Bågen slirar på kopplingen

Heja dig.

Finns inget konkret som säger att en "märkesolja" är bättre än Biltemas. Ge mig rapporter utförda av nån oberoende part som visar att du har rätt så lägger jag mig.

Om jag går och köper en olja från Statoil Lubricants och häller i, gnäller du då?

Säger inte att biltemas olja är dålig, men har läst att man kan få tag i såkallad "märkesolja" (vad det nu är) billigare än vad biltemas olja är, om man tycker inte om dyre eller biltemas olja.

Vet inte om jag formulera mig fel med tanke på att du uppfatta det som gnäll...?

Nja. Låt mej förklara för er som inte hänger med.

Kör och handla en Biltema olja. Använd. Konstatera att det inte fungerar. Kör och handla en annan märkes olja. 2x bensinen.

Kör och handla en märkesolja. Använd. Konstatera att den fungerar utmärkt och slipp köra och handla en annan olja. 1x bensinen.

Enkelt va?:tummenupp

Men ponera att jag kör och handlar en Biltemaolja. Använder. Knstaterar att det FUNGERAR alldeles ypperligt. Behöver inte köra och handla en annan märkesolja för 4x pengarna jag la ut för Biltemaoljan.

Vad är bäst o mest ekonomiskt? Mjaaaaa, där fick jag dig! För man vet ju inte om något inte funkar om man inte testar, eller hur?

Ser man bara till att oljan man köper uppfyller kraven som står i sin hojs manual så ska det inte vara några som helst bekymmer

Men ponera att jag kör och handlar en Biltemaolja. Använder. Knstaterar att det FUNGERAR alldeles ypperligt. Behöver inte köra och handla en annan märkesolja för 4x pengarna jag la ut för Biltemaoljan.

Vad är bäst o mest ekonomiskt? Mjaaaaa, där fick jag dig! För man vet ju inte om något inte funkar om man inte testar, eller hur?

Nja, du har rätt till en viss del angående den ekonomiska aspekten, MEN att använda sej av en olja som majoriteten anser vara ökänt dålig ökar ju inte direkt chanserna för att spara pengar (se tidigare inlägg). Nu HAR du ju bevisligen tankat upp med biltemaolja, konstaterat att den inte fungerar som det var tänkt OCH du får åka en runda till för att införskaffa en ny olja. Visst hade det varit enklare att köpa en dyrare olja och slippa besväret?! Jag förstår hur du tänker, men åter igen, det är dyrt att vara snål. :tummenupp

Nja, du har rätt till en viss del angående den ekonomiska aspekten, MEN att använda sej av en olja som majoriteten anser vara ökänt dålig ökar ju inte direkt chanserna för att spara pengar (se tidigare inlägg). Nu HAR du ju bevisligen tankat upp med biltemaolja, konstaterat att den inte fungerar som det var tänkt OCH du får åka en runda till för att införskaffa en ny olja. Visst hade det varit enklare att köpa en dyrare olja och slippa besväret?! Jag förstår hur du tänker, men åter igen, det är dyrt att vara snål. :tummenupp

Biltemas oljor tycker jag är rätt prisvärda, de verkar ha en bra underleverantör där.
I förhållande till tex "märkesoljan" Castrol GPS tex, som fått fler än en MC-koppling att slira.

Tycker jag.

/J

Man får ställa kvantitet i förhållande till kvalitet när man pratar om Biltema produkter. Jag rekomenderar iallafall Motuls oljor då dom aldrig någonsin orsakat några bekymmer över huvudtaget och priset är inte så himla blodigt fast att oljan har den färgen! ;o)

Man får ställa kvantitet i förhållande till kvalitet när man pratar om Biltema produkter. Jag rekomenderar iallafall Motuls oljor då dom aldrig någonsin orsakat några bekymmer över huvudtaget och priset är inte så himla blodigt fast att oljan har den färgen! ;o)

förlåt om jag lägger mig i denna oljediskussion... men nån som kört med Maxum 4 extra?

När jag hade turbo på xrn så körde jag bellray 20-50 utan syntet under inkörning endast!! sedan helsyntet med även slick 50. med org koppling och org fjädrar så slirade det inte ett skit trotts 90hk,90nm med lite starkare fjädrar så klarade den 130hk utan slir. Du kan köra vilken olja du vill bara du kör helsyntet det blir ju billigare tack vare att den håller dubbla timmarna!! vad jag har läst mig till under flera hundra timmar och års läsande om olja så verkar just biltemas helsyntet väldigt bra på alla sätt och även bra i kopplingen. jag ska själv byta från den stendyra bellray mot biltema.
Men du har nog även lite fel i kopplingen typ svagt glaserade lammeller och vågiga mellanskivor så full anläggningen blir något mindre, ta lös och blästra lammellerna eller slipa dom med sandpapper även mellanskivorna.:tummenupp

Jag har en längre tid närt en liten dröm om att vi här på forumet borde kunna komma överens om att alla som inte läst Dr.Bikes eminenta oljetrådar (Del 1 och Del 2) avhåller sig från att uttala sig om oljor. Läs dessa trådar och bilda sedan er egen uppfattning - har Dr.Bike rätt eller inte? Motiv till varför den ena eller andra är bättre av arten 'Pappa jag vill ha ett par 96-jeans, alla i klassen har' där 'alla' visar sig vara dom två bästa kompisarna tycker jag nog borde hållas borta från teknikdiskussioner.

Mahhbechh:
Gör nu först som Boost3 rekommenderar, ta isär och rengör+slipa lameller/skivor. Slå sen i Biltemas MC-olja, alltså den som är avsedd för våtkoppling, så får vi se vem som har rätt i ditt fall. Jag tror mig veta svaret.

Men, du ska ha med i beräkningen att det faktiskt inte behöver vara oljan det är fel på - teoretiskt skulle det kunna vara något annat. MEN, har du hällt i en olja som inte är avsedd för våtkopplning så...... Allt tyder på det i alla fall.

.

Jag har en längre tid närt en liten dröm om att vi här på forumet borde kunna komma överens om att alla som inte läst Dr.Bikes eminenta oljetrådar avhåller sig från att uttala sig om oljor

Hur tycker du att man ska kunna bilda sej en egen uppfattning om en artikel som börjar med:

Inledning: Detta är en artikel jag skrivit för en klubbtidning, allt är inte fakta, det är mycket tyckande, men mitt mål är inte alls att vara vetenskaplig. Jag vänder mig till dig som läser för nöjes skull, och jag utger mig inte för att sitta inne med den absoluta sanningen.

Jag tror att du får drömma vidare Spider! :tummenupp :D

förlåt om jag lägger mig i denna oljediskussion... men nån som kört med Maxum 4 extra?

Jag...
Blev rekommenderad den men den suger. Kopplingen blev okänslig, växlarna svårare att få i osv. Körde på Shell´s advanced...nånting innan. Den var dyrare då men allt funkade fint!

Hur tycker du att man ska kunna bilda sej en egen uppfattning om en artikel som börjar med.....
Nu är jag rädd att det blidde en massuppf..ttning. Jag menade förstås att man skulle läsa *hela* trådarna med alla [vettiga/skit i 96-jeansvarianterna även där] mothugg och allt. När man gjort det så tror jag man har mtrl nog att bilda sig en egen uppfattning.

:pannkyss

.

Eller så har man redan en uppfattning som man inte läst sej till på internet! =P

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT