Bör man byta detta däck ? (Bilder)

Jag tycker du ska byta när du ändå är där o petar, sprickorna såg inte så smarriga ut. Kan inget om däck men jag tror inte det är bra med sprickor när man kör snabbt:)
 
Varför rekommendera racedäck till gatåkare?
Racedäcken har helt fel tempområde för att användas på gatan.
Visst det är billigt att handla dem. Men för den "vanliga" gatåkaren är det inte ett bra däck.. Hur bra det än är när de körs på bana.. och används aktivt.

Idag finns det bra "crossover däck" Däck som är gjorda för gata och bana. Kör man aktivt och åker både och så är det ett säkrare däck att använda på gatan.
Tex. nya dunlop sporsmart med n-tech teknologin... eller som det verkar enligt tester Michelin power pure.

Kör man inte bana alls.. Här finns det massor av däck som är betydligt bättre anpassade till gatkörning. Men bra fäste i rätt temperaturområde.

Sen ett tävligsdäck som misshandlats till max i ett sprinrace... Hur tror ni stommen ser ut efter ett race?

Fast.. Om gatföraren inte köper beggade racedäck så får ju raceförarna dåligt med kunder för sina "slitna" bandäck.
Klart de vill framhävda att beggade racedäck funkar skitbra på gata...
 
Till TS.
Jag skulle nog snart satsa på ett däckbyte i ditt fall.
Ta en funderare på hur du kör. Ring till hojdäck.se eller swt racing och surra lite med dem så hjälper de dig att ta fram ett däck som passar din körning.
 
Var har du grävt fram det där däcket? Det är ju ett skitgammalt Yokohama. Eller fan vet om det fortfarande tillverkas men jag såg ett sådant senast 1997!
 
Varför rekommendera racedäck till gatåkare?
Racedäcken har helt fel tempområde för att användas på gatan.
Visst det är billigt att handla dem. Men för den "vanliga" gatåkaren är det inte ett bra däck.. Hur bra det än är när de körs på bana.. och används aktivt.

Idag finns det bra "crossover däck" Däck som är gjorda för gata och bana. Kör man aktivt och åker både och så är det ett säkrare däck att använda på gatan.
Tex. nya dunlop sporsmart med n-tech teknologin... eller som det verkar enligt tester Michelin power pure.

Kör man inte bana alls.. Här finns det massor av däck som är betydligt bättre anpassade till gatkörning. Men bra fäste i rätt temperaturområde.

Sen ett tävligsdäck som misshandlats till max i ett sprinrace... Hur tror ni stommen ser ut efter ett race?

Fast.. Om gatföraren inte köper beggade racedäck så får ju raceförarna dåligt med kunder för sina "slitna" bandäck.
Klart de vill framhävda att beggade racedäck funkar skitbra på gata...

Jag tror att många sporthojsåkare "måste" ha racedäck för att de har en racehoj oavsett fart eller körstil. Det är ju mer "raceigt" med racedäck. typ som ensitscuts, borttagna skjutspinnar osv..

Jag har racetec k2 nu, men ska byta till typ sportsmart så fort jag ställer på hojen "permanent". kör 90% gata och ett par bandagar/år och det känns alldeles perfekt att t om ha lite våtgrepp oxå.
 
Var har du grävt fram det där däcket? Det är ju ett skitgammalt Yokohama. Eller fan vet om det fortfarande tillverkas men jag såg ett sådant senast 1997!

Yokahama la ner MC-däcktillverkningen och Shinko köpte deras maskiner/rättigheter.

Troligen därför du ser likheter.
 
Kollat åldern på däcket? Skall gå att utläsa ur märkningen på sidan. Pesschegamla däck med mönster kvar kan nog fasen vara sämre än mer utslitna nya däck. Håller det på och spricker och jäklas och satt på när du fick hojen kanske det är rätt åldersstiget?
 
