Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tittar på en billig segelbåt, den behöver bara klara 6 mil...

Till Norge eller Danmark måste jag ju kunna tanka....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Partiledardebatt idag. Nato.
S- och M-ledarna som nån slags mittfältare i samma klubb.
Det gjorde du bra, ja men du med. Klokt och bra, jag håller med dig…

Luras S nu, då blir det livat i helgen
Fick stark känsla av att båda vet att det redan är bestämt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Var det annars lite gammel-liberala tongångar som hördes?
L kanske hittat kompassen igen? :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror också att det har varit en hel del informella möten och servettskisser innan det här.

Dom var... samspelta....
 

Raderad medlem 51742

Guest
Var det annars lite gammel-liberala tongångar som hördes?
L kanske hittat kompassen igen? :)
Om inte annat innebär ju begreppet ”den långa mitten”, ackompanjerad av suckanden från Stenevi och Lööf att deras partissymbol ”fallosen” nu blir mer begriplig.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Saxat från Omni:

"12 maj: President Sauli Niinistö ska ge besked om sin syn på Natomedlemskap senast detta datum.

13 maj: Den säkerhetspolitiska analysen ska presenteras. Alla riksdagspartier är med i samtalen under ledning av utrikesminister Ann Linde (S).

14 maj: Socialdemokraterna i Finland har extra partifullmäktige, fattar beslut om Natomedlemskap. Statsminister Sanna Marin ska ge besked om sin personliga ståndpunkt inför mötet.

14 maj: Ann Linde och hennes kollega Pekka Haavisto (De Gröna) deltar i Natomöte i Berlin.

15 maj: Socialdemokraterna har ett extrainkallat partistyrelsemöte för att gå igenom resultaten av den säkerhetspolitiska dialogen som hållits med distrikten och medlemmar. Ger beslut i frågan.

17–18 maj: President Niinistö kommer på statsbesök till Stockholm.

24 maj: Socialdemokraternas partistyrelse möts. Innan partiet kallade till extrainkallat möte den 15 maj var det då, senast, partiet lovade ett besked."
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lokalblaskan hade en ganska intressant artikel (tyvärr betalvägg) om sossarnas omsvängning.

Sossarna drev i början på för en militärpakt med Finland vilket de väldigt hårt pushade Finland på att köpa. Allt för att inte "provocera".

Föga förvånande kände väl Finland att en sådan kanske inte var så avskräckande den dagen Putin skulle planera ett besök och valde Nato istället, och i den sekunden var sossarna plötsligt för Nato. Om några år kommer väl den officiella historieskrivningen vara att de alltid varit för Nato.

Men jag tror det pyr bland Nato-hatarna i partiet. Och de är ganska många, speciellt bland den lite äldre generationen. Verkar inte vara en höger-vänsterfråga, råkommunisten Suhonen är för, mittenplogen Göran Person är mot.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hultqvist: Natomedlemskap skulle stärka det nordiska försvaret.
SR P1.

Undrar vem som höll fast honom när de rev det plåstret.
"Ett Natomedlemskap med gemensam försvarsplanering och övervakning av Östersjön skulle minska risken för att något ska hända kring Baltikum och inte minst Gotland, enligt Peter Hultqvist.

– Det där är en central punkt i Östersjön som inte får falla i händerna på någon annan.

Och skulle den vara säkrare med ett svenskt Nato-medlemskap - om vi väljer att gå in där?

– Om man väljer att gå in i Nato och genomför den här typen av planering som jag ser, då höjer man den samlade tröskeln. Det är klart att det har den tydliga effekten.

Peter Hultqvist pekar också på att det krävs klart större försvarsbudget om Sverige ska fortsätta vara alliansfritt.
Hultqvist har tidigare tydligt sagt nej till svenskt Nato-medlemskap och satt sig som garant för att Sverige inte ska gå med i Nato. Han vill inte nu säga var han står i frågan, men betonar att Rysslands angreppskrig förändrat mycket.

– Det finns ett före den 24 februari och ett efter."

 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är mååånga vända kappor i Europa efter den 24/2 som förtjänar kritik isf.

Lite som jag skrev när detta var uppe förut.
Det visar hur stor polariseringen blivit när man kritiserar "fienden" fast han gör som man själv vill.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top