Båttråd på sh..

Haha,jag såg en liknande i Åbolandsskärgård förra midsommaren när jag stog och väntade på en färja,gick inte lika hårt men säkert en 20-25 knop,tog en stund för hjärnan att koppla :D såg så jävla bra ut!

Ja informationen att snipor inte ska plana tycks inte ha nått fram till Åland och Finnlands skärgårdar :D
Brukar åka över med min båt och det är ju kul att se att på den sidan så finns det även rätt gott om lite större (och snabba) snipor. I Sverige så överger ju folk snipan till förmån för ngt plattgattat med balkong så fort de ska lägga mer än säg några hundra kkr. I Finland och Åland är ju inte snipan ngt fattigmansåk på samma sätt.

Last edited:
Min fiskebåt drar ca 1.8 liter i timmen, härliga tändkuledofter från varmt fett, bränt cylinderolja och het metall slår upp från motorkappen. 4-tons ekbåten skälver av pulsen från 850-kilo tändkulemotor. Nyöppnad kall öl i näven och dagen till ära en snusdosa.

Jag har segel också. Till nöds. ;)

visabild.php

Förlåt Jürgen, men den där båten var riktigt bögig :hihi

........ett surt 270 drev högmonterat
Inte att skämmas för! Jag klippte en bränning i 40+ knop med min Smuggler 18 med sådant drev mellan södermöja och norra karnan nånstans. FAN var allt Jag han tänka sen small det till. Då powertilten var bortplockad så vek sig drevet bara upp och efter snabb översyn och en 2.8 kunde färden fortsätta. På hösten när Jag tappade ur oljan var den som ny!!!:tummenupp

Håller oftast till i norra Stockholm skärgård ,
Båtmöte lägs nån krokig led ? ( Husaröleden )
Lätt! Ska bara hitta en skorv först.

Förlåt Jürgen, men den där båten var riktigt bögig :hihi

Det är korrekt, den är ju min. Snille och smak!

Men om du är sugen så är du nog inte stark nog att starta henne ännu, svänghjulet väger 200 kg. Så du får stå och titta ett par år till med dina discomuskler :tungan

Last edited:
Har du vev eller skallar du igång henne?

Jag har tryckluftsttart med en 25-literstank man laddar från cylindern. Men jag brukar starta henne för hand. Det sitter ett handtag på svänghjulet som man kan fälla ut. Sedan vaggar man hjulet fram och åter och skickar det sedan allt vad man orkar mot rotationsriktningen och kompläget. Eftersom man aldrig skulle orka få henne över kompressionsläget så blir det nu en mottändning varvid hon förhoppningsvis startar åt rätt håll. 50% chans ungefär. Går hon igång åt fel håll så är det bara att häkta bränslepumpen tills hon börjar pendla igen, sedan vändar man på henne med några vältimade ryck på bränslepumpen.

Det är korrekt, den är ju min. Snille och smak!

Men om du är sugen så är du nog inte stark nog att starta henne ännu, svänghjulet väger 200 kg. Så du får stå och titta ett par år till med dina discomuskler :tungan

Haha, så ska man inte skriva när man inte vet vem man pratar med över internet :tummenupp

Jag är inget muskelberg på steorider men jag är en bastant grabb kan du tro :pannkyss

Jag har tryckluftsttart med en 25-literstank man laddar från cylindern. Men jag brukar starta henne för hand. Det sitter ett handtag på svänghjulet som man kan fälla ut. Sedan vaggar man hjulet fram och åter och skickar det sedan allt vad man orkar mot rotationsriktningen och kompläget. Eftersom man aldrig skulle orka få henne över kompressionsläget så blir det nu en mottändning varvid hon förhoppningsvis startar åt rätt håll. 50% chans ungefär. Går hon igång åt fel håll så är det bara att häkta bränslepumpen tills hon börjar pendla igen, sedan vändar man på henne med några vältimade ryck på bränslepumpen.

S.A.T.S släng er i väggen. Ser man dig backandes genom gällnö port så har du får igång henne åt fel holl och sen helt sonika tappat orken, har Jag rätt?

Har du vev eller skallar du igång henne?

Var är bilden tagen? http://www.sporthoj.com/galleri/visa...66231&header=1
Ser ut som St: Nassa.

Ja det är -03 med några kompisar. På Kummelskär, St Nassa. Bakgrunden är österut mot Ålands hav.

Haha, så ska man inte skriva när man inte vet vem man pratar med över internet :tummenupp

Jag är inget muskelberg på steorider men jag är en bastant grabb kan du tro :pannkyss

Jag trodde det var du på bilden? :va Tänkte att det var en väl hårig diskomuskel att ens komma ned i maskinrummet med.

Last edited:
Ja det är -03 med några kompisar. På Kummelskär, St Nassa. Bakgrunden är österut mot Ålands hav.

Finemang! Hör av dig om ni kommer ut dit igen. Det är släkten på morsans sida som äger ö-gruppen. Vi har en liten kåk där på Stora bonden. Finns bastu och förhoppningsvis rökt flundra.

S.A.T.S släng er i väggen. Ser man dig backandes genom gällnö port så har du får igång henne åt fel holl och sen helt sonika tappat orken, har Jag rätt?

Haha! FAktum är att ibland kan man använde sig av den tekniken. Dvs om jag med min vänstergängade ställbara propeller ligger med babordssidan mot en brygga med kraftig pålandsvind så kan jag med flit strata henne åt höger och backa ut med propellerstigningen i det som normalt är framläge. Då får jag sidkraften åt rätt håll. Sedan ställer jag propllern i det normala backläget och vänder båten och kör ut tills jag har sjörum. Där vänder jag på motorn och återgår till normal rutin. Det gäller att kunna alla knep när man är ute själv. Bogpropeller på fritidsbåtar är för talanglösa. :hihi

Finemang! Hör av dig om ni kommer ut dit igen. Det är släkten på morsans sida som äger ö-gruppen. Vi har en liten kåk där på Stora bonden. Finns bastu och förhoppningsvis rökt flundra.

Aha, vad skoj! Tillsyningsmannen därute har kommit ut och surrat lite när jag varit där minns jag. Vid den bryggan/bygganderna på ert ställe har jag ibland sett en större däckad skötbåt liknande min! Fast grå eller vitmålad

Last edited:
Haha! FAktum är att ibland kan man använde sig av den tekniken. Dvs om jag med min vänstergängade ställbara propeller ligger med babordssidan mot en brygga med kraftig pålandsvind så kan jag med flit strata henne åt höger och backa ut med propellerstigningen i det som normalt är framläge. Då får jag sidkraften åt rätt håll. Sedan ställer jag propllern i det normala backläget och vänder båten och kör ut tills jag har sjörum. Där vänder jag på motorn och återgår till normal rutin. Det gäller att kunna alla knep när man är ute själv. Bogpropeller på fritidsbåtar är för talanglösa. :hihi

Haha där har vi ett frö till en extremsportsfilm... Vi trär på dig en NoFeartröja och så vänder du runt henne inne I Berg på Möja under industrisemestern medelst den metoden. Sen klipper vi ihop det med hardcoremusik.

Aha, vad skoj! Tillsyningsmannen därute har kommit ut och surrat lite när jag varit där minns jag. Vid den bryggan/bygganderna på ert ställe har jag ibland sett en större däckad skötbåt liknande min! Fast grå eller vitmålad
Den borde vara någon släktings skorv. HAr inte klarhet vilka som har vilka båtar men ska kolla lite.
Gamla Tillsyningsmannen hetter Gunnar och hans fiskeskorv hette "Vänta lite":D Nya Tillsyningsmannen är hans bror (och den karl som förhoppningsvis kan leverera enrisrökt flundra/sik) Jag vet inte om Gunnar fortfarande Jobbade -03 men det var där nånstans han la av. Kul att du åkt dit lite. Ska hänga mer där i sommar har Jag tänkt.
Ska bli kul att smyga in en pastellfärgad powerboat bland alla marinblåa targor..

Last edited:
Haha där har vi ett frö till en extremsportsfilm... Vi trär på dig en NoFeartröja och så vänder du runt henne inne I Berg på Möja under industrisemestern medelst den metoden. Sen klipper vi ihop det med hardcoremusik.

Det brukar jag göra varje sommar! :hihi Brukar även köra längst in i Kyrkviken på Möja för att kolla efter en plats (fast jag vet att det är fullt) sedan när jag kommit längst in och alla sitter och gottar sig i sittbrunnarna år vad de tror ska bli en scen så vänder jag henne på en femöring med motorn dunkandes på tomgång och användandes den ställbara propellern. Sedan åkre jag och lägger mig på den enda lediga platsen, Westermans brygga (som jag känner och ringt innan) där de andra jonen inte får ligga.

Det brukar jag göra varje sommar! :hihi Brukar även köra längst in i Kyrkviken på Möja för att kolla efter en plats (fast jag vet att det är fullt) sedan när jag kommit längst in och alla sitter och gottar sig i sittbrunnarna år vad de tror ska bli en scen så vänder jag henne på en femöring med motorn dunkandes på tomgång och användandes den ställbara propellern. Sedan åkre jag och lägger mig på den enda lediga platsen, Westermans brygga (som jag känner och ringt innan) där de andra jonen inte får ligga.

och sen blir det YMCA så det ekar över skären in på småtimmarna!:D

Eller hur! Kolla in den här! Så ska det se ut! Lite lång för plånboken dock men ändå. Får plocka med mig Djürwgen och sätta en floroserande drink i näven på karln. Efter 10 sjömil och två drinkar lovar Jag att till och med han ställer sig possitiv till tysk housmusik.

För några år sedan var jag nära att köpa denna twister. En båt som ska gå sjukt bra i sjön tydligen. 84 knop med en XR2 (2L motor).

Helt plötsligt hade det inte ens tagit en timme till visby ifrån stugan:D

En sån får du köpa teo:D

Bifogat

• DSCN0756.jpg
    DSCN0756.jpg
    142.5 KB · Visningar: 68
  • DSCN0762.jpg
    DSCN0762.jpg
    95.1 KB · Visningar: 68
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...