sandstream
Guest
Läs hela Eskilssons inlägg så ser du att det var skrivet med glimten i ögatBra att uttala sig om något man inte vet något om mer än som betraktare.![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Läs hela Eskilssons inlägg så ser du att det var skrivet med glimten i ögatBra att uttala sig om något man inte vet något om mer än som betraktare.![]()
Både och tycker jag. Vill Fagher köra tvåtakt så ska han göra det utan att latmaskar som aldrig kört det själva ska komma med pekpinnar.Läs hela Eskilssons inlägg så ser du att det var skrivet med glimten i ögat![]()
Jag håller med men det är inte helt fel att göra folk medvetna om att tvåtakt kan kräva lite mer mekkunskaper än fyrtakt.Både och tycker jag. Vill Fagher köra tvåtakt så ska han göra det utan att latmaskar som aldrig kört det själva ska komma med pekpinnar.![]()
![]()
Jag håller med men det är inte helt fel att göra folk medvetna om att tvåtakt kan kräva lite mer mekkunskaper än fyrtakt.
Å andra sidan finns det folk som verkar älska mekandet lika mycket som körningen, om inte mer, och då är tvåtakt klockrent![]()
En som byter en koppling?![]()
Tror inte en koppling är dyrare, svårare att byta eller håller kortare tid för den suttit i en SP?![]()
Innan jag köpte min TZ:a hade jag aldrig skruvat i en motor mer än service a la byta olja. Nu kan jag byta vevaxel själv, byta drev i växellådan etc. Tvåtakt är oförskämt enkelt att meka med.Jag håller med men det är inte helt fel att göra folk medvetna om att tvåtakt kan kräva lite mer mekkunskaper än fyrtakt.
Å andra sidan finns det folk som verkar älska mekandet lika mycket som körningen, om inte mer, och då är tvåtakt klockrent![]()
Sege byter växellådslager en varm dag på Falkenberg.
Oki!
Fast ett lager i vxl-lådan har nog inget att göra med vilka takter motorn har utan mera om att hojen fått gå kanske 8-10 säsonger utan att ha fått den fullständiga service vilken som helst hoj behöver efter sån behandling på banorna.
Ja det var lite internhumor om "värmande" sen hör väl avgasvajrar och annat som var på problemlistan till takterna iofs men mer till avsaknad av omvård och att det är en "välskruvad" gammal sphoj.
Dom där RS250 apriliorna har det största problemet med att dom har en suzuki-motor. Den har vissa dåliga lösningar (men vissa bra med iof som tex designen utav vxl-lådan är rätt avancerad) och inte så hög materialkvalite som vissa saker hade behövt (tex dreven i vxl-lådan, avgasportar). Sen även att vissa i den klassen tror att man aldrig behöver meka vilket gör att vissa saker till slut exploderar. När dom hojarna var nya och hade ägare som skötte dom som dom skulle så var det sällan några problem mer än att tanka och byta däck.
Normala människor har arbetsdag 7-16.
Folk som sysslar med racing har arbetsdag 7-24. Om man för en gångs skull inte är i garaget så jobbar man över för att ha råd med reservdelar och nya däck.
Är det värt det? Absolut.![]()
Bra att uttala sig om något man inte vet något om mer än som betraktare.![]()
Det hade det ju kunnat vara.
Nu är det så att jag och körde 2takt när jag började köra lätt mc när jag var 16åring. Och då byggde jag ihop hojjen av två slaktade hojjar.
Sen har jag kört och tävlat i cross i 13 år. Och det var också 2takt.
Dock var det långt ifrån så mycket mekande med dom hojjarna, som det verkar vara med dom hojjar som står uppställda på racehelgerna i roadracing.
Men jag lägger ingen possitiv eller negativ värdering i det. En del gillar mekandet, utmaningen i att förbättra något och även lära sig nya saker.
Och en del gillar att köra utan att meka. Och jag tycker man kan belysa fördelarna med båda sidor för en kille som vill börja köra roadracing.
Sen har jag kört och tävlat i cross i 13 år. Och det var också 2takt.
Dock var det långt ifrån så mycket mekande med dom hojjarna, som det verkar vara med dom hojjar som står uppställda på racehelgerna i roadracing.
Sege byter växellådslager en varm dag i Falkenberg. Det gick troll i den motorcykeln, allt strulade. Kände mig illa till mods och fyllde på luft i mina hjul för att meka lite jag också.![]()
Allt gick fan sönder den där helgen.
Fagher; skrev:Mekandet skrämmer mej inte det minsta, har ju kört rs 125 innan och den är inte felfri den heller.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |