Bättringsfärg till röd Honda

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Som jag förstår det säljer inte Honda originalfärg utan man behöver gå till en färgbutik och få det uppblandat.

Då jag inte har någon aning om färgtyp eller vilken typ av färgbutik man ska gå till, så frågar jag här. Pluspoäng om någon vet en butik i Göteborg.

En vanlig lackfirma som lackerar bl a bilar skulle kunna ta fram och blanda upp rätt färg åt dig om du har en del med originalfärg de kan utgå från.

Går bet på lokal rekommendation, men det kommer säkert svar på det.

Färgbutik som säljer billacker bör kunna hjälpa dig (finns nog såna även i Gbg..)
Om det sen skall vara vatten-eller lösningsmedelbaserad färg är mig obekant.
Den senare typen säljs visst numera bara till företag i "lösvikt", nån miljögrej..
Vilken nyans då..?
Finns sajter på nätet som har, iaf namnet, på mc-färger.
Som sista lösning, det finns de som har speciell utrustning för att "mäta upp" en nyans. Ingen aning dock hur/var/vem..

Ett ytterligare tips är att söka på färgtillverkanas hemsidor, Sikkens, Glasurit etc , eller på rsbikepaint.com etc..
I detta fall är definitivt Google yr friend..

te x https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=billack+göteborg

Last edited:
De flesta färgbutiker har en sk spectrometer och kan ta fram rätt färg åt dig. Vill du ha billack så åker du till en lackfirma och frågar där. Som privatperson får du köpa både lösningsmedelsbaserat och vattenbaserat. I produktion är det dock inte längre tillåtet med lösningsmedelbaserat utan dispens. Om du kan ha bra med värme i lokalen samt bra med fläktar eller orkar sitta med en hårfön/varmluftspistol så köper du vattenbaserat. Annars tar du den RAL-kod som du med lite tur fått från spectrometern och tar kontakt med kundtjänst på billackering.eu som kan leverera lösningsmedelbaserad lack till dig.
Problemet idag är att de flesta (bil)lackfirmor endast har vattenbaserat i lager eftersom det är det dom lackar med.

Jag har receptet för den röda färg som finns på Honda SP1, men om du ska bättra eller ha den EXAKTA kulören så är det spectrometer som gäller.

Last edited:
Har fått färg tillblandat till flertalet Honda hos http://www.lackman.se/ i Uddevalla. De finns även i Göteborg så jag antar att den affären har samma möjligheter.

Räcker att ange färgkoden så fixar de rätt "recept".

Gäller samma villkor för Yamaha att inte originalfärgerna går att få tag i via Yamahas generalagent utan att man måste gå till en vanlig färgbutik?

Hur hittar man färgkoden?

Här finns en sida där du kan ange din hoj, http://www.colorrite.com/wizardresults.cfm, om jag kollar på din hoj så ser det ut som att den är lackad enligt "Tricoat", dvs inte enbart med en basfärg.
Men den här sidan gav även Hondas färgnummer, vidare googling kanske kan ge dig ett RAL-nummer så att du kan beställa av färgaffären nere på hörnet. Eller så klickar du i beställningen hos colorrite, sätter dig och njuter lite av Sporthoj.com medan du låter Posten göra sitt.
Eller så folierar du hela hojen i krom. :smasha

Hej,
Tack alla, jag ska kolla med lackman.se, kanske har de råd om vilken typ av lack jag ska välja.

Ska bara fylla i ett mindre märke, så det borde gå fint att utgå från tillverkarens färgkod istället för att mäta upp.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti