Bästa/sämsta studentstad

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Stockolm blev än en gång utsedd till en av landets allra sämsta studentorter av tidningen Studentliv - Sveriges största studenttidning. De kikar bla på hur bra informationen, kårverksaheten mm fungerar. Mitthögskolans (numera/strax Mittuniversitetets) campusorter hamnade som vanligt i toppen.

Det här är en bild som är entydig och som kvarstått ganska länge. Ändå har många av städerna i botten högstatuslärosäten. Kan det vara så enkelt att de lever på sin status och därför kan skita i att försöka vara attraktiva genom att hålla god service?

Det beror antagligen på att studenterna i Stockholm, Göteborg samt andra större städer inte syns så mycket bland allt "vanligt" folk.
Rent generellt ger jag inte så mycket för alla "nya" högskolor / uni då det redan på de befintliga stora universiteten är svårt att få fram duktiga / bra föreläsare.

Själv läste jag i Linköping och det är nog en ok studentstad, helt ok skola (givetvis mycket som kunde förbättras).

Vad menar du med god service? vilken typ av information saknas på de dåliga universiteten?

/Felix

Stockholm får väl dåligt rykte i och med att studenterna förväntar sig studentlägenheter kring stureplan för max 1500:-/mån, och blir besvikna när de vaknar upp i verkligheten?

Växjö blev studenstad 2001 av någon anledning... jag har försökt att leta reda på den i över tre år... :5sure

Felix skrev:
Rent generellt ger jag inte så mycket för alla "nya" högskolor / uni då det redan på de befintliga stora universiteten är svårt att få fram duktiga / bra föreläsare.
Hmm... om vi tar mitthögskolan som exempel så är den definitivt inte ny om man ser till att de tidigare högskolorna som nu är sammanslagna. Utbildningen jag läste i östersund har funnits sedan 1983. Sjuksyrreutbildningen här föddes på 40-talet, turismutbildningen på 70-talet. Lärarutbildningen i härnösand har funnit sedan urminnes tider osv. osv.
Felix skrev:
Vad menar du med god service? vilken typ av information saknas på de dåliga universiteten?
Om du är student så borde du ha tidningen i studentliv i din brevlåda. Det står där.

mb skrev:
Hmm... om vi tar mitthögskolan som exempel så är den definitivt inte ny ...

Finns en del som aldrig skulle erkänna ett universitet om det inte har över hundraåriga traditioner.

Själv studerade jag i Örebro och trivdes kalas. Utbildningen var på topp.
Hade en studiekamrat som under de tre första terminerna bara gnällde om att det måste vara så mycket bättre i U-sala eller någon annan traditionstyngd stor studieort.

Sagt och gjort. Termin fyra läste han i U-sala, som han hävdat var så bra men terminen efter var han tillbaka i Örebro för att utbildningen i U-sala var så katastrofalt dålig i jämnförelse.

Detta gäller systemvetenskap. I örebro hade vi föreläsningar, labbar, grupparbeten och tentor på samtliga ämnen. Det krävdes mycket tid och studier. Nästan all teori förenades med praktiska labbar/projekt/grupparbeten och därefter tentor.

Den B-kurs han läste i U-sala sammanfattade han som:
Första kursdagen: Litteraturlista lämnades ut. Ansvarig förklarade att det var dessa böcker de hade tenta på med 5 veckors mellanrum. Någon enstaka föreläsning genomfördes och resten var självstudier.
- inga grupparbeten
- inga labbar
- inga inlämningsuppgifter.

Summa sumarum: Ett stort "gammalt" universitet är ingen garanti för att utbildningen är bra.

mb skrev:
Hmm... om vi tar mitthögskolan som exempel så är den definitivt inte ny om man ser till att de tidigare högskolorna som nu är sammanslagna. Utbildningen jag läste i östersund har funnits sedan 1983. Sjuksyrreutbildningen här föddes på 40-talet, turismutbildningen på 70-talet. Lärarutbildningen i härnösand har funnit sedan urminnes tider osv. osv.

Om du är student så borde du ha tidningen i studentliv i din brevlåda. Det står där.

Jag har aldrig läst på mitthögskolan själv, däremot har min fru gjort det några terminer (i Ösd), hon tyckte det var väldigt "slappt" och tyckte det var mycket stor skillnad mot uppsala och mot Linköping, Linköping tyckte hon var bäst.

Jag trodde själva mitthögskolan var en ny företeelse, fast det låter som om man har räknat in lite gamla yrkesskolor i anorna?
På deras hemsida står det att de är Sveriges yngsta universitet, LiU firade just 25 år? då stämmer knappast det här med -40 talet.

Jag är inte student längre utan tog examen för två år sedan så tidningen får jag inte.

Min kusin läste i Sundsvall och bytte till Lund, mycket bättre i Lund enligt honom.

Dessvärre finns det många små och stora universitet som har väldigt dåliga utbildningar vilket är direkt kränkande mot studenterna som spenderar sin tid och sina pengar på att gå där och plugga. Nämn en utbildningen där du verkligen behöver satsa 40 tim vecka året runt och inte kan gå runt och glida...

/F

Felix skrev:
Nämn en utbildningen där du verkligen behöver satsa 40 tim vecka året runt och inte kan gå runt och glida...

...När jag läste systemvetenskap i Örebro var jag och mina kurskamrater alltid sist därifrån innan jul och först tillbaka. Dessutom hade vi alltid examinationsarbeten som skulle lämnas in samt en tenta i början på Januari.
Utslaget på hela studietiden låg nog studierna på 40h i veckan... Vissa kurser mer ,andra mindre men i snitt så blev det full tid.

Under en femveckors kurs i systemutvecklingsmetoder hade vi förutom en femtimmars tenta som inte var någon lek en gruppuppgift som resulterade i ett arbete på 115 sidor..

korvgubbe skrev:
...När jag läste systemvetenskap i Örebro var jag och mina kurskamrater alltid sist därifrån innan jul och först tillbaka. Dessutom hade vi alltid examinationsarbeten som skulle lämnas in samt en tenta i början på Januari.
Utslaget på hela studietiden låg nog studierna på 40h i veckan... Vissa kurser mer ,andra mindre men i snitt så blev det full tid.

Under en femveckors kurs i systemutvecklingsmetoder hade vi förutom en femtimmars tenta som inte var någon lek en gruppuppgift som resulterade i ett arbete på 115 sidor..
Nu vet jag inte om den utbildningen just i Örebro är extremt krävande, jag läste en termin 40 p och det gick ju även om fritiden var rätt så liten.

Brorsan läser industriell ekonomi på KTH och en rätt stor del på hans utbildning läser samtidigt på handels och grejar det (alltså 2*20p)
Är det sådan jäkla skillnad på utbildning och utbildning???

Last edited:
Felix skrev:
Nu vet jag inte om den utbildningen just i Örebro är extremt krävande, jag läste en termin 40 p och det gick ju även om fritiden var rätt så liten.

Brorsan läser industriell ekonomi på KTH och en rätt stor del på hans utbildning läser samtidigt på handels och grejar det (alltså 2*20p)
Är det sådan jäkla skillnad på utbildning och utbildning???

Det är väldigt stor skillnad. Min flickvän läste hälsoutveckling i Örebro och de var inte i närheten så mycket studier. De hade inte en enda "bunker-tenta"..

Jag läste FEK A en termin och den var känd bl.a. systemvetarna som lök-terminen. Den var i jämnförelse med övriga kurser oerhört soft.

När jag studerade så sas det att Teknist-utbildningen var den svåraste men systemvetarutbildningen den mest tidskrävande eftersom det krävde så mycket engagemang i grupparbeten och examinationsuppgifter..

Felix skrev:
Jag har aldrig läst på mitthögskolan själv, däremot har min fru gjort det några terminer (i Ösd), hon tyckte det var väldigt "slappt" och tyckte det var mycket stor skillnad mot uppsala och mot Linköping, Linköping tyckte hon var bäst.

Jag trodde själva mitthögskolan var en ny företeelse, fast det låter som om man har räknat in lite gamla yrkesskolor i anorna?
På deras hemsida står det att de är Sveriges yngsta universitet, LiU firade just 25 år? då stämmer knappast det här med -40 talet.

Jag är inte student längre utan tog examen för två år sedan så tidningen får jag inte.

Min kusin läste i Sundsvall och bytte till Lund, mycket bättre i Lund enligt honom.

Dessvärre finns det många små och stora universitet som har väldigt dåliga utbildningar vilket är direkt kränkande mot studenterna som spenderar sin tid och sina pengar på att gå där och plugga. Nämn en utbildningen där du verkligen behöver satsa 40 tim vecka året runt och inte kan gå runt och glida...

