Bästa nationella rr-serien

Vilken serie tycker du är bäst?

• Antal röstningar
    0
Tycker vet jag inte, men jag tror att japanska 250 är helt ok. De producerar ju en del bra förare...

Hårt val mellan BSB och Spanska 125-mästerskapet. Hamnade ändå på BSB eftersom det är flest meriterade förare där.
Dock ska man nog säga att spanska mästerskapet nog är det som tagit fram flest gp-stjärnor.

All Jpanaska 250 faller min röst på.

Flest fullfabrikare och många superkittade cyklar från de japanska kittfirmorna, många kul ideer tex kitsving i kolfiber (se bilder i "Vad händer i garaget tråden"). Dessutom hög standard på förarna, inte många som är ex VM stjärnor som i BSB men många rising stars.

Hur högt är ett snöre :tungan

Här är två kliniska sätt att se på det:

Tittar man på vilken serie som fostrat flest förare i kungaklassen (2005) så är det väl jämnt skägg mellan Italienska 125 och AMA SBK. (Rossi/Biaggi/Capi/Battaini - Hopper/Hayden/Edwards/Roberts)

Tittar man på antalet fostrade världsmästare i modern tid så väger det över till fördel för italienska 125. Backar vi tillbaks till eran innan Doohan så kom väl de flesta av de amerikanska toppförarna från AMA, men det svarar ju inte på frågan om vilken serie som är bäst nu.

Sensmoral: Kör bra i AMA och du kan visa ditt vita leende på MotoGP gridshow. Kör bra i italienska 125 och du är ett världmästarämne.

Last edited:
Spanska 125 är i dagsläget den bästa nationella serien

jämför själv
cev 125 kval valencia: Pole Luhti 1,40,289 Siste man till start 1,44,096

gp 125 kval valencia: pole Sergio Gadea 1,39,830 siste man till start 1,44,682

RedBaron skrev:
Tittar man på vilken serie som fostrat flest förare i kungaklassen (2005) så är det väl jämnt skägg mellan Italienska 125 och AMA SBK. (Rossi/Biaggi/Capi/Battaini - Hopper/Hayden/Edwards/Roberts).
Har Roberts kört AMA Superbike? Nää... :va

Nyteknik skrev:
Har Roberts kört AMA Superbike? Nää... :va
Nä det har han ju inte...
oops7yt.gif

...men Bayliss har så det blir 4-4 ändå...
(även om han kanske inte kan kallas skolad i AMA SBK...)

...ända tills jag kom på att Melandri oxå kört 125 i Italien...

moto-gg skrev:
Spanska 125 är i dagsläget den bästa nationella serien

jämför själv
cev 125 kval valencia: Pole Luhti 1,40,289 Siste man till start 1,44,096

gp 125 kval valencia: pole Sergio Gadea 1,39,830 siste man till start 1,44,682
Jag hittade poletiden för Italienska 125 på Mugello 2004 och den var ca 3 s sämre in i VM.

BSB för det är bäst underhållning, jämna race och kul banor. Förarna är också rätt skarpa!

Enligt mig är Spanska 125 cc i en helt egen division i dagsläget.

AMA och BSB har bra maskinmaterial men överskattade förare, det är inte direkt framtidens MotoGP-världsmästare om man säger så, utan gårdagens backmarkers....

Japanska och Italienska 2-taktsserierna är strax bakom.

Det är ju inte helt lätt att avgöra eftersom det dels finns en massa olika aspekter och dessutom har man väl inte lika bra koll på alla serier.

Hårdast att kvala in skulle jag vilja hävda det är i Spanska 125cc som på många sätt är en intressant serie eftersom det är där många kommande stjärnor kommer skolas in.
BSB är ju bra med ett starkt startfält, bra hojar och förare men det är ju fler äldre och "avdankade" förare än i Spanien. De japanska serierna håller en mycket bra topp men är de så djupa utanför topp 10? Samma sak med AMA som är starkt i toppen men sedan blir det tunnt ganska snabbt.
Jag röstade därför på öppna spanska 125 cc mästerskapen.

Tittade på Italienska mästerskapen på Misano i Juli 125, 250, 600 & SBK. Jag måste nog säga att SBK var mest spännande. Vinnaren i SBK var lika snabb som Chili var året dess för innan i WSBK!! Det säger en hel del om kvalitén på förarna.

Men jag är självklart lite partisk, då mitt hjärta ligger för 600 & 1000cc.

Hej svejs

Jämt skägg mellan BSB och spanska 125. Valde det senare eftersom det ständigt kommer bra förare därifrån, 125 är äkta, hederlig, gammaldags racing (det är inte hästarna som gör sporten), plus att spanjorerna är grymma på att skapa partystämning vid banan.

röstade japanska, men det är nog hårfint med BSB

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back