Kollat åldern på däcket? Skall gå att utläsa ur märkningen på sidan. Pesschegamla däck med mönster kvar kan nog fasen vara sämre än mer utslitna nya däck. Håller det på och spricker och jäklas och satt på när du fick hojen kanske det är rätt åldersstiget?

Vet inte vilket nummer det är man kollar på.

Dot H6 A5 AJC 0107
R003 9903-01
 
Vet inte vilket nummer det är man kollar på.

Dot H6 A5 AJC 0107
R003 9903-01

Läs den här så får du lära dig massor, sen ringer du till Tom, Daniel eller Fredrik på Hojdäck och fråga hur du skall göra. De har däck i lager och ligger i paritet med tyskarnas priser plus att du kan prata med en riktig människa som verkligen kan nånting...:tummenupp

http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=36
 
Vet inte vilket nummer det är man kollar på.

Dot H6 A5 AJC 0107
R003 9903-01

Du ska leta efter 4 siffror i en oval jag gissar att 0107 är siffror i en oval efter DOT numret - de två första siffrorna är tillverkningsvecka de två sista år och då skulle ditt däck vara tillverkat i januari 2007 - dvs inte alltför gammalt ;-)
 
Har man råd att ha hoj har man väl råd att byta däck också? Det är ju en ganska stor kostnad som man måste lägga in i budgeten för en hoj, liksom service etc.
ALDRIG tumma på säkerheten när det gäller hojkörning, har du inte råd, så byt till billigare hoj eller ingen alls..
den där attityden sög ju rätt hårt typ i stil med "bara vi rika får köra hoj"

ofc har man inte råd så har man inte men de är upp till honom/henne att avgöra.
 
Du ska leta efter 4 siffror i en oval jag gissar att 0107 är siffror i en oval efter DOT numret - de två första siffrorna är tillverkningsvecka de två sista år och då skulle ditt däck vara tillverkat i januari 2007 - dvs inte alltför gammalt ;-)

OKej ja det stämmer nog att det är dom om jag minns rätt.
trodde det va äldre då jag haft hojen i 3 år. Och kändes inte som att det va direkt nytt när jag köpte den heller.
 
Jag hade lätt kört någon tur till på det där däcket. Slitet är det givetvis. Känner man osäkerhet bör man byta. Jag har aldrig varit osäker.

Samma här. Ni skulle se hur mina däck ser ut efter några mil på stenkross. Har aldrig varit nåt problem med såna där små sprickor...
 
Kör du lugnt behöver du nog inte vara orolig. Ser ju ut att finnas massa mil kvar på det där däcket.
 
Exakt samma mönster som på Yokohamadäcket alla streetbike-hojar skulle ha i dragracing runt 95-96. Fast inte jag för jag hade bara 4.5" fälg. :rolleyes:

Michelin Pilot Race eller vad det heter har ju exakt samma mönster. Säkert ett bra mönster att precis bli gatgodkänd, säkert precis lika värdelöst på vått... :)

Edit: Power One hette det visst...
 
den där attityden sög ju rätt hårt typ i stil med "bara vi rika får köra hoj"

ofc har man inte råd så har man inte men de är upp till honom/henne att avgöra.

För det första så bad jag honom om ursäkt för att det kanske lät lite snorkigt om du hade orkat läsa en bit till och för det andra räknar jag mig verkligen inte till de rika här i världen!

Men jag tar ett beslut varje år om det är värt eller ej att försaka så många andra saker för att ha råd med hoj och då lägger jag såklart även in däck, service etc. i den budgeten!

En del köper ju sin värstinghoj och har sen inte ens råd att köpa rejäl utrustning utan kör med sin gamla moppehjälm och farsans tre nummer för stora skinnställ från -82... skäller själv på mina söner att har de inte råd med ALLT som ingår i att köra/äga hoj så ska de låta bli!

Håller dessutom med Ezzo, beggade skurna slicks är INTE det ideala för gata!
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top