Bättre MotoGP-kommentatorer på Eurosport!

Skickade följande:

Kära Eurosport.

Först och främst ska ni ha ett stort tack för att ni vurmar så mycket för motorcykelsporten som ni gör. Denna söndagens visning av MotoGP var inget undantag. Underbart race som visas live. Ingen kunde vara lyckligare än jag för detta.
Dock grusas detta av de svenska komentatorerna. Jag har aldrig varit med om något så träigt och avtändande i hela mitt liv. Att under i princip varv efter varv enbart upprepa att "Yamahan är långsamare på rakan men snabbare än Hondan i kurvorna", samt "ojoj kolla vad det går" är inte bara tröttsamt utan direkt avtändande. Att de dessutom inte verkar ha koll på vilka som kör om, när det sker eller vilka som halkar av gör att jag undrar varför de finns med i sändning över huvud taget. Tyvärr kan man ju inte stänga av ljudet för då missar man mc-brummet.
Jag hoppas att en av tre saker inträffar:
1. Fixa kommentatorer världa namnet
2. Om inte, ge oss de engelska kommentatorerna
3. Om inte så ge oss bara loppet utan snack.

Med vänliga hälsningar

gladh

gladh skrev:
Skickade följande:

Kära Eurosport.

Först och främst ska ni ha ett stort tack för att ni vurmar så mycket för motorcykelsporten som ni gör. Denna söndagens visning av MotoGP var inget undantag. Underbart race som visas live. Ingen kunde vara lyckligare än jag för detta.
Dock grusas detta av de svenska komentatorerna. Jag har aldrig varit med om något så träigt och avtändande i hela mitt liv. Att under i princip varv efter varv enbart upprepa att "Yamahan är långsamare på rakan men snabbare än Hondan i kurvorna", samt "ojoj kolla vad det går" är inte bara tröttsamt utan direkt avtändande. Att de dessutom inte verkar ha koll på vilka som kör om, när det sker eller vilka som halkar av gör att jag undrar varför de finns med i sändning över huvud taget. Tyvärr kan man ju inte stänga av ljudet för då missar man mc-brummet.
Jag hoppas att en av tre saker inträffar:
1. Fixa kommentatorer världa namnet
2. Om inte, ge oss de engelska kommentatorerna
3. Om inte så ge oss bara loppet utan snack.

Med vänliga hälsningar

gladh

Det krävs mindre än man tror för att skapa "tittarstorm". Om fler gör som Gladh kan vi snart glädjas åt dubbelt så bra söndagsunderhållning.

Gillar: "...mc-brummet."

:tummenupp

gladh skrev:
Skickade följande:

[2. Om inte, ge oss de engelska kommentatorerna

Det är väl bara att ringa sin kabelleverantör och be de koppla in de engelska hoppetossarna som babblar sönder varje lopp ännu mer än våra svenska hjältar.

Hårding skrev:
Det är väl bara att ringa sin kabelleverantör och be de koppla in de engelska hoppetossarna som babblar sönder varje lopp ännu mer än våra svenska hjältar.

Inte helt enkelt när man har Boxer tex.

Så här skrev jag.

Hej Europsort.
Först och främst vill jag tacka för att ni är en av få kanaler som har förstått tjusningen med motorcykelracing i allmänhet och MotoGP i synnerhet.
Som tittare är söndagarnas race en av veckans absoluta höjdpunkter. Dock grusas tittarglädjen ordentligt nästan varje helg på grund av enligt mig undermåliga kommentatorer.

Helgens race var ännu sämre pga Dahlboms frånvaro då Kent Whyrén verkligen inte håller måttet för att kommentera en sport som Roadracing.
För det första saknar han relevant information, eller så delar han inte med sig av den. Verkar dåligt påläst. Jag vet ju mer än honom enbart genom att läsa femton minuter på internet varje kväll.
Han missar oftast stora och viktiga skeenden i loppet - som tex Melandris omkörning av Biaggi senast.
Han upprepar samma mantra hela tiden.
Tex.
"Kolla nu när Hondan bara blåser förbi."
"Oj, oj, oj. Kolla vad han sladdar i den kurvan."