/F
Utbildningen jag läste i östersund (ekoteknik) var högt tempo på. Det var faktiskt flera som slutade för att de inte orkade med tempot och blev efter med för många poäng. Samtidigt har jag läst kurser som varit otroligt slappa också. Det är från och till, precis som överallt.

Skolan fick inte universitsstatus förrän för några år sen och då bara naturvetenskapliga delen. Strax blir dock hela skolan universitet och byter namn till Mittuniversitetet. Som sagt är det en sammanslagning av flera gamla högskolor, av vilka några sträcker sig långt tillbaka i tiden. Idag har skolan 12 000 studenter och är ledande på distansutbildningar (för de som bor på landsbygden m.fl.). Östersund har störst campus, men i antal studenter drar väl det väl jämnt med sundsvall. Har läst några terminer i sundsvall också och trivts skapligt bra.

Hur "bra" en studentstad är beror nog mycket på vilken typ av student man är. Är man en partystudent trivs man nog bättre på orter med ett bra studiesocialt liv medan en pluggis funkar varsomhelst. När de testar hur "bra" en studentort är så är det mest det studiesociala livet man tar hänsyn till och då hamnar sthlm i botten ganska självklart.

Nu var det iofs inte det som testades i Studentliv, utan kontakten mellan kommun och kår. Även här är det självklart att sthlm hamnar i botten, givetvis har studenter inte lika stor betydelse för sthlm som kommun jämfört med många andra studieorter och då blir studentkontakten mindre betydelsefull.

Lund e en riktigt schyst student stad :tummenupp . Det finns ett talesätt som säger att: "Lund är ett universitet, med en stad runt om kring"... säger en del om hur det är... däremot suger det fett att inte vara student i Lund, eftersom det helt plötsligt inte finns något att göra... :huvet

Wunder skrev:
Hur "bra" en studentstad är beror nog mycket på vilken typ av student man är. Är man en partystudent trivs man nog bättre på orter med ett bra studiesocialt liv medan en pluggis funkar varsomhelst. När de testar hur "bra" en studentort är så är det mest det studiesociala livet man tar hänsyn till och då hamnar sthlm i botten ganska självklart.

Nu var det iofs inte det som testades i Studentliv, utan kontakten mellan kommun och kår. Även här är det självklart att sthlm hamnar i botten, givetvis har studenter inte lika stor betydelse för sthlm som kommun jämfört med många andra studieorter och då blir studentkontakten mindre betydelsefull.
Okej, känns som en rätt obetydlig sak att basera valet av utbildning på. Den enda som kändes säkert med kåren var att man inte ville vara med i den.

/F

Wunder skrev:
Nu var det iofs inte det som testades i Studentliv, utan kontakten mellan kommun och kår.
Nja, det är en av flera punkter.

Red: Men undersökningen fokuserar på kommunen ja. Närmare bestämt är det bästa studentkommun som rankas, om man ska vara petig.

Last edited:
RacerX skrev:
Lund e en riktigt schyst student stad :tummenupp . Det finns ett talesätt som säger att: "Lund är ett universitet, med en stad runt om kring"... säger en del om hur det är... däremot suger det fett att inte vara student i Lund, eftersom det helt plötsligt inte finns något att göra... :huvet

Lund är ju verkligen en studentstad, på gott och ont. Med 40 000 studenter i en stad på drygt 100 000 invånare blir det så.....

Vet inte riktigt vad man ska säga om den undersökningen. Läste den på dass förut. Halmstad hamnade rätt långt bak på listan. Förstod inte riktigt varför. Det enda som är kass här är väl vädret, typ...

Jag trodde att Gbg skulle vara bra, men är lite besviken.. Mest kanske för att man gillar stan väldigt mycket sedan tidigare och trodde att den skulle bli bättre. Majoriteten av dom som går i min klass åker hem till sig efter skolan och så ses man inte nå mer förrän i skolan igen. Alla har sina liv och vänner sedan tidigare.

Materiell är det helt suveränt!! Bla ett medicinskt bibliotek på FEM (5) våningar!

Helsingborg typ 20 platser före Lund och Malmö på 3:e plats.....yeah right....

Ska man plugga i Skåne är det ju Lund som är klart bäst, inget snack om saken.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back