Börja köra roadracing.

Både och tycker jag. Vill Fagher köra tvåtakt så ska han göra det utan att latmaskar som aldrig kört det själva ska komma med pekpinnar. :mad: ;)
Jag håller med men det är inte helt fel att göra folk medvetna om att tvåtakt kan kräva lite mer mekkunskaper än fyrtakt.
Å andra sidan finns det folk som verkar älska mekandet lika mycket som körningen, om inte mer, och då är tvåtakt klockrent :)

sege.jpg

En som byter en koppling? :va

Tror inte en koppling är dyrare, svårare att byta eller håller kortare tid för den suttit i en SP? :tungan

Jag håller med men det är inte helt fel att göra folk medvetna om att tvåtakt kan kräva lite mer mekkunskaper än fyrtakt.
Å andra sidan finns det folk som verkar älska mekandet lika mycket som körningen, om inte mer, och då är tvåtakt klockrent :)

Nej...

4-takt kräver mer mekkunskaper, 2-takt kräver mer mekande.....

Last edited:
En som byter en koppling? :va

Tror inte en koppling är dyrare, svårare att byta eller håller kortare tid för den suttit i en SP? :tungan

Sege byter växellådslager en varm dag i Falkenberg. Det gick troll i den motorcykeln, allt strulade. Kände mig illa till mods och fyllde på luft i mina hjul för att meka lite jag också. :)

Innan jag köpte min TZ:a hade jag aldrig skruvat i en motor mer än service a la byta olja. Nu kan jag byta vevaxel själv, byta drev i växellådan etc. Tvåtakt är oförskämt enkelt att meka med.

Sege byter växellådslager en varm dag på Falkenberg.

Oki!

Fast ett lager i vxl-lådan har nog inget att göra med vilka takter motorn har utan mera om att hojen fått gå kanske 8-10 säsonger utan att ha fått den fullständiga service som vilken som helst hoj behöver efter sån behandling på banorna.

Oki!

Fast ett lager i vxl-lådan har nog inget att göra med vilka takter motorn har utan mera om att hojen fått gå kanske 8-10 säsonger utan att ha fått den fullständiga service vilken som helst hoj behöver efter sån behandling på banorna.

Ja det var lite internhumor om "värmande" sen hör väl avgasvajrar och annat som var på problemlistan till takterna iofs men mer till avsaknad av omvård och att det är en "välskruvad" gammal sphoj.

Just att de flesta har rullat en bit på bana och inte de alltför noga händerna har mekat med dem mer än en gång och otaliga krasher hjälper till att göra dessa gamla 2t hojar till oroshärdar. Det har inget med takterna att göra.

Edit: Under det racet så var det vad jag kan minnas följade fel på de gamla Aprilorna/Suzuki i depån: Avgasvajer, sprucken expansionkammare, tänder bara på 1 cylinder, växellådslagerras, bromsproblem och säkerligen något jag missade. De har snart gjort sitt tyvärr. Visst finns det entusiaster som kör dem så länge det går men avsaknaden av billiga reservdelar och fräscht material gör nog sitt.

Last edited:
Ja det var lite internhumor om "värmande" sen hör väl avgasvajrar och annat som var på problemlistan till takterna iofs men mer till avsaknad av omvård och att det är en "välskruvad" gammal sphoj.

Dom där RS250 apriliorna har det största problemet med att dom har en suzuki-motor. Den har vissa dåliga lösningar (men vissa bra med iof som tex designen utav vxl-lådan är rätt avancerad) och inte så hög materialkvalite som vissa saker hade behövt (tex dreven i vxl-lådan, avgasportar). Sen även att vissa i den klassen tror att man aldrig behöver meka vilket gör att vissa saker till slut exploderar. När dom hojarna var nya och hade ägare som skötte dom som dom skulle så var det sällan några problem mer än att tanka och byta däck.

Last edited:
Åk på några sporthojskurser och bandagar och testa hur bra du gillar detta, för en del går det upp ett ljus och att det inte är något för dem, andra älskar det. Du kanske inte kan hålla dig ifrån det när du väl börjat.

För min del håller jag det på den nivån, jag har varken råd eller tid/ambition eller modet att börja tävla, samt att man har åldern emot sig..:D
Men jag njuter varje ögonblick man får när man får rasta hojen på banan:)

Dom där RS250 apriliorna har det största problemet med att dom har en suzuki-motor. Den har vissa dåliga lösningar (men vissa bra med iof som tex designen utav vxl-lådan är rätt avancerad) och inte så hög materialkvalite som vissa saker hade behövt (tex dreven i vxl-lådan, avgasportar). Sen även att vissa i den klassen tror att man aldrig behöver meka vilket gör att vissa saker till slut exploderar. När dom hojarna var nya och hade ägare som skötte dom som dom skulle så var det sällan några problem mer än att tanka och byta däck.

