Bör jag starta den för säkerhets skull?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Rörig sommar i kombination med uruselt väder mest hela tiden (sommaren tog slut för oss i slutet av juni) har gjort att hojen fått stå. Nu undrar jag om man bör starta den. Jag är medveten om att det avråds från att göra det under vinterförvaringen på grund av kondens i avgassystemet om den inte blir varm, men gör det så mycket om man varmkör den ordentligt och bara en gång?

Min skoter har inte haft något problem med att stå och startar lätt efter ett år men nu blir det ju två till våren för hojen. När de nya reglerna kom såg jag till att tanka både med 98 oktan för att få 5% etanolinblanding istället för 10%. Jag tänkte starta, varmköra ordentligt, vrida av kranet (satte dit ett manuellt) och låta den suga upp allt i flottörhusen och sedan får den stå. Den förvaras i källaren, låg luftfuktighet och i princip rumtstemperatur om det gör någon skillnad.
 
Nej - för att få ur kondens ur avgassystem och vevhus bör motorn gå under belastning minst en halvtimma- helst en timma. Ta istället ur stiften, pytsa i några centiliter motorolja i varje cylinder - dra runt motorn med bakhjulet ett antal varv - skruva i stiften och ge f-n i hojen tills det är dags att köra i vår. Töm flottörhusen med dräneringsskruvarna, pytsa gärna i lite bränslekonservering i tanken (men 98 oktan räcker oftast bra)
Bra om du bytte motorolja o filter innan den ställdes av - men det kan göras med kall motor också, bara låt den stå o droppa över natten

Finns säkert andra som har annan uppfattning, men så tycker jag
 
Nej - för att få ur kondens ur avgassystem och vevhus bör motorn gå under belastning minst en halvtimma- helst en timma. Ta istället ur stiften, pytsa i några centiliter motorolja i varje cylinder - dra runt motorn med bakhjulet ett antal varv - skruva i stiften och ge f-n i hojen tills det är dags att köra i vår. Töm flottörhusen med dräneringsskruvarna, pytsa gärna i lite bränslekonservering i tanken (men 98 oktan räcker oftast bra)
Bra om du bytte motorolja o filter innan den ställdes av - men det kan göras med kall motor också, bara låt den stå o droppa över natten

Finns säkert andra som har annan uppfattning, men så tycker jag
Någon anledning till att man inte kan dra runt den med startmotorn?
 
Du kan få in bränsle från förgasarna, men har du tömt dem före manövern så är den risken mindre. Sedan har jag "en känsla" -dvs inte vetenskapligt underbyggt att en liten mängd olja i varje cylinder sprider sig lite mer runt kolven än om man kör med startmotorn - där kanske det blir mer flöde rätt igenom så att oljan pytsar ut i avgassystemet. Dessutom, råkar du ha i lite för mycket olja i någon cylinder så är det ingen risk för vätskeslag om du drar runt för hand.
 
Jag skulle inte låta någon motor stå mer än ett halvår utan att dra runt motorn lite så ventilerna får röra på sig. Om det behövs har jag ingen aning om. Grannen köpte en mc som stått länge i butiken och där hade en ventil hängt sig. Butiken fixade felet på garantin men det är inget jag vill råka ut för.
 
Du kan få in bränsle från förgasarna, men har du tömt dem före manövern så är den risken mindre. Sedan har jag "en känsla" -dvs inte vetenskapligt underbyggt att en liten mängd olja i varje cylinder sprider sig lite mer runt kolven än om man kör med startmotorn - där kanske det blir mer flöde rätt igenom så att oljan pytsar ut i avgassystemet. Dessutom, råkar du ha i lite för mycket olja i någon cylinder så är det ingen risk för vätskeslag om du drar runt för hand.
Jag har iofs. olja på sprayflaska. Den är till för 4-takts båtmotorer men återförsäljaren sa att den fungerade bra på min gamla tvåtaktsskoter också när den skulle sommarförvaras (på skotern sprayade jag i insuget tills den stannade, sedan sprutade jag i cylindrarna). Det bör väl fungera?
 
Jag skulle inte låta någon motor stå mer än ett halvår utan att dra runt motorn lite så ventilerna får röra på sig. Om det behövs har jag ingen aning om. Grannen köpte en mc som stått länge i butiken och där hade en ventil hängt sig. Butiken fixade felet på garantin men det är inget jag vill råka ut för.
Begagnad? Kört hemifrån en kortis till butiken o sedan stått där tills den blev såld?? Eller bara provstartad/körd då och då???Det är därför man gör en riktig konservering om en motor skall stå mer än någon månad. Båtmotorer är särskilt känsliga - tänk en öppen avgasventil, ett kort avgassystem o sedan hela salta havet som skvalpar runt om.
 
