Bör jag starta den för säkerhets skull?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Rörig sommar i kombination med uruselt väder mest hela tiden (sommaren tog slut för oss i slutet av juni) har gjort att hojen fått stå. Nu undrar jag om man bör starta den. Jag är medveten om att det avråds från att göra det under vinterförvaringen på grund av kondens i avgassystemet om den inte blir varm, men gör det så mycket om man varmkör den ordentligt och bara en gång?

Min skoter har inte haft något problem med att stå och startar lätt efter ett år men nu blir det ju två till våren för hojen. När de nya reglerna kom såg jag till att tanka både med 98 oktan för att få 5% etanolinblanding istället för 10%. Jag tänkte starta, varmköra ordentligt, vrida av kranet (satte dit ett manuellt) och låta den suga upp allt i flottörhusen och sedan får den stå. Den förvaras i källaren, låg luftfuktighet och i princip rumtstemperatur om det gör någon skillnad.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nej - för att få ur kondens ur avgassystem och vevhus bör motorn gå under belastning minst en halvtimma- helst en timma. Ta istället ur stiften, pytsa i några centiliter motorolja i varje cylinder - dra runt motorn med bakhjulet ett antal varv - skruva i stiften och ge f-n i hojen tills det är dags att köra i vår. Töm flottörhusen med dräneringsskruvarna, pytsa gärna i lite bränslekonservering i tanken (men 98 oktan räcker oftast bra)
Bra om du bytte motorolja o filter innan den ställdes av - men det kan göras med kall motor också, bara låt den stå o droppa över natten

Finns säkert andra som har annan uppfattning, men så tycker jag
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Nej - för att få ur kondens ur avgassystem och vevhus bör motorn gå under belastning minst en halvtimma- helst en timma. Ta istället ur stiften, pytsa i några centiliter motorolja i varje cylinder - dra runt motorn med bakhjulet ett antal varv - skruva i stiften och ge f-n i hojen tills det är dags att köra i vår. Töm flottörhusen med dräneringsskruvarna, pytsa gärna i lite bränslekonservering i tanken (men 98 oktan räcker oftast bra)
Bra om du bytte motorolja o filter innan den ställdes av - men det kan göras med kall motor också, bara låt den stå o droppa över natten

Finns säkert andra som har annan uppfattning, men så tycker jag
Någon anledning till att man inte kan dra runt den med startmotorn?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du kan få in bränsle från förgasarna, men har du tömt dem före manövern så är den risken mindre. Sedan har jag "en känsla" -dvs inte vetenskapligt underbyggt att en liten mängd olja i varje cylinder sprider sig lite mer runt kolven än om man kör med startmotorn - där kanske det blir mer flöde rätt igenom så att oljan pytsar ut i avgassystemet. Dessutom, råkar du ha i lite för mycket olja i någon cylinder så är det ingen risk för vätskeslag om du drar runt för hand.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag skulle inte låta någon motor stå mer än ett halvår utan att dra runt motorn lite så ventilerna får röra på sig. Om det behövs har jag ingen aning om. Grannen köpte en mc som stått länge i butiken och där hade en ventil hängt sig. Butiken fixade felet på garantin men det är inget jag vill råka ut för.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Du kan få in bränsle från förgasarna, men har du tömt dem före manövern så är den risken mindre. Sedan har jag "en känsla" -dvs inte vetenskapligt underbyggt att en liten mängd olja i varje cylinder sprider sig lite mer runt kolven än om man kör med startmotorn - där kanske det blir mer flöde rätt igenom så att oljan pytsar ut i avgassystemet. Dessutom, råkar du ha i lite för mycket olja i någon cylinder så är det ingen risk för vätskeslag om du drar runt för hand.
Jag har iofs. olja på sprayflaska. Den är till för 4-takts båtmotorer men återförsäljaren sa att den fungerade bra på min gamla tvåtaktsskoter också när den skulle sommarförvaras (på skotern sprayade jag i insuget tills den stannade, sedan sprutade jag i cylindrarna). Det bör väl fungera?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag skulle inte låta någon motor stå mer än ett halvår utan att dra runt motorn lite så ventilerna får röra på sig. Om det behövs har jag ingen aning om. Grannen köpte en mc som stått länge i butiken och där hade en ventil hängt sig. Butiken fixade felet på garantin men det är inget jag vill råka ut för.
Begagnad? Kört hemifrån en kortis till butiken o sedan stått där tills den blev såld?? Eller bara provstartad/körd då och då???Det är därför man gör en riktig konservering om en motor skall stå mer än någon månad. Båtmotorer är särskilt känsliga - tänk en öppen avgasventil, ett kort avgassystem o sedan hela salta havet som skvalpar runt om.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har iofs. olja på sprayflaska. Den är till för 4-takts båtmotorer men återförsäljaren sa att den fungerade bra på min gamla tvåtaktsskoter också när den skulle sommarförvaras (på skotern sprayade jag i insuget tills den stannade, sedan sprutade jag i cylindrarna). Det bör väl fungera?
Ja, det låter helt ok - spray är alltid bra. Egentligen vill man ha olja på cylinderväggar och ventiltallrikar, vill du göra ett rejält jobb så spraya direkt i varje förgasare medan motorn dras runt - då borde du få olja på både insug avgas o kolvar (men också lite kladd på stiften - ta ur dem)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Begagnad? Kört hemifrån en kortis till butiken o sedan stått där tills den blev såld?? Eller bara provstartad/körd då och då???Det är därför man gör en riktig konservering om en motor skall stå mer än någon månad. Båtmotorer är särskilt känsliga - tänk en öppen avgasventil, ett kort avgassystem o sedan hela salta havet som skvalpar runt om.
Han köpte den begagnad av en större mc-butik i västsverige. Den hade stått länge i butiken. Det är allt jag vet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kör hojarna och gräsklipparen på Aspen som är etanolfri två sista tankningarna för säsongen.
Har för många hojar igång för att orka tömma flottörhus.
Hade en militärhoj från andra världskriget som stått oanvänd 5 år. Startade direcKt när jag sparkade i gång den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Menar du att det räcker med Surtees lösning? Det blir ju två år till våren. Ifjol bytte jag olja och filter just innan jag ställde bort den, hann väl köra en sådär 6 mil.