Jo kassetlådan, bromsarna och fjädringen är sånär "riktig" racing man kommer för väldigt lite pengar. Det skulle vara riktigt kul om det skulle komma en nyare hoj med samma "spec" till samma rimliga kostnad.

Mekandet skrämmer mej inte det minsta, har ju kört rs 125 innan och den är inte felfri den heller.

Licenskurser, vart tar man det? eller ska man strunta i det och endast köra bandagar?

Normala människor har arbetsdag 7-16.

Folk som sysslar med racing har arbetsdag 7-24. Om man för en gångs skull inte är i garaget så jobbar man över för att ha råd med reservdelar och nya däck.

Är det värt det? Absolut. :tungan

Det var det bästa ja nånsin hört o så sant :tummenupp

Det är mer roligt än någon som inte provat kan förstå :)
Det tar ett tag, men rätt som det är så kommer du inrullande från tidtagningen med pajad motor, konstaterar att det är veven och 1½ h senare står hojen där med ny vev klar för race och rengjord också. Nästa dag kör du skiten ur de flesta med just den hojen. DET är livskvalitet :yoparty

Bra att uttala sig om något man inte vet något om mer än som betraktare. :rolleyes:

Det hade det ju kunnat vara.
Nu är det så att jag och körde 2takt när jag började köra lätt mc när jag var 16åring. Och då byggde jag ihop hojjen av två slaktade hojjar.
Sen har jag kört och tävlat i cross i 13 år. Och det var också 2takt.

Dock var det långt ifrån så mycket mekande med dom hojjarna, som det verkar vara med dom hojjar som står uppställda på racehelgerna i roadracing.

Men jag lägger ingen possitiv eller negativ värdering i det. En del gillar mekandet, utmaningen i att förbättra något och även lära sig nya saker.
Och en del gillar att köra utan att meka. Och jag tycker man kan belysa fördelarna med båda sidor för en kille som vill börja köra roadracing.

Det hade det ju kunnat vara.
Nu är det så att jag och körde 2takt när jag började köra lätt mc när jag var 16åring. Och då byggde jag ihop hojjen av två slaktade hojjar.

Dock var det långt ifrån så mycket mekande med dom hojjarna, som det verkar vara med dom hojjar som står uppställda på racehelgerna i roadracing.

Men jag lägger ingen possitiv eller negativ värdering i det. En del gillar mekandet, utmaningen i att förbättra något och även lära sig nya saker.
Och en del gillar att köra utan att meka. Och jag tycker man kan belysa fördelarna med båda sidor för en kille som vill börja köra roadracing.

Det är inte mer meka med en tvåtaktsracer än en fyrtaktsracer, det är ungefär lika mycket mer mer delar som behöver bytas på en fyrtaksracer.

Däremot har standardhojar längre intervall mellan service.

Jag kör 2t i RR och har kört 2t i cross och får hålla med. Nu kör jag 4t i mx och det tycker jag är mer mekande än med 2t. Så man kan nog inte grunda allt på motortyp.

Nu kör jag en produktionsracer i roadracing, de kräver mer underhåll än vad en standardbaserad motorcykel gör.

Om man jämför en aprila rs250 från 98 och en r6a från 98 (vilka båda är serietillverkade motorcyklar) som gått alla säsonger i roadracing, så kommer nog båda kräva ruskigt massa underhåll. Jämför man en rs250 från 98 mot en r6a från 05 så verkar det säkert som aprilian behöver mer underhåll...

Produktionsracrar (125 o 250R) kräver mycket underhåll, det måste man tåla om man skall köra dem. Värdeminskningen på dem är dock förvånansvärt låg.

Väljer man 125R eller 250SP så är det lätta cyklar som förbrukar bråkdelar av däckskontot jämfört med tyngre och starkare hojar.

Väljer du 4-takt så får du nog hålla dig med nyare grejer för att vara konkurenskraftig och därmed acceptera en hög värdeminskning. Därmed följer nog en kort "mektid" per automatik. Alla 4-taktare är tunga och effektstarka och förbrukar mer däck.

Summa summarum:
Pest eller kolera, däck eller meka :) . Meka billigt och kladdigt, däck dyrt men snabbt löst.

Sege byter växellådslager en varm dag i Falkenberg. Det gick troll i den motorcykeln, allt strulade. Kände mig illa till mods och fyllde på luft i mina hjul för att meka lite jag också. :)

Allt gick fan sönder den där helgen.

Jag är dock rimligt jävla övertygad om att om nån hade haft en R6 '98 som varit omkullkörd ungefär fnutton gånger, stressmekad trettitvå och så vidare så hade det också funkat.. öh skitbra.

Skillnaden är nog att när en sån rasar lagar man den inte på lördagen inför race på söndag utan tar sitt pick och pack och beger sig hemåt.

Jag tror på väl omhändertaget tvitakt. Min Barilla betedde sig ju hyfsat första säsongen när Axxexs hade tagit hand om den, sen tog jag över.. ;)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti