Bågen slirar på kopplingen

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Klockan är 0300 och jag hälsar alla en god natt.

Min båge går som aldrig förr och jag är helnöjd med allt. MEN den slirar änna på kopplingen när man vrider på, det är inte mycket alls utan ytterst lite men såpass mycket att jag ska känna av det och störa mig på det. Har mätt upp lameller o mellanskivor o allt sånt och det ser bra ut som baaara den.

Det måste la vara oljan? Jag kör just nu Biltemas Mineralolja för typ 30 spänn litern då jag ändå bytar ofta som fan och hinner ändå aldrig slå sönder oljefilmen. Oljan smörjer motorn och håller den frisk med bravur. MEN, den klarar kanske inte kraven kopplingen ställer vid hårt momentuttag? Borde jag gå över till nån syntetolja för att få det att bita bättre nere vid mina asbestbefriade lameller? Gå till tunnare olja? Jag gillar mineral, känns mer rejält typ.

Vad säger ni, kan min teori stämma eller? Börja fan inte tjöta om att biltemas olja är piss nu, jag skiter i vad alla säger om den saken.... ajja.

Hej på er önskar
Eder alltid lika Ödmjuka
Mahhbechh.

Biltemas mineralolja e det nog inge fel på alls men e den klassad för våtkoppling på mc? Tror inte den har rätt tillsatser:va

Skulle jag vara du skulle jag testa med en lite dyrare vid nästa byte, slutar de då vet du ju orsaken :)

Skulle jag vara du skulle jag testa med en lite dyrare vid nästa byte, slutar de då vet du ju orsaken :)

de låter ju samrt. kan tala om att prislappen har inget med saken att göra.

många som häller i castrol gps i sina rettor får slirande koplping som resultat. och den oljan tycker jag är klassad som en "dyrare olja"...

och till trådskaparen har jag inget vettigt att säga förutom att jag sitter med samma problem:D

kolla upp hur den funkar ihop med våtkoppling som någon sa.

lycka till

Häller man i Biltemas olja så ska man iallafall inte bli förvånad om det strular till sej.

Biltemas Racing olja kör jag på, funkar fin fint. Den är gjord för våtkoppling och funkar prima för mig iav. 70 pistoler/litern. Är till 99% samma smörja som på andra ställen har fast annan etikett/prislapp.

Byt till Biltemas helsyntetiska olja. Funkar kanon, har kört över 100 hårda timmar med den på 525an, aldrig slirat på koppling eller dylikt.

Min erfarenhet. Mina garagetimmar och dom åtskilliga tusenlapparna alla ras och problem av olika slag biltema kostat oss!

jaha, jag har aldrig haft problem med deras oljor, men ifs så köper jag inte billigaste skitoljan därifrån heller... det är klassningen man ska gå efter

jaha, jag har aldrig haft problem med deras oljor, men ifs så köper jag inte billigaste skitoljan därifrån heller... det är klassningen man ska gå efter

En sak är säker iallafall, jag skulle aldrig köpa en hoj/bil/båt som gått på Biltemas oljor, inte en chans.

Jag bad inte vänligt men däremot oerhört bestämt att hålla diskussionen om huruvida Biltemas olja är skit eller inte härifrån men folk verkar ha väldigt svårt att förstå en sån enkel sak.

Jag testar att hälla i deras helsyntetolja helt enkelt o ser vad som händer. Funkar det så är jag nöjd, funkar det inte får jag leta andra alternativ. Vill inte åka till nån mack och köpa dyr äcklig olja för 130 spänn litern när jag dels ska ha i 1.6 liter och dels byta den oftare än småungar bytar blöja.

Att utöva mc-åkning är inte billigt någonstans men varför göra det onödigt dyrt när det med all sannolikhet fungerar med billigare alternativ?

Jag bad inte vänligt men däremot oerhört bestämt att hålla diskussionen om huruvida Biltemas olja är skit eller inte härifrån men folk verkar ha väldigt svårt att förstå en sån enkel sak.

