Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Tänker du på att tömma ur all tänkbar bensin inför en förvaring på obestämd tid Laidback? Jag har aldrig hört att någon tömt mer än bensintanken på en insprutningshoj i samband med en normal vinterförvaring.
Tänker du på att tömma ur all tänkbar bensin inför en förvaring på obestämd tid Laidback? Jag har aldrig hört att någon tömt mer än bensintanken på en insprutningshoj i samband med en normal vinterförvaring.
Ja, det är det jag tänker på.
Är lite osäker på om jag ska ha soppa i för att cyklarna ska gå att köra då och då, eller om de ska torrläggas helt på längre tid. Jag har snokat lite här och där i olika trådar på sistone, och nu vet jag nog vad som behövs.
Vad har du dragit för slutsats och vilken tidshorisont tittar du på vid de olika alternativen?
Okej näe, jag har heller aldrig gjort någon större sak av vinterförvaringen, bara tömt fuggarna (förutom tvätt, olja/filter).
Men på ditt svar har jag två följdfrågor:
1. Blir alla förgasarkopparna helt tomma när man kör motorn med stängd soppakran tills den stannar? Det är ju isf enklare än att tömma fuggarna med dränerskruven, som jag gjort i alla år.
2. På hojar med sprut undrar jag fortfarande om det finns nåt litet skrymsle där bränsle måste tömmas "manuellt"?
Shells V-Power ska vara Etanolfri vilket är bättre vid vinterförvaring så fyll upp men den!! Så slipper Ni blaska med olja i tanken.
Kul att frågar!
Alt. 1: Aspen eller vanlig 95 och Sta-bil (enligt Toymans recept. Det lärde jag mig i din tråd nyligen): http://www.sporthoj.com/forum/showt...agens-bensin&p=5901209&viewfull=1#post5901209
Här tänker jag mig att hojarna kan stå nåt år med samma soppa i för att kunna köras vid fototillfällen och likn.
Alt 2: Total torrläggning.
Här får hojarna stå still mer än ett par år (3-5?). Har dock hört att slangar och tätningar inte mår så bra den dan man väl häller i soppa för provstart. Lite osäker där...
Det lutar nog åt Alt.1 känns det som. Mindre besvär och då finns det också en orsak till att dra igång cyklarna; "Måste köra upp den gamla soppan... " Tror också att mina körsugna kamrater gillar det alternativet bäst!
1. Enligt min åsikt blir de inte helt tomma, men det som finns kvar är så marginellt att man kan strunta i det. Det viktiga är att man kör rent fuggarna så att det inte byggs upp ett lager med beläggningar. Sedan......Under de 4-5 minuterna det tar att köra rent bränslepump, bränslefilter och förgasare så värms ju motorn upp så jag passar såklart att byta olja och filter och kanske bränslefilter när det ändå är tomt (original bränslefilter är skitdyra, jag nöjer mig med biltemas 20 kronors och byter oftare istället)
2. Min Retta med insprutning behandlar i alla fall jag som jag behandlar mina bilar med insprutning = Inte alls, har aldrig hört talas om att det skulle behövas någon speciell åtgärd inför en avställning. Sedan finns det ju lite specialmixturer att blanda i soppan för att rengöra munstycken etc, men det har ju inget med en längre stilleståndsperiod att göra.
Hade nog kört på alternativ 1. Den dagen du verkligen kommer att ställa undan hojarna och avser ha dem som museumobjekt då behöver du nog inte fundera så mycket på att slangar och packningar torkar ut. Tas de i bruk få man helt enkelt se över allt. Ålder tar ut sin rätt förr eller senare oavsett hur man gör. Man kan bara förlänga livslängden genom att göra en del förebyggande åtgärder. Men man kan inte stoppa det oundvikliga.
Jag håller med dig, det får bli Alt.1 tills vidare. Men om man skulle köra på Alt.2 och vill vara riktigt förutseende så köper man en komplett uppsättning slangar och tätningar och lägger på hyllan tills det blir uppstart om tjugo år!
Bilder Custom Bike Show
När alla bilder till report... |
|
Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam
Nu står det klart att Marc ... |
|
ISR Brakes sålt
För några år sedan bestämde... |
|
Honda laddar fullt på eldrivna fordon
I samband med 2024 års Busi... |
|
Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam
Marc Márquez ersätter Enea ... |
|
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Resultatlista – Custom Bike Show
Custom Bike Show är tveklös... |
|
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Nu gäller prövotid för AM-körkortet
En ändring i körkortslagen ... |
|
Custom Bike Show imorgon!
Portarna till campingen är ... |