och dem flesta ligger på 30-40 (inte mycket för en R6, jag vet, men för min budget så är det på gränsen). Sen kommer ju försäkring på det, inte så billigt för en 18 åring antar jag.

Fille: Har varit inne på det! Men som sagt är min strypt och om jag stryper av den, får man köra bandagar eller onsdagsträningar med den på ett A1 kort då? Är ju inte lagligt i trafiken. På Falkenbergs hemsida står det "Gatåkare ska kunna uppvisa körkort". Och egentligen gäller ju inte kortet om jag stryper av hojjen.
 

Fille#54

Ny medlem
Gick med
5 May 2005
Ort
Älvsjö/Anderstorp
Hoj
Honda Rs125R, Cbr 600rr
Fille: Har varit inne på det! Men som sagt är min strypt och om jag stryper av den, får man köra bandagar eller onsdagsträningar med den på ett A1 kort då? Är ju inte lagligt i trafiken. På Falkenbergs hemsida står det "Gatåkare ska kunna uppvisa körkort". Och egentligen gäller ju inte kortet om jag stryper av hojjen.

Om du börjar tävla så behöver du ju inte körkort utan du tar ju licens och då får du ju köra den ostrypt :)
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Rash: Ska kolla runt lite på det. Dock vet jag inte riktigt om jag har råd med 600. Har kollat på R6:eek:r runt -00 och dem flesta ligger på 30-40 (inte mycket för en R6, jag vet, men för min budget så är det på gränsen). Sen kommer ju försäkring på det, inte så billigt för en 18 åring antar jag.

Fille: Har varit inne på det! Men som sagt är min strypt och om jag stryper av den, får man köra bandagar eller onsdagsträningar med den på ett A1 kort då? Är ju inte lagligt i trafiken. På Falkenbergs hemsida står det "Gatåkare ska kunna uppvisa körkort". Och egentligen gäller ju inte kortet om jag stryper av hojjen.

Alltså om du skaffar licens (vilket du måste ha för att få träna o tävla) så kan du ju köra vad du vill i licensgruppen på bandagar. Största skillnaden mellan 600 o 125 standard är nog driftkostnaden mer än inköp. Däckskontot blir stooort. En 125 sliter väl typ ingenting (antar jag). :) Du kommer också snart märka att man behöver inte ha en kombinerad race/gathoj för när du väl börjat inser du troligtvis att du inte behöver åka gata längre, så då behöver du inte tänka på försäkring. ;)
 

Niitraam

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Steninge
Hoj
Honda RS125R
Fille: Japp japp det vet jag :) men eftersom jag inte kört nåt på bana förut, kanske det är svårt att hoppa in med tävlingshoj i licensgruppen det första man gör?

Conrad: Okey, men när man kör i licensgruppen, då är det som en slags "fri träning" med alla möjliga olika racehojar eller? Det finns liksom inget nybörjarsteg i licens gruppen va? Men tror ni dem bryr sig på t.ex falkenberg ifall jag kör "ostrypt" med reggad hoj i en nybörjargrupp?
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Kom upp till Linköping på en av våra juniorträningar. Du behöver ingen licens och inget körkort (men det har du ju). Du lånar en av våra hojar och provar på. Tycker du att det är kul så väljer du att bygga om din hoj till banhoj och kommer och tränar på våra juniorträningar resten av säsongen. Då kommer du vara redo för en licenskurs och "vanliga" roadracingträningar till nästa säsong.

Prova på kostar 100:- man får mycket körtid. Datum för resten av säsongen och kontaktuppgifter hittar du här!
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
DIn 125 e helt utmärkt på bana stryp av den sen så kommer många ha problem med.att ta dig!
Skaffa race kåper med i fall att du går om kull
Skafa licens med :)

Jag sj har börjat lite lätt med 125 4t tränar bara
Men nu så ska ja börja.mer seriöst ska inhandla en 250 blir nog kawa nån som vet nån som säljer nån race kitad 250 4t så pm
 

Niitraam

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Steninge
Hoj
Honda RS125R
Alx: Så det finns hojar man får prova i Linköping? :) I så fall ska jag ta mig upp dit snarast! Är det varje måndag som det är träning? Tack för det tipset!

CBR: Japp får bli att köpa ett crashkåpset och börja köra bana! Har dock ruggigt svårt att hitta kåpset! Någons om vet var man kan köpa det till RS125 -06 och framåt?
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Alx: Så det finns hojar man får prova i Linköping? :) I så fall ska jag ta mig upp dit snarast! Är det varje måndag som det är träning? Tack för det tipset!

