Nyteknik skrev:
Är inte den röd/vita 98:an bra mycket mer brutal än den förfinade 04:an? Samma sak med CBR 900 RR. De två första årsmodellerna har ännu inte överträffats av senare modeller. Och nog fanns en råhet i första generationen GSX-R som försvann redan med modell -88 och som de nuvarande modellerna inte är i närheten av. Bättre förr således. Däremot är dagens ZX-10 och ZX-6 en klar förbättring av ZZR 600 och ZX-10 anno 1984. Fattas bara.
Det är som med bilar..vem tyckte inte första generationens Golf Gti med 1,8 liters motor och 112 hk var rå! Dessutom hade de försäkringspremier på runt 12 000-15 000 kr per år(nu snackar vi 80 talet!)för ungdommar, en ny bil idag med över 100 hk känns trött och slö, mjukare o finare att köra dock, det är tyngden som tar ut sin rätt, med allt säkert som är inbyggt i bilen, samt bättre ljudisolering, men inte skulle jag vilja köra den gamla Gti:n idag, nej nej, en provtur dock, sen vill man ha det nyare säkrare.
Samma sak med hojar, de blir mjukare o finare att köra, mer välbalanserade, finare chassi, bromsar, fjädring mm mm, dock så väger de mindre o mindre än äldre hojar(gsx-r 750 första generationen undantagen, en lätt maskin)
Första generationen av Gsx-r 750 drägglade man över förr, men idag..det lyser "för gammalt" över dem, blir snudd på historisk racing över det hela..dessutom vobbelmaskiner, det är dock brutalt, allra helst för den som försöker förhindra det och blir avfladdrad...

r
zzr 600(kom 1990) hette 84 gpz 600r(nåja den kom 85) och zx10 kom 1987, före den fanns gpz 1000rx(86 och 87) före det som var det gpz 900 som var "sportmaskinen" den kom 1984:a ,se vad det redan där utvecklades på några år, de nya maskinerna lyftes till nya höjder när de kom, idag är de nästan historia med "classicförsäkring" för 20 år gamla hojar, bra som "nybörjar" hojar, det som var det värsta som fanns då...