Bättre förr?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Är inte den röd/vita 98:an bra mycket mer brutal än den förfinade 04:an? Samma sak med CBR 900 RR. De två första årsmodellerna har ännu inte överträffats av senare modeller. Och nog fanns en råhet i första generationen GSX-R som försvann redan med modell -88 och som de nuvarande modellerna inte är i närheten av. Bättre förr således. Däremot är dagens ZX-10 och ZX-6 en klar förbättring av ZZR 600 och ZX-10 anno 1984. Fattas bara.
 

Bifogat

  • battreforr.jpg
    battreforr.jpg
    68.8 KB · Visningar: 617
Jo en del modeller, lanseras råa och kompromisslösa.
När det gäller R1an så gjordes den först lite bekvämare och sen fortsatte det så med åren.
Enligt många tester så är ju 04an inte alls samma råa hoj som 98an var när den kom, den är mer en kompromiss än den gammle.
Nu menar jag inte att prestandan är sämmre för det är den inte, men du kanske förstår vad jag far efter?
Lite liknande var det ju med Honda cbr 900 92-99 modellen.
Och som du nämner gsxr750 och 1100 av de gammla modellerna.
 
McB skrev:
Nja, men jo. Relativt sett. R1 -98 var brutalare då än vad R1 -05 är nu.


Du menar att i dagens utbud märks inte den individuella dräparen lika tydligt och att konsumenterna blivit lite bortskämda? För när R1 kom så var den ju VÄRST utan competetion....rätta mig om jag har fel men det är min uppfattning.
Jag tycker 98:an är jääävligt grym iaf...... :yoparty

Edit: Kan dra en liknelse till bil världen, När BMW M3 kom så var den kompromisslös. Sen när E36 tog över så var det mera en komfortabel sportbil och nu är den förvisso fortfarande brytal MEN det är en lyx/komfortbil ganska långt från sina rötter....tyvärr men E30 konceptet kanske inte säljer idag... :va :D evolutionen går inte att stoppa......
 
Last edited:
MilleR exakt så tänkte jag, med åren ska det ju alltid ändras lite på modellen, folk har kanske klagat på att man sitter för extremt osv. och sakta ändras sånna detaljer och i vissa fall blir det kanske lite för mycket så att modellen blir något annat än den var tänkt från början.
Det finns ju modellserier där de ökade vikten med 30 kilo bara genom förbättringar med åren.
 
Handlar det här om utseende så kan jag inte hålla med. Speciellt när det gäller CBRen... Nä spetsigt är snabbt :tummenupp
 
Nyteknik skrev:
Är inte den röd/vita 98:an bra mycket mer brutal än den förfinade 04:an? Samma sak med CBR 900 RR. De två första årsmodellerna har ännu inte överträffats av senare modeller. Och nog fanns en råhet i första generationen GSX-R som försvann redan med modell -88 och som de nuvarande modellerna inte är i närheten av. Bättre förr således. Däremot är dagens ZX-10 och ZX-6 en klar förbättring av ZZR 600 och ZX-10 anno 1984. Fattas bara.

Det är som med bilar..vem tyckte inte första generationens Golf Gti med 1,8 liters motor och 112 hk var rå! Dessutom hade de försäkringspremier på runt 12 000-15 000 kr per år(nu snackar vi 80 talet!)för ungdommar, en ny bil idag med över 100 hk känns trött och slö, mjukare o finare att köra dock, det är tyngden som tar ut sin rätt, med allt säkert som är inbyggt i bilen, samt bättre ljudisolering, men inte skulle jag vilja köra den gamla Gti:n idag, nej nej, en provtur dock, sen vill man ha det nyare säkrare.

Samma sak med hojar, de blir mjukare o finare att köra, mer välbalanserade, finare chassi, bromsar, fjädring mm mm, dock så väger de mindre o mindre än äldre hojar(gsx-r 750 första generationen undantagen, en lätt maskin)
Första generationen av Gsx-r 750 drägglade man över förr, men idag..det lyser "för gammalt" över dem, blir snudd på historisk racing över det hela..dessutom vobbelmaskiner, det är dock brutalt, allra helst för den som försöker förhindra det och blir avfladdrad... :rolleyes:r

zzr 600(kom 1990) hette 84 gpz 600r(nåja den kom 85) och zx10 kom 1987, före den fanns gpz 1000rx(86 och 87) före det som var det gpz 900 som var "sportmaskinen" den kom 1984:a ,se vad det redan där utvecklades på några år, de nya maskinerna lyftes till nya höjder när de kom, idag är de nästan historia med "classicförsäkring" för 20 år gamla hojar, bra som "nybörjar" hojar, det som var det värsta som fanns då...
 
Last edited:
sporTlovEr skrev:
...vem tyckte inte första generationens Golf Gti med 1,8 liters motor och 112 hk var rå!...Första generationen av Gsx-r 750 drägglade man över förr, men idag...det lyser "för gammalt" över dem, blir snudd på historisk racing över det hela...dessutom vobbelmaskiner...idag är de nästan historia med "classicförsäkring" för 20 år gamla hojar...
Jag tror du missförstår mig. Den mesta teknik som efter 20 år jämförs med dagens senaste framstår förstås som smått ålderdomlig. För att kunna jämföra måste ju allt betraktas i sitt sammanhang. Då kan man konstatera att det inte hänt mycket på sju år sedan Yamaha R1 presenterades. Lite andra linjer, relevant effektökning. Men inget nytt. -85 års GSX-R 750 hade fler tekniska och visuella likheter med sina samtida racingprototyper än årsmodell -05 av R1 har med dagens MotoGP-prototyper. Därför menar jag att både -85 års GSX-R och -98 års R1 är ballare/råare än dagens dito.
 
Nyteknik skrev:
Jag tror du missförstår mig. Den mesta teknik som efter 20 år jämförs med dagens senaste framstår förstås som smått ålderdomlig. För att kunna jämföra måste ju allt betraktas i sitt sammanhang. Då kan man konstatera att det inte hänt mycket på sju år sedan Yamaha R1 presenterades. Lite andra linjer, relevant effektökning. Men inget nytt. -85 års GSX-R 750 hade fler tekniska och visuella likheter med sina samtida racingprototyper än årsmodell -05 av R1 har med dagens MotoGP-prototyper. Därför menar jag att både -85 års GSX-R och -98 års R1 är ballare/råare än dagens dito.

OK!

Själv tycker jag att R1 05:an ser rätt rå, o slimmad ut, men skillnaderna el utvecklingen på 7 år är kanske inte så stor, den var nog ett mästerverk i sig själv när den kom och var långt långt före sin tid och att det kan ha varit svårt att utveckla den till det bättre, kompromisslös sporthoj hel enkelt! Säkert att den har blivit snällare, tror dock att 1998:an kräver mer av sin man(o kvinna) än vad 05:a gör :tummenupp
 
Last edited:
Har haft både en blade 92:a och en 02:a och bortsett från det utseendemässiga var faktiskt skillnaden mindre än man kan tro.
 
P@trik skrev:
Har haft både en blade 92:a och en 02:a och bortsett från det utseendemässiga var faktiskt skillnaden mindre än man kan tro.

Nog samma sak där! Blade blir det för min del denna el nästa säsong, bara jag säljer min först. Tror det är en jäkla bra maskin!!!Varjefall för mina ändamål(Kort o långtourer, samt kunna köra på bana samt små knixiga vägar)
 
Nyteknik skrev:
Är inte den röd/vita 98:an bra mycket mer brutal än den förfinade 04:an? Samma sak med CBR 900 RR. De två första årsmodellerna har ännu inte överträffats av senare modeller. Och nog fanns en råhet i första generationen GSX-R som försvann redan med modell -88 och som de nuvarande modellerna inte är i närheten av. Bättre förr således. Däremot är dagens ZX-10 och ZX-6 en klar förbättring av ZZR 600 och ZX-10 anno 1984. Fattas bara.
Tyvärr, du har helt fel...
:rolleyes:
Utseendemässigt är R1 klart förbättrad genom åren, spetsigt och symmetriskt är snyggt! Likaså fireblade, de första årsmodellerna såg ut som att cykeln blev byggd genom att en blind person kastade ihop delarna från 20 meter... Angående gixxer så såg de ut som en vägg på den tiden, allt blev mycket bättre med lanseringen av nya 750 -96 och när 1100 blev 1000. Du har rätt i att ZXR är snyggare än ZZR och ZX, men däremot är ZXR -05 fulare än ZXR från senare delen av 90-talet.
Det jag skrivit ovan är absolut sanning och har inget med min personliga smak att göra...
 
R1:an ser ju läckrare ut -05. Inte så många års skillnad iofs. Tycker 80-talshojarna ser bedrövliga och klumpiga ut idag. Sen kan det ju vara så att någon hoj var en stor nyhet när den kom och ev före sin tid, men det är en knepig jämförelse att säga att en hoj var "bättre, snyggare" -85 eller -98 än vad en hoj är idag -05.

Lite som att säga att det är varmare på ryggen än på sommaren... :tomten
 
Nyteknik skrev:
Är inte den röd/vita 98:an bra mycket mer brutal än den förfinade 04:an? Samma sak med CBR 900 RR. De två första årsmodellerna har ännu inte överträffats av senare modeller. Och nog fanns en råhet i första generationen GSX-R som försvann redan med modell -88 och som de nuvarande modellerna inte är i närheten av. Bättre förr således. Däremot är dagens ZX-10 och ZX-6 en klar förbättring av ZZR 600 och ZX-10 anno 1984. Fattas bara.


jag håller med dig helt och hållet!!
 
Ja 85:ans Gixxer är ju kungen. Jag tänker då aldrig ha nåt annat till landsvägsåkning. :fyllisar
 
von reisen skrev:
Den tidens hojar efter sin tids måttstock, nuvarande hojar efter en annan tids måttstock. Olika referenser, svårt att jämföra. :D
Förstår inte vad som är så svårt att jämföra.

Jag skrev att -85 års GSX-R var både tekniskt och visuellt mycket lik samtida prototyper (Suzukis endurance-racer). Årets GSX-R är i betydligt mindre utsträckning lik dagens prototyper (GSV-R). Den enkla slutsatsen är att -85 års GSX-R var mer extrem.

Utvecklingen har alltså inte gått framåt - om man så vill.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top