CBR: Japp får bli att köpa ett crashkåpset och börja köra bana! Har dock ruggigt svårt att hitta kåpset! Någons om vet var man kan köpa det till RS125 -06 och framåt?

Klart vi har lånehojar!

Inte varje måndag det är träning/prova på klicka på "här" i mitt förra inlägg så ser du vilka måndagar det är. :)
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
www.grevensmcdelar.com


Alx: Så det finns hojar man får prova i Linköping? :) I så fall ska jag ta mig upp dit snarast! Är det varje måndag som det är träning? Tack för det tipset!

CBR: Japp får bli att köpa ett crashkåpset och börja köra bana! Har dock ruggigt svårt att hitta kåpset! Någons om vet var man kan köpa det till RS125 -06 och framåt?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Till TS.. riktigt kul med någon som känner att han vill satsa på roadracing i såpass ung ålder! Tror du kan få mkt hjälp och tips av de "etablerade"..

Önskar att man själv kommit på det där med bankörning innan man blev gammal och feg..
Och önskar dig givetvis all lycka i din satsning!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ovetande om hur racekalendern ser ut för 125 jr, vilket påverkar budgeten en del (resor).

Så kolla på SuperMono (eller KTM 690-cupen, cupen i cupen) också. Då kör du med fullvuxna hojar, men 4-takt =mindre meck. Nästan lika lågt däcks-konto som 125, men förmodligen bättre förutsättningar att få tag i delar osv om det är svårt för 125 jr.

Men, jag har ju ingen koll på budget för hoj osv.. Men jag sitter som student och tänkte komma igång. Och 690-cupen är den billigaste och smartaste instegsklassen vad jag sett i alla fall. Men jag får ju inte köra junior :mad:
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Hoppas de e okej att ställa en liten fråga här?

Ung 16 årig nybörjare!

Vet ni nån som säljer en kawa 250 r ninja helst race kitad/krash kåper ?
ska börja satsa på road racingen nu:yoparty

tacksam för alla tips ja får :Bugar
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Ovetande om hur racekalendern ser ut för 125 jr, vilket påverkar budgeten en del (resor).

Så kolla på SuperMono (eller KTM 690-cupen, cupen i cupen) också. Då kör du med fullvuxna hojar, men 4-takt =mindre meck. Nästan lika lågt däcks-konto som 125, men förmodligen bättre förutsättningar att få tag i delar osv om det är svårt för 125 jr.

Men, jag har ju ingen koll på budget för hoj osv.. Men jag sitter som student och tänkte komma igång. Och 690-cupen är den billigaste och smartaste instegsklassen vad jag sett i alla fall. Men jag får ju inte köra junior :mad:

Köp inge dyrt som förstahoj. Man kan ha sjukt kul på en gammal skramlaha R6 från förra seklet med. Det drar inte så mycket däck heller om man som jag är talanglös och 40+. Nakenhoj i all ära men på bana har man roligast med en "riktig" banhoj. Speciellt om man inte behöver åka omkring och vara rädd att en krasch sätter ekonomiska stopp för vidare karriär. (Mina 5 ören) :tummenupp
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Ovetande om hur racekalendern ser ut för 125 jr, vilket påverkar budgeten en del (resor).

Så kolla på SuperMono (eller KTM 690-cupen, cupen i cupen) också. Då kör du med fullvuxna hojar, men 4-takt =mindre meck. Nästan lika lågt däcks-konto som 125, men förmodligen bättre förutsättningar att få tag i delar osv om det är svårt för 125 jr.

Men, jag har ju ingen koll på budget för hoj osv.. Men jag sitter som student och tänkte komma igång. Och 690-cupen är den billigaste och smartaste instegsklassen vad jag sett i alla fall. Men jag får ju inte köra junior :mad:

Det är inte svårt att få tag i delar till juniorhojarna, varken Kawa eller Aprilia. Dessutom är ju Apriliorna billigare i inköp än en 690. Kawa = också 4-takt.

Jag tror att juniorklassen är svårslagen som instegsklass för de som är lite yngre, egna träningar, många körtillfällen på tävlingarna, billigare licens och anmälningsavgift i den klassen.

Hur man än räknar på det så tror jag att junior är billigaste klassen. Jag vet flera som kör som finansierar det helt själva och då har de flesta inte gått ut gymnasiet ännu.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top