Börja köra roadracing.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Har varit riktigt sugen på att köpa en sporthoj, men tycker det är lite onödigt att ha om man inte kan utnytja den till fullo på gatan, känner mej desutom inte mogen för att köra runt med en sån på gatan. Fundera därför på att börja köra lite roadracing istället.

Aprillia rs 250 verka vara en bra hoj att börja med, eller?

Behöver man ha licens för att få vara med och träna på anderstorp?
Vad kostar det att ta licens/träna?

Vet att det är svårt att uppskatta men ungefär hur mycke skulle en sesong kosta om man skulle köra ett par tävlingar och träna en hel del?

Är absolut inte ute efter några topplaceringar eller liknande, vill helt enkelt bara ha kul :)

Sök så kommer du hitta en massa trådar om hur man börjar.

Men om jag ska komma med ett råd, så lyder det som följer. Börja inte tävla. Det kostar med än det smakar. Många brukar säga att det är det roligaste som finns och det kan de ha rätt i. Frågan du ska ställa dig är om du är beredd på att ha det som livsstil? Eller vad vet jag. Du kanske har (minst) 60k över om året att kasta bort?

Det är ju iofs inte bara pengarna det sitter i. Det ska åkas till träningar minst en dag i veckan, tävlingar var å varannan helg, meckas med hojen i garaget, pilla ihop det säck delar man fick med sig hem från senaste kraschen osv osv.
Hade jag haft pengarna över så hade jag börjat direkt :tummenupp :hihi

Det ar konstigt att det alltid e de som inte tavlar sjalva som sager att det inte e vart det...

Inget gar upp mot att tavla!!!

Men det ar klart att du ska borja med att trana, sedan kan du sjalv avgora nar du e mogen att borja tavla.

250 SP ar en perfekt klass att borja i om man e lite osaker, och det ar definitivt den billigaste klassen i sverige just nu.
Min sasong iar kostade mig under 20tusen inklusive allt!

Billig hoj, laga dackskostnader osv...
Man maste borja nagon stans eller hur?

Jag sager go for it!!

Vem kommer känna sig nöjdast när han vaknar upp på ålderdomshemmet och är 75 bast.

Han som la större delen av sina överblivna pengar och fritid på roadracing och försökte bli så bra han kunde under sin "ungdom" och levde livet,

eller

han som sparade delar av de pengarna och glodde på idol istället för att mecka med hojen.

Mitt råd, köp en hoj. En rs250 är för övrigt vad jag fått höra ganska billig att hålla rullande.

Det ar konstigt att det alltid e de som inte tavlar sjalva som sager att det inte e vart det...
Om det var mig du syftade på så sa jag aldrig att det inte var värt det!
:fakta Jag påpekade bara att det är en massa jobb, slit å pyssel :7peta Något som jag dock saknar och drömmer våta drömmar om :hihi Blir man inte snabbast på banan kan man ju alltid bli snabbast i depån :D

Klart du ska börja köra! SP behöver fler förare!

Börja med att boka in dig på en licenskurs i vår. En dag teori och en dag köra. Kostar ca 2000 kr, hos LMS i alla fall. För man behöver ha gått licenskurs för att få träna på bana.

En RS250 är en bra hoj att börja med, den är ganska snäll, går inte allt för fort och är relativt lätt. Sliter inte så mycket däck. Skulle något gå sönder finns det många i depån att låna delar av.

Börja med att köra lite träningar och se om det är något för dig, är det det så se till att bli snabb och börja tävla. Om det inte är kul, sälj skiten och börja bowla i stället. :)

Lycka till!

En liten varning bara :rolleyes: Det är starkt beroendeframkallande :rock

Normala människor har arbetsdag 7-16.

Folk som sysslar med racing har arbetsdag 7-24. Om man för en gångs skull inte är i garaget så jobbar man över för att ha råd med reservdelar och nya däck.

Är det värt det? Absolut. :tungan

Blir mer och mer sugen för varje minut som går nu.

Få bli till att jobba varje helg framåt och sälja lite skit som står i garaget.(ingen som vill köpa 125'a eller båt?:tungan )

Det här med tävlingar får nog vänta ett tag, kanske testar nån tävling i slutet av sommaren om de går bra för mej.

"Blir mer och mer sugen för varje minut som går nu.

Få bli till att jobba varje helg framåt och sälja lite skit som står i garaget.(ingen som vill köpa 125'a eller båt? )

Det här med tävlingar får nog vänta ett tag, kanske testar nån tävling i slutet av sommaren om de går bra för mej."

Helt rätt! bara att börja:tummenupp kan inte börja en "racingkarriär" med att tänka på pengarna, det finns det tillräckligt med pessimister som gör...

Helt klart värt varenda krona och timme...

Rock n roll!:yoparty

Att börja med racing är som att bli förälskad, sådär riktigt löjligt tonårsförälskad, Puppy Love. Man hamnar ganska omgående i ett för förälskelsen typiskt sjukdomstillstånd: Psykos. Den är dock övergående och efter ett par säsonger skingrar sig de rosa molnen. I takt med att klockorna tystnar och åren går så förändras inställningen till racingen och samtidigt fortgår livet där utanför, man åldras och omvärlden förändras. De flesta lägger av efter ett par säsonger, ett fåtal hänger kvar. Alla har sina egna orsaker. Jag skulle nog våga sätta en slant på att jag är den enda kvarvarnade aktiva B-föraren från Class of 2001. Racingen är fortfarnde kul men på ett annat sätt och jag tror inte att jag skulle vrida mig i plågor på ålerdomhemmet om 40 år om jag inte provat på racing. Det finns så mycket annat i livet. Vill man prova på racing ska man göra det, inte av oro för att man kommer att ångra det man inte gjorde utan helt enkelt därför att det är kul! Lycka till med din racingsatsning.
:)

inte funderat på motard då? lite billigare.
el om du bara e ute efter kul så kika på classic racing :tummenupp

<klipp>Jag skulle nog våga sätta en slant på att jag är den enda kvarvarnade aktiva B-föraren från Class of 2001. </klipp>
:)
Jag skulle vilja påstå att du glömt bort Pelle Träff, sätter du emot? :tungan Fast han är ju iofs class of 198x nånting när jag tänker efter...

Jag skulle vilja påstå att du glömt bort Pelle Träff, sätter du emot? :tungan Fast han är ju iofs class of 198x nånting när jag tänker efter...

Nja, ska man vara riktigt noga så är "Class of 197X" mer riktigt...(1979).
Åkte 79-86, efter ett ett smärre uppehåll så kom jag igång igen 2003.

I år har jag gjort placeringsmässigt jämförbara resultat som 1982,
DVS 25 ÅR UTAN PERSONLIG UTVECKLING !!! Slå det den som kan.
(fast det går allt lite fortare nu).

// Racerpelle

P.S. Tro inte på de som säger att racing var bättre förr, det är bara längtan efter förlorad ungdom.
RR har ALDRIG varit bättre än NU, det gäller alltid! D.S.

Nja, ska man vara riktigt noga så är "Class of 197X" mer riktigt...(1979).
Åkte 79-86, efter ett ett smärre uppehåll så kom jag igång igen 2003.

I år har jag gjort placeringsmässigt jämförbara resultat som 1982,
DVS 25 ÅR UTAN PERSONLIG UTVECKLING !!! Slå det den som kan.
(fast det går allt lite fortare nu).

// Racerpelle
Härligt att läsa :D

Självklart ska du köpa en hoj och börja köra bana.
Tävlandet kommer när du får upp farten, men räkna med att dom andra som tävlar faktiskt är duktiga. Du kommer nog behöva träna lite först.

Sen vill jag nog lämna in en brasklapp om 2takt.
Kolla om du inte kan hitta en R6 till bra pris i stället.
Jag har ingen egen erfarenhet av 2takt roadracing, annat än att när jag och mina 600 och 1000 kollegor sitter vilar och kolla på dom övriga klasserna på dagarna. Och grillar eller drar till resturang på kvällen. Så lyser flitighetens lampa i dom tält där dom kör 2takt.
Dom verkar kräva ständig kärlek, varma händer och ett evigt mekande för att fungera när dom ska köras. Man måste nog gilla att skruva med hojjen för att köra 2takt.

En 4takt kör man när man vill köra, sen tvättar man den om den blir smuttsig.
Tankar när bensinlampan lyser och efter 100 - 200 mil byter man olja och filter.
Övrig tid ängnar man åt att prata med polare, kolla andra klasser, träffa nya vänner mm.

Näfan, håll dig till 2-takt så slipper du ha tid över och umgås med människor.
Visst kräver 2-takt kärlek men å andra sidan ger det kärlek tillbaka i form av gudomliga orgasmer, inte bara värme under täcket när man somnar.

Näfan, håll dig till 2-takt så slipper du ha tid över och umgås med människor.
Visst kräver 2-takt kärlek men å andra sidan ger det kärlek tillbaka i form av gudomliga orgasmer, inte bara värme under täcket när man somnar.

sege.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...