Man måste ha en viss självkännedom också, dessutom är det direkt kontraproduktivt att som Ellison hela tiden gör, fokusera på saker som ligger utanför hans påverkan. Hade han fokuserat på sig själv och sin körning istället hade han säkert varit en bättre förare.
Visst, det är inte bra att ALLTID fokusera på sådant som ligger utanför sin egen påverkan... MEN, vinnare söker ALLTID förklaringar på misslyckanden utanför sig själva. Det handlar om positiv psykologi. Att göra det omvända, att alltid söka förklaringar till förluster inom sig själv skapar knäckt självförtroende och ännu sämre resultat.
Minns att jag satt och lyssnade på radio en gång i somras när Kajsa Bergkvist kom tvåa i något stort mästerskap. Eftertävlingen intervjuades hon och sa:
- Egentligen skulle jag vunnit! Mitt andrahopp på 2,05 var ett av mina bästa i karriären. Hade jag bara kommit över utan att ha gjort den skitrivningen så hade jag ju vunnit!
Två minuter senare intervjuader Yannik Trgaro, tränaren:
Kajsa skulle vunnit idag! Hennes andrahopp på 2,05 var ett av hennes bästa i karriären. Hade hon bara kommit över utan att ha gjort den skitrivningen så hade hon vunnit! EGENTLIGEN skulle hon tagit 2,08 idag!
Som jag flabbade! För en amatör som jag känns det gansa fundamentalt att komma över ribban. Men är man nästan bäst kan man snacka bort det med.
Och dom sa det på fullaste allvar!
Sens moral: Skyll på allt utom dig själv