Bör man tömma tanken på en insprutningsmotor inför vinterförvaring?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tänker du på att tömma ur all tänkbar bensin inför en förvaring på obestämd tid Laidback? Jag har aldrig hört att någon tömt mer än bensintanken på en insprutningshoj i samband med en normal vinterförvaring.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänker du på att tömma ur all tänkbar bensin inför en förvaring på obestämd tid Laidback? Jag har aldrig hört att någon tömt mer än bensintanken på en insprutningshoj i samband med en normal vinterförvaring.

Ja, det är det jag tänker på.
Är lite osäker på om jag ska ha soppa i för att cyklarna ska gå att köra då och då, eller om de ska torrläggas helt på längre tid. Jag har snokat lite här och där i olika trådar på sistone, och nu vet jag nog vad som behövs. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja, det är det jag tänker på.
Är lite osäker på om jag ska ha soppa i för att cyklarna ska gå att köra då och då, eller om de ska torrläggas helt på längre tid. Jag har snokat lite här och där i olika trådar på sistone, och nu vet jag nog vad som behövs. :)

Vad har du dragit för slutsats och vilken tidshorisont tittar du på vid de olika alternativen?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad har du dragit för slutsats och vilken tidshorisont tittar du på vid de olika alternativen?

Kul att frågar!

Alt. 1: Aspen eller vanlig 95 och Sta-bil (enligt Toymans recept. Det lärde jag mig i din tråd nyligen): http://www.sporthoj.com/forum/showt...agens-bensin&p=5901209&viewfull=1#post5901209
Här tänker jag mig att hojarna kan stå nåt år med samma soppa i för att kunna köras vid fototillfällen och likn.

Alt 2: Total torrläggning.
Här får hojarna stå still mer än ett par år (3-5?). Har dock hört att slangar och tätningar inte mår så bra av att stå torrt. Den dan man väl häller i soppa för provstart är det inte säkert att de håller tätt. Lite osäker där...


Det lutar nog åt Alt.1 känns det som. Mindre besvär och då finns det också en orsak till att dra igång cyklarna; "Måste köra upp den gamla soppan... :rolleyes:" Tror också att mina körsugna kamrater gillar det alternativet bäst!
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Okej näe, jag har heller aldrig gjort någon större sak av vinterförvaringen, bara tömt fuggarna (förutom tvätt, olja/filter).
Men på ditt svar har jag två följdfrågor:
1. Blir alla förgasarkopparna helt tomma när man kör motorn med stängd soppakran tills den stannar? Det är ju isf enklare än att tömma fuggarna med dränerskruven, som jag gjort i alla år.

2. På hojar med sprut undrar jag fortfarande om det finns nåt litet skrymsle där bränsle måste tömmas "manuellt"?

1. Enligt min åsikt blir de inte helt tomma, men det som finns kvar är så marginellt att man kan strunta i det. Det viktiga är att man kör rent fuggarna så att det inte byggs upp ett lager med beläggningar. Sedan......Under de 4-5 minuterna det tar att köra rent bränslepump, bränslefilter och förgasare så värms ju motorn upp så jag passar såklart att byta olja och filter och kanske bränslefilter när det ändå är tomt (original bränslefilter är skitdyra, jag nöjer mig med biltemas 20 kronors och byter oftare istället)

2. Min Retta med insprutning behandlar i alla fall jag som jag behandlar mina bilar med insprutning = Inte alls, har aldrig hört talas om att det skulle behövas någon speciell åtgärd inför en avställning. Sedan finns det ju lite specialmixturer att blanda i soppan för att rengöra munstycken etc, men det har ju inget med en längre stilleståndsperiod att göra.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Sluta noja;) hojen skall stå i ca 4-5 månader, den skall inte konserveras längre tid, slå i bensin fullt upp.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Står pärlan fuktigt flera år så rostar garanterat minst en cylinder på en 4 cyl motor eftersom några ventiler alltid står öppna köpte en gamling som stått i ett fuktigt pannrum så jag vet. För att förhindra det konserveras motorn med en skvätt olja i varje cylinder och så drar man runt motorn några varv så att cylinderväggarna och kolvringarna blir oljade å sätter tillbaka tändstiften!
Alternativet är betydligt roligare, att varmköra den rejält varannan månad då blir det ingen avlagring av bensinen i förgasaren å det låter så himla gött.
En CTEK på batteriet är inte så dumt heller, egen resistans i batteriet gör att man ska ladda det varannan månad minst om man vill att det ska hålla många år.. men CTEKen kan sitta på hela vintern ;)
Shells V-Power ska vara Etanolfri vilket är bättre vid vinterförvaring så fyll upp men den!! Så slipper Ni blaska med olja i tanken.
Kanske smörja wirarna åxå om ni nu har några...
Lite vax på kromet skadar inte...

