Börja köra roadracing

Köp inge dyrt som förstahoj. Man kan ha sjukt kul på en gammal skramlaha R6 från förra seklet med. Det drar inte så mycket däck heller om man som jag är talanglös och 40+. Nakenhoj i all ära men på bana har man roligast med en "riktig" banhoj. Speciellt om man inte behöver åka omkring och vara rädd att en krasch sätter ekonomiska stopp för vidare karriär. (Mina 5 ören) :tummenupp

Absolut.. Men jag resonerar lite kortsiktigt nu. 690n har jag råd med idag, men CSN tillåter inga höga driftskostnader de kommande åren.

En 600 äter betydligt mer däck än 690n, dessutom har jag ingen transportbil, och 690n går att köra till/från :tummenupp. Egentligen är logistiken det stora dilemmat. + att en ren racehoj blir dyr om den ska vara regbar och ha originalkåpor också. Och det blir betydligt meckigare att styra med att byta kåpor osv.. Då måste jag ha 2 hojar, vilket jag knappt har råd med om jag inte ska ha 2 gamla ras, och jag har varken tid, råd eller kunskap för att saker ska gå sönder.

690n kan jag få en nästan ny = lite strul på ett bra tag. Sen skiter jag nästan i värdeminskningen. När hojen är slut och jag gjort 2-3 säsonger, så är jag examinerad och räknar med att ha ett jobb som kan finansiera nästa hojbyte.
 
Klart som fan man ska köra 125fjunijåår om man har åldern inne, det är ju en perfekt och grym plantskola för att lära sig köra hoj på riktigt. Där får man lära sig skitiattbromsaförfanhållstumt-konsten och sånt som är ovärderligt för att inte bli en blekfet 30+-tjockis som harvar runt på usla tider.

Kör junior med din Aprilia, garanterad lycka. Gå inte på 'du måste köra 600a'-tugget, det är bara fel.
 
Klart du ska börja i Junirklassen. De större hojarna har du all tid i världen att köra senare om du fastnar för det.
I din situation är det ju perfekt at åka upp och prova på en gång på LMS. Kostar en resa. Sedan är du fast och börjar i 125JR för det är billigast och en jättebra plantskola, finns massor med bra förare som börjat så.
 
Klart du ska börja i Junirklassen. De större hojarna har du all tid i världen att köra senare om du fastnar för det.
I din situation är det ju perfekt at åka upp och prova på en gång på LMS. Kostar en resa. Sedan är du fast och börjar i 125JR för det är billigast och en jättebra plantskola, finns massor med bra förare som börjat så.

Mitt svar var off topic. Har man åldern skall man såklart köra 125jr. :tummenupp

I Linköping blir man alltid mycket väl mottagen när man kommer och kör oavsett om det är på licensträning eller juniorträningen.
 
Klart du ska börja i Junirklassen. De större hojarna har du all tid i världen att köra senare om du fastnar för det.
I din situation är det ju perfekt at åka upp och prova på en gång på LMS. Kostar en resa. Sedan är du fast och börjar i 125JR för det är billigast och en jättebra plantskola, finns massor med bra förare som börjat så.

Inom motocrossen är det EXAKT samma fenomen. Förare i min åldersgrupp och äldre 25 + som åkte 125 cc när det begav sig ÄR bättre förare idag än 15-20 års gruppen som gick direkt från 85 cc till 250 fyrtakt.

En 125 / 2-takts åkare i grund och botten har mer aggresion i sin åkning, mer "go". Man kan inte åka en 2-taktare utan att anstränga sig.

Jämför man det mot dagens 250 F ungdomar så ser det nästan ut som dom gubb / enduro åker.

Många toppförare står fast vid det här påståendet också, för det stämmer!

Alltså, börja med 125 och lär dig från grunden, kraschkåpor till din hoj får du för runt 3-4 k kan jag tänka mig! Kanske går att hitta begagnat till å me?
 
Kom upp till Linköping på en av våra juniorträningar. Du behöver ingen licens och inget körkort (men det har du ju). Du lånar en av våra hojar och provar på. Tycker du att det är kul så väljer du att bygga om din hoj till banhoj och kommer och tränar på våra juniorträningar resten av säsongen. Då kommer du vara redo för en licenskurs och "vanliga" roadracingträningar till nästa säsong.

Prova på kostar 100:- man får mycket körtid. Datum för resten av säsongen och kontaktuppgifter hittar du här!

hittar inte på sidan men vilka åldrar är det för?
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top