Bästa touringhojen...

..vad är målet? Vill man av vägen/mindre upptäcksresor? Köra sakta/städer? En lättmanövrad hoj går åt "stor offroad". För att vara borta en vec går alla hojar att packa på. Är total budgeten 50":-? ..sikta då på billigare hoj, sedan + gps, skönare sadel, packsystem, högre ruta, säkerhet...jag kommer själv köra en Super Tenere på ~1500 mils resa mot sommaren, banditen får stanna hemma. Då siktar jag dock på lite mer avvägen resor. Kika på filmerna "Long way Round" eller "Long way Down" :tummenupp
 
TDM eller V-strom

Har V-strom själv och där sitter man riktigt bra. Inga problem att åka långt.
 
Skulle faktiskt vilja testa en goldwing. Kan undra hur den känns.
Nån som provat?
 
Som vanligt när den här frågan kommer upp så föreslår jag Triumph Sprint ST eller RS. Bra packningsmöjligheter och inga problem att köra 50 mil isträck.
 
Själv kör jag Honda Firestorm som är en riktigt bra aroundhoj :tummenupp . Har kört både långa sträckor och bana med den utan att den gör bort sig.

En anna hoj som är grym på det mesta är som nämnt innan i tråden Yamaha Fazer 1000. Kanon skön att skjutsa/bli skjutsad på. Samt bra klös i motorn.

Båda dessa är dessutom lättwheelade om du även vill ha lite bus :) .

Lycka till!
 
Skulle faktiskt vilja testa en goldwing. Kan undra hur den känns.
Nån som provat?
Känns inte alls så klumpigt som det ser ut.
Man sitter bekvämt.
Första tio milen...
Lite som att åka "glidare".
Ser bekvämt ut, men man har liten möjlighet att flytta vikten från röven.
Känns i ryggen.
Går faktiskt att köra småinspirerat.
Motorn går underbart!
Men kul är det inte.

Skall man köra långt och länge, så finns det bättre maskiner.
Mycket.
Många.
 
Tack för alla kommentarer!

Som jag skrev tidigt i tråden så ska det gå att köra 50 - 100 mil med skjuts och packning, mycket viktigt att tjejen sitter bra.

Vad jag tänker mig är i stil med Honda Varadero, Suzuki V-Strom eller TDM 900 - det verkar vara de som går att få tag på till vettigt pris. De sportigare (BlackBird, Sprint ST osv) hojarna hade jag knappt tänkt på men de kanske är ett jättebra alternativ?

Ducati ST3/ST4 kanske?

Som sagt, viktigt att tjejen sitter bra (hon är ca 160) och att det går att packa toppbox och sidoväskor med skjuts.

EDIT: Och utseendet är lite viktigt, inte jätte men lite, t.ex. gamla BMW ser alldeles för gubbiga ut, jag är trots allt bara knappt 24... ;)
 
TDM 900 är kanske hojen för dig då, ett av den hojens starkaste kort är ju just god passagerarkomfort och bra touringegenskaper. I alla fall för sådana pengar som du nämner är den nog svårslagen.

Ducati ST3 har förnämlig passagerarkomfort också, men det jag ogillar med den är att jag inte riktigt vågar mig på att serva den själv. Kanske är jag onödigt feg, men det verkar avancerat med desmoventilerna...:rolleyes:
 
Tack för alla kommentarer!
...Som sagt, viktigt att tjejen sitter bra (hon är ca 160) och att det går att packa toppbox och sidoväskor med skjuts... ;)
Då är är det provsittning som gäller!

Tag en dag o kör runt till div handlare o låt din :tuttar krama dig från bönpallen på olika hojar...

Bara o blunda o provsitta! :rolleyes: Centralstöd?! :D

Viele Glück und Fröliche Weihnachten!
 
Last edited:
Tveklöst VFR.
Men jag är ju å andra sidan inlurad på den sidan mc-världen sen tidigare.

Inte extrem åt något håll, men riktigt bra totalt sett.
Har åkt många långa turer med passagerare med VFR:en jag hade.
Det var visserligen en 89, men de har ju inte blivit sämre med de senare modellerna, snarare tvärtom.
 
Bandit 1200:tummenupp Klassisk machomoppe, som är driftsäker och allsidig. Motor med kraft genom hela registret.
 
En ZX12R Har klart mer att komma med när det gäller fart. Nog lite grymmare när man är själv på den med. :) Kostar försäkringen nått?.. :rolleyes:

Försäkringen var billigare än min ZX9R iaf... men minns inte hur mycket.
Hyndan har nog försprång på låga kostnader.
 
Som jag skrev tidigt i tråden så ska det gå att köra 50 - 100 mil med skjuts och packning, mycket viktigt att tjejen sitter bra.24

Dags att tänka efter och planera resan bättre.
100 mil om dagen blir 10 timmars körning med 100 km/h i snitthastighet.
Då gäller det att du håller stumt där du kan så att du kommer upp i 100 km/h i snitt på 10 timmar :D
Räkna sen med stopp för tankning, matraster mm, och om du överhuvudtaget ska hinna stanna och turista lite så behöver du fler timmar på dygnet.
 
Får instämma i hyllningskören över Blackbirden. Frugan är 1,65 nånting och hon satt hur bra som helst på pallen, och hade inga problem att nå ner när hon körde själv heller. Prestanda räcker till och blir över, även med två pers på.

Hayabusa sa någon, men 50000 räcker inte långt när folk ska ha 70000 för en 99:a... Hysteri. Men folk kanske är villiga att betala så mycket.

Försäkringen på min Blackbird -98 låg på runt 5000 per år helförsäkrad. Nu har jag en Thunderace som även den fungerar rätt bra för två, kostar några hundringar mindre per år.

Edit: Stavar som en kratta...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top