Bör jag starta den för säkerhets skull?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du kör den väl i garaget med stängda dörrar för att riktigt få njuta av upplevelsen... :hihi

Med tre procent direktblandning av Q8 RS som den mest högljudda har så blir det lite väl intressant...

Ska man vara seriös så tål det naturligtvis att påpekas att miljön runt hojen spelar stor roll. Jag förvarar alla leksaker i väl tvättat skick i uppvärmda garage med låg luftfuktighet. För mig fungerar det alldeles utmärkt med en redig varmkörning med jämna mellanrum och jag har inte haft några problem med hängda ventiler eller korrosion vare sig i motor eller avgassystem.

Ska hojen stå utomhus i spöregn eller i ett kallgarage med stampat jordgolv kanske det blir lite annorlunda...
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Ja med mycket stor sannolikhet. Däremot så vill den ju ut under säsong och få sig en 500 mil iaf…
Jag uttryckte mig nog slarvigt. Förra sommaren gick den kanske 80 mil. De 6 milen var efter olje och filterbyte på hösten. Jag ville bara försäkra mig om att allt var som det skulle efteråt. Den är ju luftkyld. borde den inte bli varmare än en vätskeyld som ju har fläktar som går vid stillastående då den kommit upp i arbetstenperatur?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag uttryckte mig nog slarvigt. Förra sommaren gick den kanske 80 mil. De 6 milen var efter olje och filterbyte på hösten. Jag ville bara försäkra mig om att allt var som det skulle efteråt. Den är ju luftkyld. borde den inte bli varmare än en vätskeyld som ju har fläktar som går vid stillastående då den kommit upp i arbetstenperatur?
Tja, en luftkyld går för det mesta varmare. Har man en oljetemperaturmätare så brukar man se att det tar längre tid än man trodde innan oljan nått driftstemperatur, åtminstone vid vanlig obelastad körning...
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag chansar aldrig med förgasar motorer. Kör akylatbensim till hösten (sug ut den vanliga bensinen o tanka akylat o kör runt soppan i förgasaren så får du aldrig problem). Om inte så
Starta upp den typ en gång i månaden typ. Kondensen kommer då inte skada den på ett halvår. Bra också för packningar o ventiler mm får röra sig lite. Är du imte road av att mecka så är det fan inte kul att skruva med förgasare i onödan. Visst oftast funkar det om du skiter i allt men inte alltid.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Återupplivar eftersom det snart är dags. Hur vet jag om en ventil hängt sig, missljud och dålig gasrespons?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag skulle inte låta någon motor stå mer än ett halvår utan att dra runt motorn lite så ventilerna får röra på sig. Om det behövs har jag ingen aning om. Grannen köpte en mc som stått länge i butiken och där hade en ventil hängt sig. Butiken fixade felet på garantin men det är inget jag vill råka ut för.

Låter väldigt konstigt, på vilket sätt hade ventilen hängt sig? Det är ju inte hyudraliska ventiler på hojar och fastnar ventilen i öppet läge och inte trycks tillbaks av ventilfjädern borde det blivit ett riktigt ras.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Låter väldigt konstigt, på vilket sätt hade ventilen hängt sig? Det är ju inte hyudraliska ventiler på hojar och fastnar ventilen i öppet läge och inte trycks tillbaks av ventilfjädern borde det blivit ett riktigt ras.
Ingen aning. Det var vad jag fick berättat för mig. Det kanske var något annat som hade fastnat p g a den stått länge.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top