Bör detta drev bytas?

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Ja, som ni ser så är detta framdrev väldigt slitet och bör bytas ut, men det jag undrar över är om bakdrevet och kedjan samtidigt skall bytas? Bakdrevet har en del mil kvar, men vet ej kedjans skick riktigt, ekonomin tillåter inte ett nytt drivpaket för tillfället så jag fungerar det att bara skaffa ett nytt fram drev?

Fram:Framdrev.jpg

Bak:Bakdrev.jpg
 
Byt hela klabbet, min erfarenhet är att kedjan brukar hålla ungefär dreven ut.

Mvh KaliZ
 
Byt allt.

Ett komplett drivpaket till din hoj kostar nästan ingenting.

Du får ett komplett, bra, drivpaket till din mc för ~1500:- på addemoto.se så du sparar bara några ynka hundralappar på att skippa bakdrevet.
 
Last edited:
Inte bör byta.
Ska byta :)

Sen kan du ha fram drevet som kaststjärna o öva på dina ninjamovs
 
Om ekonomin är ansträngd så är det stor skillnad på 200 pix och 1500pix, i det läget byter man bara fram om kedjan känns ok.

Är du bara snål så tänk om och byt hela klabbet, det blir billigare i längden (har jag hört...)
 
Kedjan kollar du upp genom att mäta sträckningen på den (hur mycket den dragits ut). Vill du känna medan den fortfarande sitter på hojen (vilket den inte ser ut att göra) så kan du ta tag i en länk mitt bak på bakdrevet och testa att dra den bakåt, om den lättar från drevet (rätt mycket) så är det dags att byta kedjan med, rent generellt.
Kedjor slits olika mycket över längden med, så en sliten kedja är svårare att få bra spänning på, för att inte säga rent omöjligt.
Med sådana där drev misstänker jag att din kedja är sopslut, eftersom att dåliga drev äter kedja, och vice versa.
 
Du har ju ingen brådska att få det hela utbytt (jag antar att du inte kommer köra hojen förens tidigast mars!?)
Så vänta lite och köp ett helt nytt drivpaket, det är dessutom billigare (långsiktigt) än att bara köpa ett framdrev idag.
 
Yep, dom är ju inte sopslut men dom är ju påväg dit.. jag har sätt ännu värre när tänder varit av osv..

kolla här:

http://www.addemoto.se/pdf/drivpaket.pdf

Dom har bra priser om man inte vill lägga allt för mycket (+en mycket vaken och bra kundservice). Byt rubbet... för jag lovar dig det blir inte roligt när det ena eller andra går sönder. :pannkyss
 
Ok tack för svaren!

Jag har ekonomi att byta, men som Werzion skrev så bör det inte bytas på direkten, men kan vara skönt att ha allting gjort inför våren, i tid
 
Jag hade en polare som lyckades köra med fel kedja på sin moppe, där fattades alla tänder på bakdrevet, kanten var bara lite vågig. Det rasslade rätt roligt när han gasade lite för mycket (vilket var lätt hänt med tanke på att aset gjorde närmare 100).

Edit: Nåt i den stilen, fast det där är ett framdrev (bildgooglad):
sprocket2.jpg
 
Last edited:
Du har ju ingen brådska att få det hela utbytt (jag antar att du inte kommer köra hojen förens tidigast mars!?)
Så vänta lite och köp ett helt nytt drivpaket, det är dessutom billigare (långsiktigt) än att bara köpa ett framdrev idag.
Jasså det tror du, mellandagsrean då? :va
 
Tycker inte bak ser så farligt ut. Är väl inte allt för ovanligt att det går 2 framdrev på 1 bak+kedja? Eller så är det bara jag kanske...
 
Tycker inte bak ser så farligt ut. Är väl inte allt för ovanligt att det går 2 framdrev på 1 bak+kedja? Eller så är det bara jag kanske...


Du är väl inte helt fel ute, enligt mig..
Jag menar, framdrevet har runt 15-17 tänder och ett bakdrev har runt 45 tänder, självklart olika beroende på hoj och vad man själv väljer.
Därmed utsätts framdrevet för mer slitage.

Edit : Som Thorped var inne på så spelar materialet stor roll också :D
 
Men jag håller med dig, bak ser inte farligt ut. Ser knappt slitet ut faktiskt.
 
Frågan är väl också om det är orginaldrevningen som sitter på? Vad jag förstår så är det väl 532 kedja original på R6:an. Skulle det nu sitta en sådan så måste man ju ändå byta hela paketet när man går går ner till 530.

Bakdrevet är väl kanske 20% av kostnaden. Tycker det är då lika bra att byta den. Ganska skönt att sen slippa tänka på den mer ett tag framöver.....och dessutom så ser bakdrevet på bild inte ut att vara i gott skick i alla fall.

Ofta brukar det väl också bli ett lite bättre pris om man köper hela paketet istället för i delar?
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top