Last edited:
Jag har iofs. olja på sprayflaska. Den är till för 4-takts båtmotorer men återförsäljaren sa att den fungerade bra på min gamla tvåtaktsskoter också när den skulle sommarförvaras (på skotern sprayade jag i insuget tills den stannade, sedan sprutade jag i cylindrarna). Det bör väl fungera?
Ja, det låter helt ok - spray är alltid bra. Egentligen vill man ha olja på cylinderväggar och ventiltallrikar, vill du göra ett rejält jobb så spraya direkt i varje förgasare medan motorn dras runt - då borde du få olja på både insug avgas o kolvar (men också lite kladd på stiften - ta ur dem)
 
Begagnad? Kört hemifrån en kortis till butiken o sedan stått där tills den blev såld?? Eller bara provstartad/körd då och då???Det är därför man gör en riktig konservering om en motor skall stå mer än någon månad. Båtmotorer är särskilt känsliga - tänk en öppen avgasventil, ett kort avgassystem o sedan hela salta havet som skvalpar runt om.
Han köpte den begagnad av en större mc-butik i västsverige. Den hade stått länge i butiken. Det är allt jag vet.
 
Kör hojarna och gräsklipparen på Aspen som är etanolfri två sista tankningarna för säsongen.
Har för många hojar igång för att orka tömma flottörhus.
Hade en militärhoj från andra världskriget som stått oanvänd 5 år. Startade direcKt när jag sparkade i gång den.
 
Menar du att det räcker med Surtees lösning? Det blir ju två år till våren. Ifjol bytte jag olja och filter just innan jag ställde bort den, hann väl köra en sådär 6 mil.

Ja med mycket stor sannolikhet. Däremot så vill den ju ut under säsong och få sig en 500 mil iaf…
 
Säger inte att det är förgäves att konservera enligt konstens alla regler, men ibland kommer livet emellan och grejer sköts inte som de borde. Vem av oss byter broms eller kylvätska på bilen enligt boken?

Nu är vanligtvis inte motorcyklarna de som faller bakom i mitt underhållsschema, men har gammhärken stått så är batteriet oftast mitt största bekymmer, om jag slarvat med att koppla ur det. Sen att de kan vara lite tjuriga eller behöva en föggerengöring emelleråt, det får man ta som det kommer. Slappna av och se till att den står i en schysst miljö! (Läs inte fuktigt)

Edit: har haft båtmotor liggandes i bräckt vatten i 2-3 år men fortsatt trivsam funktion. Med det sagt går ju aluminiumet hårt åt men det är svårt att komma ifrån om man inte drar upp varje gång
 
Håll inte på och tjorva såvida inte det handlar om 10 års stillestånd…

Min åsikt också…

Jag föredrar en ordentlig varmkörning sådär en gång i månaden, på hojar som står över vintern såväl som skotrar som står över sommaren. Skillnaden i fukt / vattenånga som stannar i motor och avgassystem är högst marginell jämfört med en het motor efter hård körning. Du ska se till att de blir just varmkörda under ett flertal minuter till en stabiliserad temperatur, inte bara ha igång dem 20-30 sekunder.

Jag föredrar detta framför att hålla på och söla med olja i tändstiftshål eller att röklägga halva kvarteret med Etec’ens konserveringsfunktion…

Dessutom är det kul att varmköra något med tvåtakt och öppna stingers mitt i sommaren. Tänker man samtidigt på Per Bolund eller Märta Stenevi så ryser man av välbehag.
 
Min åsikt också…

Jag föredrar en ordentlig varmkörning sådär en gång i månaden, på hojar som står över vintern såväl som skotrar som står över sommaren. Skillnaden i fukt / vattenånga som stannar i motor och avgassystem är högst marginell jämfört med en het motor efter hård körning. Du ska se till att de blir just varmkörda under ett flertal minuter till en stabiliserad temperatur, inte bara ha igång dem 20-30 sekunder.

Jag föredrar detta framför att hålla på och söla med olja i tändstiftshål eller att röklägga halva kvarteret med Etec’ens konserveringsfunktion…

Dessutom är det kul att varmköra något med tvåtakt och öppna stingers mitt i sommaren. Tänker man samtidigt på Per Bolund eller Märta Stenevi så ryser man av välbehag.
Du kör den väl i garaget med stängda dörrar för att riktigt få njuta av upplevelsen... :hihi

Men ärligt talat, ett halvår utan start klarar nog 99,9999% av alla motorer nyare än från 1935 så länge de inte står inne i ett badhus. Är det bränslet man är orolig för, tanka alkylat.

Några otillräckliga starter under torrsäsong kan däremot vara förödande, väldigt få har tålamod att få upp oljetempen till normal nivå när man torrstartar i garaget...
 
En matsked olja är ett mått. Det innebär inte att man måste hålla på med en matsked under tanken.
En större knarkspruta med pvc-slang funkar. Eller liten tratt. Eller valfri tratt och eltejp.

Ingen har väl gjort detta sedan Åke Wremp slutade på MC-Nytt?

Biltema har säkert någon inträngande spray som man bara sprayar över axeln innan man släcker och slår igen dörrn för säsongen.

Dränera förgasarna? Varför? Man river väl förgasarna, om det behövs, sen i maj. Eller nästa ägare gör det. Priserna går ju upp på våren. Om det behövs en förgasarrengöring så är priset samma som på hösten.

Att titta på det som kommer ut ur flottörhusen säger ingenting om något.

Moderna hojar är lättstartade och går rent även på våren.

Ny säsong = nytt batteri. Batteriladdare är för sossar.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top