Bästa sättet att ta bort eloxering?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad är bäst sättet att ta bort eloxering från aluminium? Har tagit bort eloxeringen från husen till ljusomkopplare, gas handtag på Hondan men det var ett jäkla jobb och då slipade jag med grov smärjelduk och sen finare papper och ansludatde med våtslip och Autosol.

Det jag nu vill få bort eloxeringen ifrån är ett CBX550 nav med tillhörande bromsok och täcksidor för bromsskivan för att sen blankpolera upp det och konvertera till ekerhjul.

Det känns som ett jäkla jobb att slipa rent allt, har ni några tips på hur man gör bort eloxeringen för att sen kunna slipa och polera delarna? Bläster av nåt slag borde väl funka men vad är lämpligt?
 
Finns ingen bra metod - bara fortsätt slipa. Blästrar du o vill ha blankt så måste du ändå slipa. Glasbläster är den metod jag provat som ger finast yta - finns också något som heter isblästring, men jag vet inte hur det funkar på eloxering. Med blästring kan det också vara lite svårt att se om all eloxering är borta

En stationär polermaskin är bekvämt vid polering, men hugger polerskivan tag i prylen du polerar så kan den lätt kastas i golvet o få rejäla märken. Skrymslen o vrår får du nog putsa med fingrarna eller eventuellt en Dremel
 
Ungsrengörning eller proplösare är två exempel från tuben.
Det kanske kan funka - har använt ugnsrengöring för att ta bort kromet från plastmodelldelar - det är j-ligt elakt mot kromet men tar inte alls på plasten (men om det tar på anodiseringen så borde det vara lika elakt mot aluminiumen)
 
Man är ju lite rädd kemikalier man man kan kanske testa på nåt ställe som inte syns, vore ju smidigt om man vara kan tvätta bort anodiseringen.

Att man åker på att slipa och polera i vilket fall som helst är ju klart men får man bort den hårda anodiserade ytan är ju mycket vunnet. I mitt fall ska även den gjutna loggan med "on board brake" (eller nåt sånt) slipas bort för att få till stuket av en gammaldags stor trumbroms.
 
Kontakta Bålsta Vattenpolering 0765-682270 dom kan hjälpa dig.
Efter vattenpolering av delarna kan du oftast polera dom direkt.
 
Kontakta Bålsta Vattenpolering 0765-682270 dom kan hjälpa dig.
Efter vattenpolering av delarna kan du oftast polera dom direkt.

Ska kolla upp det, nån uppfattning om hur dyrt det är? Är ju en hel del grejer som ska ha bort eloxeringen så frakten lär ju dra iväg.
 
Anodskiktet består av Aluminiumoxid, oftast 10-15µm på sådant som inte sitter på en båt.
Mycket besvärligt att avlägsna mekaniskt!
I ytbehandlingsbranschen betar man bort anodskikt, t.ex när ytbehandlingen behöver göras om av någon anledning.

Betbadet (soppan som fräter bort skiktet) består huvudsakligen av Natriumhydroxid (lut). Varning! Mycket otrevligt för huden!!

Det är nog svårt att få tag i lut i den koncentration som behövs för att beta effektivt.

Jag har dock testat att doppa en aluminiumdetalj i tralltvätt, det bubblade på bra!
i det fallet var syftet att bättra en oxiderad yta, och det funkade fint.
Anodskikt är dock mycket tjockare än det naturliga skikt som aluminium bildar spontant i kontakt med luft.

Testa på en provbit.
Ta en liten fil och dra över ytan, när det inte känns som att fila på glas är skiktet borta.

Detta kan funka bara om det är mindre detaljer som du kan doppa helt och hållet.
Det funkar inte att ”tvätta” bort på större ytor genom att torka/hälla på ytan.

Glöm inte att använda skyddsglasögon och tjocka gummihandskar i ett välventilerat utrymme om du ska hantera kemikalier!
Är du osäker så avstå.
Det finns ytbehandlare som man kan göra affärer med som privatperson. (inte jättebilligt dock…)
Excellent Ytbehandling AB t.ex.
 
När jag tog bort ytbehandlingen på Hondans motorkåpor så fick jag info från Hondaservice (på Herkulesgatan i Göteborg så det var en j-la massa år sedan) att de var alodin-behandlade. Någon form av spray-beläggning som blir halvblank till skillnad mot eloxering som väl (alltid??) blir matt.
Någon som vet mer om detta?
 
Ska kolla upp det, nån uppfattning om hur dyrt det är? Är ju en hel del grejer som ska ha bort eloxeringen så frakten lär ju dra iväg.
Priset varierar såklart med storlek och skick på delarna. Jag vet inte hur dina delar ser ut så något pris kan jag inte ge dig men delarna jag har lämnat in tycker jag det har varit vettiga priser på.
 
Har inte provat själv men natriumhydroxid brukar dom använda.
Jag har kladdat en del med det vid svartoxidering av stål men aldrig på aluminium. Det blir kladdigt som tvål och akta ögonen noga, men lite på händerna har inte jag upplevt som någon fara. Svider lite i sår och man ska väl inte gå omkring med det länge men fingrarna ramlar inte av ?

natriumhydroxid.JPG
 
På min sving har det runnit ut batterisyra och där försvann aloxeringen. Ytan verkar klarat sig. Kanske kan funka.
 
När jag tog bort ytbehandlingen på Hondans motorkåpor så fick jag info från Hondaservice (på Herkulesgatan i Göteborg så det var en j-la massa år sedan) att de var alodin-behandlade. Någon form av spray-beläggning som blir halvblank till skillnad mot eloxering som väl (alltid??) blir matt.
Någon som vet mer om detta?
Alodine är en ett produktnamn för kromatering.
Används som förbehandling före lackering (förbättra vidhäftning) eller som passivering där man vill ha ett elektriskt ledande skikt.
Kromateringen i sig är tunn och känslig för repor.
Vill man ha bling-bling kan man göra glansanodisering.
Kräver dock mycket fin yta (polerad) före anodisering för bra resultat.
På 80-talet kunde man göra anod nästan lika blank som krom, men de kemikalierna är förbjudna sedan länge...
Elektropolering+glansanod är det bästa du kan få idag. Dock mycket kostsamt.
Stora problemet med blanka saker är att alla ytdefekter blir mycket tydliga (som en flugskit på spegeln). Matt anod döljer felen.
 
Anodskiktet består av Aluminiumoxid, oftast 10-15µm på sådant som inte sitter på en båt.
Mycket besvärligt att avlägsna mekaniskt!
I ytbehandlingsbranschen betar man bort anodskikt, t.ex när ytbehandlingen behöver göras om av någon anledning.

Betbadet (soppan som fräter bort skiktet) består huvudsakligen av Natriumhydroxid (lut). Varning! Mycket otrevligt för huden!!

Det är nog svårt att få tag i lut i den koncentration som behövs för att beta effektivt.

Jag har dock testat att doppa en aluminiumdetalj i tralltvätt, det bubblade på bra!
i det fallet var syftet att bättra en oxiderad yta, och det funkade fint.
Anodskikt är dock mycket tjockare än det naturliga skikt som aluminium bildar spontant i kontakt med luft.

Testa på en provbit.
Ta en liten fil och dra över ytan, när det inte känns som att fila på glas är skiktet borta.

Detta kan funka bara om det är mindre detaljer som du kan doppa helt och hållet.
Det funkar inte att ”tvätta” bort på större ytor genom att torka/hälla på ytan.

Glöm inte att använda skyddsglasögon och tjocka gummihandskar i ett välventilerat utrymme om du ska hantera kemikalier!
Är du osäker så avstå.
Det finns ytbehandlare som man kan göra affärer med som privatperson. (inte jättebilligt dock…)
Excellent Ytbehandling AB t.ex.

Jag tror vi har ett rengöringsmedel på jobbet som innehåller rejält med lut, det kanske kunde vara nät som fungerar? Ska kolla innehållsförtäckningen på det, ska spädas med vatten med typ 1/20 eller nåt sånt vid användning.
 
Alodine är en ett produktnamn för kromatering.
Används som förbehandling före lackering (förbättra vidhäftning) eller som passivering där man vill ha ett elektriskt ledande skikt.
Kromateringen i sig är tunn och känslig för repor.
Vill man ha bling-bling kan man göra glansanodisering.
Kräver dock mycket fin yta (polerad) före anodisering för bra resultat.
På 80-talet kunde man göra anod nästan lika blank som krom, men de kemikalierna är förbjudna sedan länge...
Elektropolering+glansanod är det bästa du kan få idag. Dock mycket kostsamt.
Stora problemet med blanka saker är att alla ytdefekter blir mycket tydliga (som en flugskit på spegeln). Matt anod döljer felen.
Låter som den ytbeläggning motorkåporna hade på min CB500/4, ganska blank och skavdes av efter några år av ex. växelfoten. Relativt lätt att ta bort med fint vattenslippapper
 
Vad är bäst sättet att ta bort eloxering från aluminium? Har tagit bort eloxeringen från husen till ljusomkopplare, gas handtag på Hondan men det var ett jäkla jobb och då slipade jag med grov smärjelduk och sen finare papper och ansludatde med våtslip och Autosol.

Det jag nu vill få bort eloxeringen ifrån är ett CBX550 nav med tillhörande bromsok och täcksidor för bromsskivan för att sen blankpolera upp det och konvertera till ekerhjul.

Det känns som ett jäkla jobb att slipa rent allt, har ni några tips på hur man gör bort eloxeringen för att sen kunna slipa och polera delarna? Bläster av nåt slag borde väl funka men vad är lämpligt?
Synd att du bor i andra änden av landet annars kunde du kommit hit och fått med dig en skvätt betpasta. Känner du någon som svetsar rostfritt så har de garanterat det på jobbet
 
Du har nog större problem än jag hade på min sporre. När det regna å inte var snabb nog å torka torrt. Blev det lite fult. Tog stålull och fin smärjelduk.
Men jag har slipat hela framgafflar och motorer rena från krakelerat klarlack
Ungdom å pigghet är en fördel vid såna jobb
 
Jag tror vi har ett rengöringsmedel på jobbet som innehåller rejält med lut, det kanske kunde vara nät som fungerar? Ska kolla innehållsförtäckningen på det, ska spädas med vatten med typ 1/20 eller nåt sånt vid användning.
Koncentrationen i badet är avgörande. Börja med att späda1/10, går det långsamt så öka koncentrationen.
Temperatur på lösningen påverkar också hur fort det går.
Tänk på att det bildas vätgas (knallgas) i processen!
Se också upp med gängor/hål med snäva toleranser. Bör pluggas.
 
På min Honda satt det nån form av klarlack på motorkåpor, ventilkåpan och framgaffel. Detta togs hyfsat enkelt bort men Polyfilla färgborttagare som verkar vara hyfsat bra och luktar som att den fungerar. Här även använt den på gaffelben, husen till omkopplaren och bromspumpen på GSX:en för att få bort sunkig svart färg.

Om vi återgår till eloxeringen, vilken koncentration av lut ska lösningen ha för att fungera bra och snabbt? Det är ju inte speciellt små grejer som eloxeringen ska bort från så det lär ju gå åt några liter om man ska kunna sänka ner "bromssköldarna" som täcker skivorna på CBX550.

Vad innehåller betpastan till rostfritt som tar bort eloxeringen?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top