Bättre broms Yamaha xj 900

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
Har sökt överallt på nätet efter nån som uppgraderat bromsar fram på xj 900 men förgäves. Jag gillar min gamla touringhoj men känner att jag måste ha bättre nyp där fram.
Finns det nån som vet vad som kan passa eller hur man lätt bygger om med bättre skivor o ok. Helst från beggad hoj så man kan hålla ner priset.

Bättre skivor är nog fel ända att börja i. Ett första steg är ju att byta till stålomspunna bromsslangar och renovera pump och ok. Sen är det byte av pump och ok som gäller. Jag upplevde tex att jag fick mycket mer bett i bromsarna på racehojen när jag satte på en pump med 2mm mindre borrning. Längre slang, sämre känsla, men betydligt mycket bättre grepp. Pumpen är ju enklast att byta, det är ju svårare att hitta ok som passar rakt av på gaffeln. Men går du ett steg längre och byter gaffel så kan du ju få grymt bra bromsar "på köpet". Men det är ju inte så bara heller, och kanske inte riktigt värt pengarna heller.

Bättre slangar(stålomspunna) har jag funderat på, men hur mycket bättre blir det? En uppskattning i procent?
Bättre pump har jag inte tänkt på men som du säger kanske det är den som är en stor bov i dramat. Oken verkar friska så det hjälper väl inte att renovera? Kolvarna går lätt åt båda håll.
Finns det någon populär eftermarknadspump att köpa med bättre kraft som kan tänkas passa?

Många frågor, jag vet! :) Sen hjälper det kanske inte att min andra hoj är en Hornet 900 med kanonbromsar att jämföra med..

ISR i sverige tillverkar det mesta inom broms till mc. Men det springer lätt väg i pengar.

Brembo bromspump gillar en del tex.

Ny slang. Omöjligt att säga hur mycket det gör. Det blir för det mesta en märkbar skillnad mot en gammal originalslang.

ny slang, rejsigare belägg, renovera ok och köpa ett renoveringskit till pumpen hade ju vart bra.

Alternativet byta framgaffel från en båge som passar med bra broms och framgaffel från början.

Ebay är din vän.

Bättre slangar(stålomspunna) har jag funderat på, men hur mycket bättre blir det? En uppskattning i procent?
Bättre pump har jag inte tänkt på men som du säger kanske det är den som är en stor bov i dramat. Oken verkar friska så det hjälper väl inte att renovera? Kolvarna går lätt åt båda håll.
Finns det någon populär eftermarknadspump att köpa med bättre kraft som kan tänkas passa?

Många frågor, jag vet! :) Sen hjälper det kanske inte att min andra hoj är en Hornet 900 med kanonbromsar att jämföra med..

Först och främst skall du satsa på luftning, fräsch bromsvätska och rengöring av bromskolvarna. Rengör även skivorna och flytnitarna så att de är i skick. Kostar 25kr bromsvätska.

Fortfarande inte nöjd så byt till stålspunna slangar. Antingen EBAY eller gå in hos närmsta Hydroscand så tillverkar de efter dina mått. Passa på att skruva dit ett par fräscha bromspads av lite häftigare modell.

Fortfarande inte nöjd så är det dags att antingen renovera huvudbromscylindern (handtaget) eller byta ut den helt. Många äldre är svampiga från böjran och 20 års misshandel gör de inte bättre. Radialcylindrar från moderna XYZRR kostar några hundra beg och brukar vara en bra uppgradering.

Rengöring av bromsgrejer göres med T-röd eller annan sprit (brakecleaner) INTE 556/avfettning eller dyl. Smörjer gör man med bromsvätska eller special bromscylinderfett (19kr på biltema) INTE med vanligt fett/556.

Att rengöra skivan är viktigt då äldre skivor brukar ha gott om inarbetat bromsdamm i sig och det kan ge kass bromsverkan och pulserande känsla. Börja rengöringen med trasa+sprit och fortsätt med stålull/smärgelduk.

stålomspunnet gör väl inte bromsarna bättre utan bara så att dom nyper direktare?
Dom gör att all kraft du klämmer på bromshandtaget med överförs till oken, och inte försvinner i flexande slangar. Är dom aldrig bytta, vilken dom antagligen inte är, är det nog läge att byta slangarna ändå, och då är det ju bara dumt att inte köpa stålomspunna. Troligen billigare än original dessutom.

stålomspunnet gör väl inte bromsarna bättre utan bara så att dom nyper direktare?

Eftersom "gummislangen" flexar mer än en metallomspunnen så försvinner effekt ut åt sidorna istället för till oken och därigenom blir det en effektförlust.
Så det blir bättre bett och stummare handtag.
Bättre bett får man lättast genom att köpa en bromspump från en mindre hoj som vanligtvis har mindre bromsar och då en klenare bromspump.
Med den klenare pumpen får man mer tryck men längre slag i greppet.

Billigt alternativ.

Och metallomspunna bromsslangar KAN även köpas i mc handeln men det är kanske inte ett alternativ att ta upp.

Xj900 har samma bromsar som rd350. Inte så värst modernt eller snyggt. En billig uppgradering är att köpa en Begagnad gaffel från en tidig FZR1000 eller 600 komplett med hjul och bromsar. Har för mig att FZR 1000 styrkrona bultar rätt på.

Man kan aldrig förlora hydraultryck i en slang, OM inte flödet är väldigt högt och slangen är för trång. Men nu talar vi om oerhört låga flöden.
Det enda man vinner med stumma slangar är att man kan utnytja lite mer slaglängd i handtaget. Kan i och för sig vara trevligt, men det bromsar inte hårdare.

Bromsskivorna i dom där gamla -80 talshojarna är inte av högfriktionsmodell direkt. Byte av skivor till trevligare material borde vara den bästa investeringen. Problemet är att hitta tillbehörs skivor till en sådan.

Mats

Vad är det för årsmodell på XJn? Är kanske blind, men hittar inget i tråden. De nyare jar ju fyrkolvsok så jag misstänker starkt att det inte är en sådan du har.

De gamla åttiotalarna ser ju, som redan nämnts, ut att ha samma ok som bla. RD350/500. Vet att många bytt ok på dessa.
De har bytt till fyrkolvsok från FZR400 eller någon nyare Triumph som jag inte minns beteckningen på. Dessa passar rakt av på RDs, och jag misstänker därför att det kan vara ett lika enkelt jobb på din gamla XJ.

Enligt någon bild jag hittat på en tidig XJ900, så ser den ut att ha samma skivor som RD500.
Om detta är fallet kan det vara så att man måste byta de ventilerade skivorna mot ett par vanliga, tunnare, för att bromsoken skall passa.
Det finns mer info om detta att hitta på RD-forum. Först måste vi ju få bekräftat att det verkligen är samma bromsdelar som sitter på din XJ.

..och ja, stålspunna slangar gör stor skillnad, framförallt på 25 år gamla slangar. Spunna slangar, begagnade fyrkolvsok och ev. renovera huvudbromscylindern är mitt recept.

Tusingen är milt sagt dyrt för ett par slangar.....

Kanske lite...men som engångssumma för något som passar, är plastöverdraget och därmed inte "filar" sönder allt de kommer i kontakt med, har rätt bult till den banjon, har jag svårt att hålla med fullt ut. De jag köpt har aldrig överstigit 750 spänn utom specialaren till brorsans gamla Gpz 900.

Det brukar aldrig passa riktigt, utan sitter twistat och vridet, (läs; i spänn), när det knåpas ihop på frihand, förlaga eller ej.

Ibland får bekvämligheten och utsikten att få det tillfredsställande segra över snålkrampen.

Vad heter de, Goodridge? De är väl prisvärda. Ser prydligare ut med rökfärgat plastöverdrag och krympslang över skarven slang-banjo t ex.

Ja dessa var det, vet ej märke : http://www.blocket.se/vi/35393776.htm
Lite dyrt kanske, men ska ringa hydroscand o höra också vad de skulle ta för att göra nya. Om jag tar med de gamla måste det ju lyckas.

Vad är det för årsmodell på XJn? Är kanske blind, men hittar inget i tråden. De nyare jar ju fyrkolvsok så jag misstänker starkt att det inte är en sådan du har.

De gamla åttiotalarna ser ju, som redan nämnts, ut att ha samma ok som bla. RD350/500. Vet att många bytt ok på dessa.
De har bytt till fyrkolvsok från FZR400 eller någon nyare Triumph som jag inte minns beteckningen på. Dessa passar rakt av på RDs, och jag misstänker därför att det kan vara ett lika enkelt jobb på din gamla XJ.

Enligt någon bild jag hittat på en tidig XJ900, så ser den ut att ha samma skivor som RD500.
Om detta är fallet kan det vara så att man måste byta de ventilerade skivorna mot ett par vanliga, tunnare, för att bromsoken skall passa.
Det finns mer info om detta att hitta på RD-forum. Först måste vi ju få bekräftat att det verkligen är samma bromsdelar som sitter på din XJ.

..och ja, stålspunna slangar gör stor skillnad, framförallt på 25 år gamla slangar. Spunna slangar, begagnade fyrkolvsok och ev. renovera huvudbromscylindern är mitt recept.

Intressant, ska kolla upp detta lite mer. Jag har en gammal -84 xj900..

Last edited:
Man kan aldrig förlora hydraultryck i en slang, OM inte flödet är väldigt högt och slangen är för trång. Men nu talar vi om oerhört låga flöden.
Det enda man vinner med stumma slangar är att man kan utnytja lite mer slaglängd i handtaget. Kan i och för sig vara trevligt, men det bromsar inte hårdare.

Bromsskivorna i dom där gamla -80 talshojarna är inte av högfriktionsmodell direkt. Byte av skivor till trevligare material borde vara den bästa investeringen. Problemet är att hitta tillbehörs skivor till en sådan.

Mats

Aldrig?
Om slangen flexar så menar du att det kommer fram samma tryck till kolvarna?
Prova att blåsa upp en ballong.
När den är ny och hård så får du ta i satan, när ballongen sväller så flexar den och ger med sig och det blir lättare att blåsa...
Trycket är så klart detsamma i hela systemet men flexar slangarna så åtgår det ju energi till att vidga slangarna som inte håller emot trycket och trycket i systemet blir lägre än om det skulle vara stumma slangar.
Trycket kommer ju alltid ta den lättaste vägen och är det att vidga slangen så kommer trycket att göra det istället för att trycka på kolvarna som vi vill.
Ju mjukare slang desto mindre tryck i systemet.
Trycket kommer aldrig bli högre än vad slangarna orkar hålla emot...

Tydligt förklarat?

Tusingen är milt sagt dyrt för ett par slangar.....

Förvisso men man får dessa skräddarsydda för sin hoj färdigt och klart i en prydlig låda samt dekaler (viktigt för många).
Allt går att köpa utanför mc affären bara man lägger ner energi på att hitta det det...

Last edited:
Trycket verkar alltid lika på alla ytor som vätskan exponeras för.
Däremot kan ju flexande slangar ge lägre bromsverkan hos oket än styva, om flexet är så stort att handtaget bottnar innan man låser upp hjulet.

Hursom kan vi nog alla enas om att stumma bromshandtag är skönast. Det är svårare att dosera bromskraften med mycket flex. Blir lite trumbromskänsla: lång väg tillbaks när det börjar låsa.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back