Ja med mycket stor sannolikhet. Däremot så vill den ju ut under säsong och få sig en 500 mil iaf…
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Säger inte att det är förgäves att konservera enligt konstens alla regler, men ibland kommer livet emellan och grejer sköts inte som de borde. Vem av oss byter broms eller kylvätska på bilen enligt boken?

Nu är vanligtvis inte motorcyklarna de som faller bakom i mitt underhållsschema, men har gammhärken stått så är batteriet oftast mitt största bekymmer, om jag slarvat med att koppla ur det. Sen att de kan vara lite tjuriga eller behöva en föggerengöring emelleråt, det får man ta som det kommer. Slappna av och se till att den står i en schysst miljö! (Läs inte fuktigt)

Edit: har haft båtmotor liggandes i bräckt vatten i 2-3 år men fortsatt trivsam funktion. Med det sagt går ju aluminiumet hårt åt men det är svårt att komma ifrån om man inte drar upp varje gång
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Håll inte på och tjorva såvida inte det handlar om 10 års stillestånd…

Min åsikt också…

Jag föredrar en ordentlig varmkörning sådär en gång i månaden, på hojar som står över vintern såväl som skotrar som står över sommaren. Skillnaden i fukt / vattenånga som stannar i motor och avgassystem är högst marginell jämfört med en het motor efter hård körning. Du ska se till att de blir just varmkörda under ett flertal minuter till en stabiliserad temperatur, inte bara ha igång dem 20-30 sekunder.

Jag föredrar detta framför att hålla på och söla med olja i tändstiftshål eller att röklägga halva kvarteret med Etec’ens konserveringsfunktion…

Dessutom är det kul att varmköra något med tvåtakt och öppna stingers mitt i sommaren. Tänker man samtidigt på Per Bolund eller Märta Stenevi så ryser man av välbehag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min åsikt också…

Jag föredrar en ordentlig varmkörning sådär en gång i månaden, på hojar som står över vintern såväl som skotrar som står över sommaren. Skillnaden i fukt / vattenånga som stannar i motor och avgassystem är högst marginell jämfört med en het motor efter hård körning. Du ska se till att de blir just varmkörda under ett flertal minuter till en stabiliserad temperatur, inte bara ha igång dem 20-30 sekunder.

Jag föredrar detta framför att hålla på och söla med olja i tändstiftshål eller att röklägga halva kvarteret med Etec’ens konserveringsfunktion…

Dessutom är det kul att varmköra något med tvåtakt och öppna stingers mitt i sommaren. Tänker man samtidigt på Per Bolund eller Märta Stenevi så ryser man av välbehag.
Du kör den väl i garaget med stängda dörrar för att riktigt få njuta av upplevelsen... :hihi

Men ärligt talat, ett halvår utan start klarar nog 99,9999% av alla motorer nyare än från 1935 så länge de inte står inne i ett badhus. Är det bränslet man är orolig för, tanka alkylat.

Några otillräckliga starter under torrsäsong kan däremot vara förödande, väldigt få har tålamod att få upp oljetempen till normal nivå när man torrstartar i garaget...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En matsked olja är ett mått. Det innebär inte att man måste hålla på med en matsked under tanken.
En större knarkspruta med pvc-slang funkar. Eller liten tratt. Eller valfri tratt och eltejp.

Ingen har väl gjort detta sedan Åke Wremp slutade på MC-Nytt?

Biltema har säkert någon inträngande spray som man bara sprayar över axeln innan man släcker och slår igen dörrn för säsongen.

Dränera förgasarna? Varför? Man river väl förgasarna, om det behövs, sen i maj. Eller nästa ägare gör det. Priserna går ju upp på våren. Om det behövs en förgasarrengöring så är priset samma som på hösten.

Att titta på det som kommer ut ur flottörhusen säger ingenting om något.

Moderna hojar är lättstartade och går rent även på våren.

Ny säsong = nytt batteri. Batteriladdare är för sossar.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top