Bör jag åtgärda detta?

Har du vägarna förbi Björlanda imorgon kan du få hjälp med blästring och svets.
Ska till verkstan på eftermiddagen

Du får läsa igenom mina inlägg igen.

Men nu får du ju hjälp av Flu =)

Jaha nää det är lugnt men tack ändå. Jag har hittat ett företag i Göteborg som kan hjälpa mig med ytbehandling och pulverlack så det är väl bara att plocka den det och åka till någon svetsare och kolla upp det. Är inte WD40 tillräckligt penetrerande?

Har du vägarna förbi Björlanda imorgon kan du få hjälp med blästring och svets.
Ska till verkstan på eftermiddagen
Jag är inte så duktig på att läsa inlägg märker jag. Jag har inte hunnit plocka av allt från ramen ännu så det får nog vänta lite. Kvarstår erbjudandet så tar jag det gärna lite senare, kan inte påstå att jag har speciellt bråttom. Innan "snön" smälter typ :P

Jaha nää det är lugnt men tack ändå. Jag har hittat ett företag i Göteborg som kan hjälpa mig med ytbehandling och pulverlack så det är väl bara att plocka den det och åka till någon svetsare och kolla upp det. Är inte WD40 tillräckligt penetrerande?

Penetrantspray är ingen smörjande sak.
Det är en tunn färgad vätska som tränger in via kapilärverkan i micro sprickor och porer.
Sen tar man och sprutar på en framkallningspray som blir som ett pulver.

Blir det färgade prickar så har du en spricka eller ett hål.

Lånar din tråd lite. Får man fråga vilken firma det är och vilken typ av ytbehandling du tänkt dig?

Jag tänkte också pulverlacka ramen som är mer än lovligt repig och tänkte samtidigt byta kulör men skulle vilja ha en prisskattning innan jag börjar riva.

Lånar din tråd lite. Får man fråga vilken firma det är och vilken typ av ytbehandling du tänkt dig?

Jag tänkte också pulverlacka ramen som är mer än lovligt repig och tänkte samtidigt byta kulör men skulle vilja ha en prisskattning innan jag börjar riva.
Jag ska rostskyddsbehandla den, typ förzinka för att kunna köra vintertid, sen ett skyddande lager pulverlack på det.

AllCoating AB

Last edited:
Ring dekra, åf, inspecta eller liknande, be dem göra magnetpulverprovning. Jag tycker mer det ser ut som ett smältdike efter svetsen, men jag kollar genom telefon och skulle inte ta gift på det.
Känner man ingen som kan göra det "vid sidan om" så kostar det nog mer än att bara dra en ny svets.

Hej. Jag blästrade en dr-ram från 92 i vintras. Det kröp fram en hel massa fula svetsar.
Kan vara läge att blästra innan du svetsar denna spricka om det dyker upp fler.

Känner man ingen som kan göra det "vid sidan om" så kostar det nog mer än att bara dra en ny svets.

Magnetpulverprovning är inte värst dyrt, framförallt inte på en sån liten bit. Känner man ingen som kan svetsa så kan det bli bra dyrt med, vet folk som tar en femhundring för 5-6 cm svetsfog, förberedd och klar av kunden. Även grabbarna som pysslar med magnetpulverprovning går att prata med, så det behöver inte bli dyrt perkele.

Dock ser jag ingen spricka, jag ser en nivåskillnad med tillhörande skugga efter en halvdant nedslipad svetsfog. Jag kan dock kolla på fel ställe.

Bättre bild:
DSC_0093.JPG

Frågar ni mig så är det nog jag som inte har slipat ner fogen helt.

Nu ser det mer ut som ett långt smältdike från nån oengagerad svetsare.. inte jättebra det heller kanske.. då undrar man hur mycket gods det finns kvar efter slipningen snarare än oroar sig för sprickbildning.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden