Bästa/sämsta studentstad

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
juha01 skrev:
Majoriteten av dom som går i min klass åker hem till sig efter skolan och så ses man inte nå mer förrän i skolan igen...

Samma visa för de som pluggar i Sthlm. Om man inte har typ familj eller absolut vill spara pengar så anser jag att man bör testa att flytta till en annan studieort. Sammanhållningen blir helt annorlunda och man skaffar sig nya vänner för livet.

Chris Ash skrev:
Helsingborg typ 20 platser före Lund och Malmö på 3:e plats.....yeah right....

Och vad baserar du detta på?
Stämmer säkerligen om man är ute efter studenttyngda traditioner och studentiskosa tillställningar... Men nu är det väl inte detta de rangordnar utan om sammarbete mellan kår och skola samt information..

De små universiteten/högskolorna är ju ofta mer nischade och skapade för att fylla ett behov.

Min personliga uppfattning är att de stora universiteten sedan länge mättat efterfrågan i närområdet. Dessutom kan storleken göra att kommunikationen med studenterna blir lidande samt att det mer elelr mindre går slentrian i verksamheten... Kvalitén blir lidande när universiteten säljer sig själva på bara namnet.

De mindre skolorna söker folk för att de fått tips av andra som läst samma program eller för att de har någon specialkurs många gånger.

De stora universiteten söker studenter för...... för att de är stora och "självklara" val..
- Vaddå, alla andra har ju pluggat där..!?
- Fatta feta festerna vid ett sånt fett universitet!
- Jag tänker inte plugga i nån håla i skogen!

På tal om "håla i skogen"...

För några år sen (våren 2001) bodde jag en vecka vid mitthögskolans dåvarande campus bispgården, i samband med en skogsinventering i ragunda kommun. Det ligger ca 10 mils krokig 110-väg från sundsvall och 10 mils krokig 110-väg från östersund (hade nog varit 70-väg i södra sverige). I princip alla som pluggade där bodde i ett av 4 hus på campusområdet om vardera ca 25 rum. I mitten var någon slags samlingslokal som påminde lite om en jaktstuga. På gården stod några sönderskruvade folkabussar. Det första som slog en när man kom in i ett hus var den gigantiska högen av kängor. Det var bokstavligt talat frågan om en halvmetershög av skor och känger som man möttes av innanför ytterdörren. Nästa sak var alla hundar som sprang kors och tvärs; det var ett fruktansvärt liv på dom. Sen gick jag in i köket för att ställa in min mat i kylen. De "hade gjort plats åt mig", sade de och pekade på en liten glugg i övre högra delen av kylen, som för övrigt delades av alla 25 personer. Det visade sig också att alla delade på samma tallrikar/bestick och hade bara en spis. I vardagsrummet alldeles bredvid stod ett vapenskåp av modell större och på golvet låg några gitarrer. När helgen kom gick alla till deras egendrivna krog och pimplade öl.

Det sades att de som bodde där ibland åkte iväg till sundsvall för att köpa en glass och sen fara tillbaka. De verkade hur som helst ha våldsamt skoj och deras skogsutbildning var en av sveriges mest erkända (tyvärr nerlagd nu av ekonomiska skäl).

Last edited:
Alla vill väl hävda sin utbildning... faktum är ju att det är svårare att komma in på de större högskolorna. Därför rent generellt kan man nog säga att studenterna har mer talang/begåvning där. Det är mer prestigefyllt för föreläsare att arbeta på de större universiteten än på något småuniversitet. Resurserna skiljer även de sig åt.
Kolla hur småhögskolorna står sig i en internationell ranking.. inte ens med på listan.

Bättre några få riktigt bra universitet där man kan samla kompetens än denna decentralisering som är nu. Fick f.ö. ett informationsblad från campus "alingsås" i veckan. 20 poäng shamanism erbjöds bla.

/F

Last edited:
Jag kan bara säga att jag pluggat i både Örebro och Umeå.. Och därimellan var Umeå klart mer Studentvänlig än vad jag upplevde Örebro att vara.

Umeå är ju en av få universitet där iprincip allt är samlat på Campus. Bra pluggmöjligheter och hyfsat billigt boende med bostadsgaranti gjorde det enkelt att bo.

Nackdelarna var den långa vintern och att det kunde bli överfullt på studentkåren.

Andra fördelar var ju att iprincip varje studentkorridor har Bredband och att studentboendena ligger nära campus. Största fördelen var dock Brännbollsyran.. Sicken fest event..

mb skrev:
Det sades att de som bodde där ibland åkte iväg till sundsvall för att köpa en glass och sen fara tillbaka. De verkade hur som helst ha våldsamt skoj och deras skogsutbildning var en av sveriges mest erkända (tyvärr nerlagd nu av ekonomiska skäl).

Jag som gissade att slutklämmen hade blivit något helt annorlunda efter de förhållandena du räknade upp... :hihi

korvgubbe skrev:
Och vad baserar du detta på?
Stämmer säkerligen om man är ute efter studenttyngda traditioner och studentiskosa tillställningar... Men nu är det väl inte detta de rangordnar utan om sammarbete mellan kår och skola samt information..

De små universiteten/högskolorna är ju ofta mer nischade och skapade för att fylla ett behov.

Min personliga uppfattning är att de stora universiteten sedan länge mättat efterfrågan i närområdet. Dessutom kan storleken göra att kommunikationen med studenterna blir lidande samt att det mer elelr mindre går slentrian i verksamheten... Kvalitén blir lidande när universiteten säljer sig själva på bara namnet.

De mindre skolorna söker folk för att de fått tips av andra som läst samma program eller för att de har någon specialkurs många gånger.

De stora universiteten söker studenter för...... för att de är stora och "självklara" val..
- Vaddå, alla andra har ju pluggat där..!?
- Fatta feta festerna vid ett sånt fett universitet!
- Jag tänker inte plugga i nån håla i skogen!

Ja för både Malmö och Helsinborg är ju hålor i skogen utan möjlighet att festa i jämförelse med Lund. :rolleyes:

Studenttradtioner och sånt sysslar inte jag med.

Chris Ash skrev:
Ja för både Malmö och Helsinborg är ju hålor i skogen utan möjlighet att festa i jämförelse med Lund. :rolleyes:

Studenttradtioner och sånt sysslar inte jag med.

Jag har väl aldrig liknat vare sig Malmö eller helsingborg vid hålor.. Syftade snarare på mångas osäkerhet när det gäller studier på mindre orter och att många ser sådan prestige i att studera vid de största universiteten. Ofta helt obefogat.

Växjö har kul studentliv, speciellt om man bor på Campus
Jag stannade 7 år....

den där undersökningen tog ju bara hänsyn till hur väl samarbetet mellan studenterna & komunen fungerade. Det är nog det man oroar sig /bryr sig om /påverkas av när man ska välja vart man ska läsa...
Men visst är det bra att det också fungerar. Men det blir ju naturligtvis som så att "små" orter som startar upp nya högskolor är mera "på hugget" att det blir bra och anordnar träffar etc, medan "äldre" orter har (oftast) redan en fungerande "student-infrastruktur".
Som sagt undersökningen tar inte hänsyn till hur bra det eg var, utan bara ev framtida utvecklingspotensial eller vad man nu ska kalla det...

Felix skrev:
Fick f.ö. ett informationsblad från campus "alingsås" i veckan. 20 poäng shamanism erbjöds bla.
/F

:rofl :hihi :rofl :rofl vill läsa!!!!

ps. såg en "högskola" som hade en kurs i 20p "frigörande dans" :rofl :kocko :va

Man måste skilja på olika saker: Skolans anseende, dess kvalitet (studenternas kunskaper efter utbildningen), och det sociala livet/organisationen.

Såg t.ex. i en undersökning att Chalmers var det svenska lärosäte med högst internationellt anseende (DN för några veckor sedan, kommer ej ihåg vem som gjort undersökningen). Jag vet inte vilka kriterier man hade i undersökningen, men jag kan tänka mig att det inte handlade så mycket om utbildningskvalitet, utan snarare om mängden forskningsresultat. Läser själv kemiteknik på chalmers och jag tycker att vi har åtskilliga föreläsare som är direkt dåliga. I mina ögon är kvaliten på utbildningen inte imponerande, men jag kan inte göra några jämförelser eftersom det är den enda tekniska högskola jag pluggat på. Att sen utbildningen är krävande och visst kräver sina 40 timmar i veckan de flesta veckorna av studierna är en annan sak.

Angående studentlivet finns oerhört mycket kul att uppleva bara man engagerar sig lite. Man kan inte förvänta sig att få studentliv och studentfest serverat. Själv trivs jag mycket bra med de delar av studentlivet/föreningslivet som jag har valt att engagera mig i. :mattias

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back