Bör jag åtgärda detta?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har typ en spricka i ramen som tittade fram när jag för några år sedan, av kosmetiska skäl, slipade ner en svetsfog :huvet Lagom korkat men gjort är gjort och ramen har hållit sedan dess.

DSC_0091.JPG

Undrar därför att jag ska lämna in ramen för ytbehandling samt pulverlackering.
 
Last edited:
Har typ en spricka i ramen som tittade fram när jag för några år sedan, av kosmetiska skäl, slipade ner en svetsfog :huvet Lagom korkat men gjort är gjort och ramen har hållit sedan dess.

View attachment 413404

Undrar därför att jag ska lämna in ramen för ytbehandling samt pulverlackering.
Antingen är jag blind eller dum i huvet, men var är sprickan?
 
säker på att det är en spricka i röret?, kan va lurigt med nerslipade svetssömmar- har man tagit för lite så kan "rester" av sömmen synas.
är det en spricka så är det o-bra!!, du har motorfäste och sving lagring där i dom regionerna- där samlas oxo en hel del krafter som vrider och bänder i materialet och gör ramen vek just där, du märker kanske inte det, men krafterna jobbar hela tiden du kör och till slut så övervinner krafterna hållfastheten i materialet- poff!! och en del av statistiken du blir.....
så, kolla upp det- better safe than sorry.

//jj
 
Kolla med Penetrantspray så vet du om det är en spricka eller bara en synvilla.
 
Om de är en spricka så är de väl bara att svetsa den nu innan ramen blir lackad?
 
Skall du sträckköra till Sydafrika och aldrig kommer att titta på det stället där "den förmodade sprickan" är så bör du åtgärda det, annars är det väl bara att åka och hålla lite koll när du tvättar hojen. Sprickan bör bli ganska tydlig innan spricktillväxten accelererar kraftigt. DR650 är ju varken ett effektmonster eller något man hoppar runt med på en crossbana. Lacka på lite färg o kolla om den spricker efter ett tag, antar att du inte har penetrant o framkallare i garagelådan.:tummenupp:tummenupp
 
Skall du sträckköra till Sydafrika och aldrig kommer att titta på det stället där "den förmodade sprickan" är så bör du åtgärda det, annars är det väl bara att åka och hålla lite koll när du tvättar hojen. Sprickan bör bli ganska tydlig innan spricktillväxten accelererar kraftigt. DR650 är ju varken ett effektmonster eller något man hoppar runt med på en crossbana. Lacka på lite färg o kolla om den spricker efter ett tag, antar att du inte har penetrant o framkallare i garagelådan.:tummenupp:tummenupp
Notera topic, ramen ska gå igenom ytbehandling och pulverlackering, inget jag har lust att göra om. Dessutom är inte min DR någon slö maskin, iaf inte på sikt då jag siktar mot 60hk på slangen.
 
Notera topic, ramen ska gå igenom ytbehandling och pulverlackering, inget jag har lust att göra om. Dessutom är inte min DR någon slö maskin, iaf inte på sikt då jag siktar mot 60hk på slangen.
Fixa någon som blästrar, granskar och pentranttestar svetsen och vid behov (sannolikt) återställer svetsen/fogen. Med pulverlack vid horisonten så är det vad jag skulle göra.
F-n om svetsen spricker och tar lacken med sig....
 
Är det rötgas ni pratar om? Fast jag kanske blandar ihop det med nått annat, kollar med mekonomen sedan...
 
Last edited:
Har du bråttom?
Kan fixa grejer från jobbet om du kan hämta på torp uddevalla.
 
Notera topic, ramen ska gå igenom ytbehandling och pulverlackering, inget jag har lust att göra om. Dessutom är inte min DR någon slö maskin, iaf inte på sikt då jag siktar mot 60hk på slangen.

Ok, sorry :krama, de flesta DR är trötta...

Skall du fixa med ramen och pulverlacka så är det väl bara att be någon svetskunning polare och snygga till det där, enklare att fixa svetsen än att hålla på o kolla om det är en spricka. Bara för att det inte är spricka säger det inte att det kan vara tunnt när du slipat bort mycket av svetsen, beror alldeles på hur det är svetsat.
Blir nog en kul DR med +60 på hjulet.:tummenupp
 
Ok, sorry :krama, de flesta DR är trötta...

Skall du fixa med ramen och pulverlacka så är det väl bara att be någon svetskunning polare och snygga till det där, enklare att fixa svetsen än att hålla på o kolla om det är en spricka. Bara för att det inte är spricka säger det inte att det kan vara tunnt när du slipat bort mycket av svetsen, beror alldeles på hur det är svetsat.
Blir nog en kul DR med +60 på hjulet.:tummenupp
Vet en kille som har gjort den förändringen och han jämförde den med en KTM 990, fast hundra kg lättare, :D Men det får vi ta i en annan tråd, kommer en byggtråd så småningom :)
 
Dessutom ta bort den övre kedjerullen som sitter på insidan av den ramdelen. Sätt i en skruv med liten skalle istället. Den rullen är ökänd för att förstöra ramen på DR650n och maskinen klarar sig utan. Jag monterade bort den 2008 och har inte haft ngt problem med kedjan sedan dess. Sen har jag fått liv i mitt lik igen. Tog en runda med den i lördags
 
Dessutom ta bort den övre kedjerullen som sitter på insidan av den ramdelen. Sätt i en skruv med liten skalle istället. Den rullen är ökänd för att förstöra ramen på DR650n och maskinen klarar sig utan. Jag monterade bort den 2008 och har inte haft ngt problem med kedjan sedan dess. Sen har jag fått liv i mitt lik igen. Tog en runda med den i lördags

Redan gjort Anders, finns ju en Wiki för våra hojar ;) Plus att drriders är ett matnyttigt forum :tummenupp
 
Ring dekra, åf, inspecta eller liknande, be dem göra magnetpulverprovning. Jag tycker mer det ser ut som ett smältdike efter svetsen, men jag kollar genom telefon och skulle inte ta gift på det.
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top