Men varför inte dubbdäck å ut å gasa lite på sjön...
//NH
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Shells V-Power ska vara Etanolfri vilket är bättre vid vinterförvaring så fyll upp men den!! Så slipper Ni blaska med olja i tanken.

V-power är inte längre etanolfritt. ST-1 som driver Shell stationerna har blandat ut bränslet i fråga. Förvånar mig att inte alla uppmärksammat det vid det här laget. Det har nämligen varit så ett bra tag nu.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kul att frågar!

Alt. 1: Aspen eller vanlig 95 och Sta-bil (enligt Toymans recept. Det lärde jag mig i din tråd nyligen): http://www.sporthoj.com/forum/showt...agens-bensin&p=5901209&viewfull=1#post5901209
Här tänker jag mig att hojarna kan stå nåt år med samma soppa i för att kunna köras vid fototillfällen och likn.

Alt 2: Total torrläggning.
Här får hojarna stå still mer än ett par år (3-5?). Har dock hört att slangar och tätningar inte mår så bra den dan man väl häller i soppa för provstart. Lite osäker där...


Det lutar nog åt Alt.1 känns det som. Mindre besvär och då finns det också en orsak till att dra igång cyklarna; "Måste köra upp den gamla soppan... :rolleyes:" Tror också att mina körsugna kamrater gillar det alternativet bäst!

Hade nog kört på alternativ 1. Den dagen du verkligen kommer att ställa undan hojarna och avser ha dem som museumobjekt då behöver du nog inte fundera så mycket på att slangar och packningar torkar ut. Tas de i bruk få man helt enkelt se över allt. Ålder tar ut sin rätt förr eller senare oavsett hur man gör. Man kan bara förlänga livslängden genom att göra en del förebyggande åtgärder. Men man kan inte stoppa det oundvikliga.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
1. Enligt min åsikt blir de inte helt tomma, men det som finns kvar är så marginellt att man kan strunta i det. Det viktiga är att man kör rent fuggarna så att det inte byggs upp ett lager med beläggningar. Sedan......Under de 4-5 minuterna det tar att köra rent bränslepump, bränslefilter och förgasare så värms ju motorn upp så jag passar såklart att byta olja och filter och kanske bränslefilter när det ändå är tomt (original bränslefilter är skitdyra, jag nöjer mig med biltemas 20 kronors och byter oftare istället)

2. Min Retta med insprutning behandlar i alla fall jag som jag behandlar mina bilar med insprutning = Inte alls, har aldrig hört talas om att det skulle behövas någon speciell åtgärd inför en avställning. Sedan finns det ju lite specialmixturer att blanda i soppan för att rengöra munstycken etc, men det har ju inget med en längre stilleståndsperiod att göra.

1. Om man inte tömmer, hur lång tid tar det då innan soppan i kopparna torkar? Nu har jag visserligen alltid tömt förg varje höst, men tänkte mest hur lång tid det tar innan soppan dunstar och lämnar kvar sånt som gör hojen svårstartad?
Hade nog kört på alternativ 1. Den dagen du verkligen kommer att ställa undan hojarna och avser ha dem som museumobjekt då behöver du nog inte fundera så mycket på att slangar och packningar torkar ut. Tas de i bruk få man helt enkelt se över allt. Ålder tar ut sin rätt förr eller senare oavsett hur man gör. Man kan bara förlänga livslängden genom att göra en del förebyggande åtgärder. Men man kan inte stoppa det oundvikliga.

Jag håller med dig, det får bli Alt.1 tills vidare. Men om man skulle köra på Alt.2 och vill vara riktigt förutseende så köper man en komplett uppsättning slangar och tätningar och lägger på hyllan tills det blir uppstart om tjugo år! :hihi
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag håller med dig, det får bli Alt.1 tills vidare. Men om man skulle köra på Alt.2 och vill vara riktigt förutseende så köper man en komplett uppsättning slangar och tätningar och lägger på hyllan tills det blir uppstart om tjugo år! :hihi

Det kan nog vara bra att vara lite förutseende. Frågan är om tätningar och slangar håller 20 år under förvaring. Finns det en efterfrågan om 20 år kommer det nog att finnas möjlighet att få tag i den typen av grejer även om tillverkaren inte längre skulle finnas kvar. Om inte annat kan man ju ha delarna som mallar för nytillverkning. :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top