Han är helt enkelt inte driven, kompetent nog att sköta sändningarna. När han dessutom pladdrar över förarintervjuer eller stönar sig igenom sexistiska kommentarer om tjejerna vid prisutdelningen så är måttet rågat.
Dahlbom är bättre men ändå inteså bra som det skulle kunna vara.

Därför skulle jag vilja ge er några förslag.

1. Ge oss de insatta, och på plats varande, Engelska kommentatorerna.
2. Koppla åtminstone fram Randy Mamolas intervjuer.
3. Snabbskola Roberto Vacchi till RR-fantast. Han skulle göra ett strålande jobb oavsett.
4. Kör sändningarna utan kommentatorer alls så att vi åtminstone får höra motorcyklarna.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Inte helt enkelt när man har Boxer tex.

Så här skrev jag.

Hej Europsort.
Först och främst vill jag tacka för att ni är en av få kanaler som har förstått tjusningen med motorcykelracing i allmänhet och MotoGP i synnerhet.
Som tittare är söndagarnas race en av veckans absoluta höjdpunkter. Dock grusas tittarglädjen ordentligt nästan varje helg på grund av enligt mig undermåliga kommentatorer.

Helgens race var ännu sämre pga Dahlboms frånvaro då Kent Whyrén verkligen inte håller måttet för att kommentera en sport som Roadracing.
För det första saknar han relevant information, eller så delar han inte med sig av den. Verkar dåligt påläst. Jag vet ju mer än honom enbart genom att läsa femton minuter på internet varje kväll.
Han missar oftast stora och viktiga skeenden i loppet - som tex Melandris omkörning av Biaggi senast.
Han upprepar samma mantra hela tiden.
Tex.
"Kolla nu när Hondan bara blåser förbi."
"Oj, oj, oj. Kolla vad han sladdar i den kurvan."

Han är helt enkelt inte driven, kompetent nog att sköta sändningarna. När han dessutom pladdrar över förarintervjuer eller stönar sig igenom sexistiska kommentarer om tjejerna vid prisutdelningen så är måttet rågat.
Dahlbom är bättre men ändå inteså bra som det skulle kunna vara.

Därför skulle jag vilja ge er några förslag.

1. Ge oss de insatta, och på plats varande, Engelska kommentatorerna.
2. Koppla åtminstone fram Randy Mamolas intervjuer.
3. Snabbskola Roberto Vacchi till RR-fantast. Han skulle göra ett strålande jobb oavsett.
4. Kör sändningarna utan kommentatorer alls så att vi åtminstone får höra motorcyklarna.

Kanonbra. Men jag tror det är Björn Brander och inte Kent Whyrén du retar dig på. Det är i alla fall han som brukar fälla äckliga, gubbsjuka kommentarer om tjejerna och så fort Capirossis fru hamnar i bild: "Där är Loris fru, en brasiliansk skönhet med det svenskklingande namnet Ingrid".

Nyteknik skrev:
Kanonbra. Men jag tror det är Björn Brander och inte Kent Whyrén du retar dig på. Det är i alla fall han som brukar fälla äckliga, gubbsjuka kommentarer om tjejerna och så fort Capirossis fru hamnar i bild: "Där är Loris fru, en brasiliansk skönhet med det svenskklingande namnet Ingrid".

I helgen tycker jag nog de var lika goda kålsupare båda två. När Dahlbom är med så håller sig Whyrén betydligt mer på mattan.

Håller med om att man hör samma saker hela tiden, "hondan är snabb", "däckvalet är väldigt viktigt", "anläggsytan är som en uppåtstående tändsticksask"..

Ok att de svenska kommentatorerna inte är lika bra som de engelska, men nu tycker jag ni överdriver.

Såg igår Catalunyas GP med engelska kommentatorer, och jag tycker att de upprepar vissa saker precis lika mycket som de svenska kommentatorerna.
"Rossi spins the rear-tyre in EVERY corner", "...a patch of rubber no wider than a creditcard" etc etc...att sen folket hemma i sverige inte förstår eller snappar upp deras snabba engelska så bra gör att det inte märks lika mycket...

Skillnaden är att de engelska kommentatorerna gör detta med mycket mer inlevelse och entusiasm! Att detta beror på större passion för sporten vet jag ej, men jag tror att det beror mer på svensk mentalitet...att vi inte släpper loss lika mycket som människor från vissa andra länder gör...och sen tycker säkert många att engelskan låter häftigare än svenskan! :hihi

Att Randy Mamola rapporterar från depån är dock ett plus som jag gärna hade velat ha i den svenska sändning också...

Ge de svenska kommentatorerna en break, SÅ kassa är de inte...

Visst är vi säkert lite osjyssta i vran bedömning men de engelska kommentatorerna har inlevelse och framförallt kunskap som de svenska inte har. Det beror iofs på att de engelska killarna är på plats och kan snappa upp mycket mer men det är stora skillnader i faktakunskaper.
Att inte lägg ut Mamolas intervjuer är skandalöst.

Jo. De är kassa. Har inte hört de engelska men de kan inte vara sämre. Det värsta är att de har HELT fel ibland. "Oj, oj. Om Rossi forsätter köra så där (med sladd) kommer han inte ha mycket däck kvar mot slutet." Vad?! Har de inte lyssnat på sig själva tidigare? Däckspinn vs yttemperatur vs däcksvärme vs fäste osv. Ni vet vad jag pratar om. Rossis körstil SPARAR på fästet inte tvärt om.

En annan j-t irriterande sak är när de hela tiden tror att Rossi (el. någon annan) kommer köra om bara för att de håller ett annat spår och ligger bakom. Åh. Nu kom jag ihåg det mest störande av allt i senaste racet. Ni vet när man får se från ena hojens bakåtkamera och alltså ser killen som ligger bakom. Kommentatorerna trodde att Sete drog ifrån bara för att avståndet (i meter) ökade och att Rossi bromsade mycket senare bara för att avståndet (i meter) minskade när hastigheten minskade. Alla som klarat åk 7:s fysik förstår att avståndet (i meter) ökar linjärt med hastigheten om avståndet i tid (det relevanta) är konstant.

McFille skrev:
Ge de svenska kommentatorerna en break, SÅ kassa är de inte...

Om vi skulle leka med tanken att de bara är lite kassa så gör inte det saken bättre. Vi får hålla till godo med något som är väsentligt sämre och det finns ingen anledning för den som betalar för att se Eurosport att vara nöjd med det.

velocitat skrev:
Jo. De är kassa. Har inte hört de engelska men de kan inte vara sämre. Det värsta är att de har HELT fel ibland. "Oj, oj. Om Rossi forsätter köra så där (med sladd) kommer han inte ha mycket däck kvar mot slutet." Vad?! Har de inte lyssnat på sig själva tidigare? Däckspinn vs yttemperatur vs däcksvärme vs fäste osv. Ni vet vad jag pratar om. Rossis körstil SPARAR på fästet inte tvärt om.

En annan j-t irriterande sak är när de hela tiden tror att Rossi (el. någon annan) kommer köra om bara för att de håller ett annat spår och ligger bakom. Åh. Nu kom jag ihåg det mest störande av allt i senaste racet. Ni vet när man får se från ena hojens bakåtkamera och alltså ser killen som ligger bakom. Kommentatorerna trodde att Sete drog ifrån bara för att avståndet (i meter) ökade och att Rossi bromsade mycket senare bara för att avståndet (i meter) minskade när hastigheten minskade. Alla som klarat åk 7:s fysik förstår att avståndet (i meter) ökar linjärt med hastigheten om avståndet i tid (det relevanta) är konstant.

Jag reagerade också över att Björn Brander tjatade om att Rossi borde veta bättre och inte slita på sina däck på det där viset. "Han kommer ju inte ha något grepp kvar mot slutet av racet, men det verkar han inte tänka på." Helt sanslöst.

Något annat som händer vid varje race är hur de tjuter "Titta på Hondan vad snabb den är" när vinkeln från kameran ut på start- och målrakan gör att det ser ut som avståndet mellan motorcyklarna minskar snabbt. Efter en kort stund ser man att avståndet är detsamma. Men detta glömmer den gode Brander varje söndag för att nästa gång upprepa sig.

Man kan tycka att det är grymt att kritisera någon som "gör sitt bästa" och mena att det är svårt att vara alla till lags. Men just för att det är svårt att vara en bra kommentator ska man ge jobbet till någon som kan sina saker och inte till en glad amatör.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph