Bästa sätt att ta bort popnitar??? Hjälp snabbt

Status
Ej öppen för fler svar.

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
Hejsan!
Jag har en Husqvarna WSM 125 och ska öppna upp ljuddämparen på den. Och den är popnitad ihop men hur får man bort nitarna på bästa sätt utan att repa ljuddämparen? vilket man absolut inte vill eftersom den är nästan helt ny! :va Är tacksam för svar! :tummenupp
MVH//Benny
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag tycker faktiskt att du ska borra, med ett relativt litet borr, för att motverka att du borrar upp hålet och behöver använda större nitar när du ska sätta ihop dämparen igen.

Mitt tips är alltså att borra.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
draccatryck skrev:
Hur då? Utan att slinta och repa hela ljud dämaren. Det är ju inte lätt!

det är ett hål i popniten ju! en borr passar perfa där...
slinter du e du en amatör som inte ska hålla på :7peta :fyllisar
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
draccatryck skrev:
Hur då? Utan att slinta och repa hela ljud dämaren. Det är ju inte lätt!

Med ett bra borr. Ett som inte är slött... Som sagt: ett litet. En bra maskin...låt det ta lite tid då, istället för att trycka som en galning, så du sliter och repar... you can do it! :tummenupp eller öva på en skrotbit först... :rolleyes: :)
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
hållundan skrev:
Jag tycker faktiskt att du ska borra, med ett relativt litet borr, för att motverka att du borrar upp hålet och behöver använda större nitar när du ska sätta ihop dämparen igen.

Mitt tips är alltså att borra.


litet borr? du ska ha ett borr som är större än diametern på hålet som är under, OBS; du ska inte borra genom hela niten, utan endast så mkt så den delen som är "utåt" släpper från övriga, om du har en poppnit i ett hål som är 5mm, så tar du ett borr som är 6mm, å borrar försiktigt.

EDIT: skarpa borr och inget tryck är det som gäller, slinter du blir det märke, men det borde väl inte va så svårt,det är ju hål i niten.
 

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
Fluxir skrev:
litet borr? du ska ha ett borr som är större än diametern på hålet som är under, OBS; du ska inte borra genom hela niten, utan endast så mkt så den delen som är "utåt" släpper från övriga, om du har en poppnit i ett hål som är 5mm, så tar du ett borr som är 6mm, å borrar försiktigt.

EDIT: skarpa borr och inget tryck är det som gäller, slinter du blir det märke, men det borde väl inte va så svårt,det är ju hål i niten.
Men då kan man ju räkna ut att man kommer slinta och repa hela den fina ljud dämparen! :va Så nu vet man inte riktgit hur man ska göra. Vilket är rätt litet eller stort?
MVH//Benny
 

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Söder om stan
Hoj
En blå..
draccatryck skrev:
Men då kan man ju räkna ut att man kommer slinta och repa hela den fina ljud dämparen! :va Så nu vet man inte riktgit hur man ska göra. Vilket är rätt litet eller stort?
MVH//Benny

Litet såklart!! Tar du större borr än hålet som niten sitter i så kan du ju bara öppna ett par gånger sen har du ett jättehål.

Liten borr!!!!
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Det är samma princip som när man borrar upp en runddragen skruv. Du måste ha ett borr som har större diameter än gängerna på skruven/niten. Sen borrar du länge å försiktigt å ser till att hålla dig i mitten. När jag har gjort liknande ingrepp har jag förborrat innan med ett mindre borr för att jag INTE skall slinta med det som slutligen skall "skala" bort huvudet på skruven/niten?


några frågor?

//Mar
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
sorry...
litet som i passar till storleken som poppniten har menade jag. Det som fluxir säger låter prima och rätt.
men det funkar att ta ett som inte är större än hålet som niten sitter i, så du slipper ta större storlek på nit när du skall stänga den igen...

Men helt seriöst. klart att det finns en risk att du slinter å klantar dig... och det finns en risk att du spiller när du häller upp morgonkaffet imorgon bitti...
Det är en skruvdragare vi pratar om... inte raketforskning...
Lämna in den någonstans...eller be en händig polare...eller gå ut och ta dig i kragen och var lite försiktig när du gör det hela bara det så skall du se att går fint!
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Jag är nog mera inne på stort borr, eftersom att du vill bara borra en liten bit!
När man borrat tillräckligt så kommer det lossna som typ en bricka!

Om du är rädd för repor, sätt massa tejp eller liknande runt om!
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Mar skrev:
Det är samma princip som när man borrar upp en runddragen skruv. Du måste ha ett borr som har större diameter än gängerna på skruven/niten.

Detta innebär att du måste gänga om till en större storlek när du skall dra i en ny skruv/bult...

Om ditt borr är en aning mindre än niten kommer kanterna vara så mjuka söndertrasade, "lättbortpillade" att det inte blir några problem att få bort resterna...
då riskerar man inte att dra igenom godset och få ett för stort hål...
 

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Söder om stan
Hoj
En blå..
Borra för fan inte med en för stor borr!!! Då kommer du ångra dig o hata vissa på SH för deras rekommendationer.

Jag borrar ut popnitar hela dagarna. Fan ta o kamma er :7peta
 

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Jag vet inte om det är någon som nämt det men jag tycker att du ska borra bort popnitarna. :rolleyes: .IrOnI mOdE oFf....jag kunde bara inte låta bli :D
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Nää det innebär inte att man måste gänga om något. Du skall aldrig borr i ämnet utan bara i själva huvudet på skruven/bulten/niten. sen kommer ju ringer runt om som blir kvar bara hänga med upp!


bagerah skrev:
Detta innebär att du måste gänga om till en större storlek när du skall dra i en ny skruv/bult...
QUOTE]
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top