Jag testar att hälla i deras helsyntetolja helt enkelt o ser vad som händer. Funkar det så är jag nöjd, funkar det inte får jag leta andra alternativ. Vill inte åka till nån mack och köpa dyr äcklig olja för 130 spänn litern när jag dels ska ha i 1.6 liter och dels byta den oftare än småungar bytar blöja.

Att utöva mc-åkning är inte billigt någonstans men varför göra det onödigt dyrt när det med all sannolikhet fungerar med billigare alternativ?

Jag ber om ursäkt, jag läser bara lite dåligt och svarar efter min förmåga. Även om jag skulle övat på mina forumssvårigheter så gör ju inte Biltemas olja ett dugg bättre. Jag kunde ju även sagt: "Byt Olja", Så gör det. :tummenupp

Last edited:
Slirar inte din koppling?

Jo, och jag ska göra något åt det men ser ingen mening med att lösa ett problem med medel som kostar dubbla priset mot något som kan fungera. Fungerar inte helsyntetoljan jag tänker hälla i så är det bara att uppgradera sig ännu en gågn och leta vidare bland alla märken, modeller och viskositeter tills jag hittar en som jag är nöjd med.

För jag antar att det måste vara oljan det är fel på, inget annat i kopplingen är ju slitet?

Edit: Har även kikat så wiren har tillräckligt spel så där ligger ej felet heller.

Last edited:
Jo, och jag ska göra något åt det men ser ingen mening med att lösa ett problem med medel som kostar dubbla priset mot något som kan fungera. Fungerar inte helsyntetoljan jag tänker hälla i så är det bara att uppgradera sig ännu en gågn och leta vidare bland alla märken, modeller och viskositeter tills jag hittar en som jag är nöjd med.

För jag antar att det måste vara oljan det är fel på, inget annat i kopplingen är ju slitet?

Edit: Har även kikat så wiren har tillräckligt spel så där ligger ej felet heller.

Det bästa är väll ändå när man köper "märkes" olja till samma pris som biltemas om inte mindre?;)

Som man bäddar får man ligga. En kedja är inte starkare än den svagaste länken. Gå inte över ån efter vatten, Und So Weiter. Jag slår vad om att din bensinkostnad för att åka och handla olja mer än en gång tar ut mellanskillnaden på en Biltema olja och en märkesolja. Det är dyrt att vara snål.

Ps. "Gräset är inte alltid grönare på andra sidan" går inte att applicera vid detta tillfälle.

Som man bäddar får man ligga. En kedja är inte starkare än den svagaste länken. Gå inte över ån efter vatten, Und So Weiter. Jag slår vad om att din bensinkostnad för att åka och handla olja mer än en gång tar ut mellanskillnaden på en Biltema olja och en märkesolja. Det är dyrt att vara snål.

Ps. "Gräset är inte alltid grönare på andra sidan" går inte att applicera vid detta tillfälle.

Heja dig.

Det bästa är väll ändå när man köper "märkes" olja till samma pris som biltemas om inte mindre?;)

Finns inget konkret som säger att en "märkesolja" är bättre än Biltemas. Ge mig rapporter utförda av nån oberoende part som visar att du har rätt så lägger jag mig.

Om jag går och köper en olja från Statoil Lubricants och häller i, gnäller du då?

Jag slår vad om att din bensinkostnad för att åka och handla olja mer än en gång tar ut mellanskillnaden på en Biltema olja och en märkesolja. Det är dyrt att vara snål.
Tillkommer bara bränslekostnaden just när det är Biltemaolja som ska inhandlas menar du?

Tillkommer bara bränslekostnaden just när det är Biltemaolja som ska inhandlas menar du?

Nja. Låt mej förklara för er som inte hänger med.

Kör och handla en Biltema olja. Använd. Konstatera att det inte fungerar. Kör och handla en annan märkes olja. 2x bensinen.

Kör och handla en märkesolja. Använd. Konstatera att den fungerar utmärkt och slipp köra och handla en annan olja. 1x bensinen.

Enkelt va?:tummenupp

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...