Bästa MotoGP-förarna just nu

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Rangordna de 10 aktiva förare som du tycker är bäst i MotoGP och motivera.

Orkar du inte motivera så skriv ingen lista :fatta!
(Att kommentera andras listor är självklart okej)

1. Rossi
Han är helt enkelt den bäste genom tiderna och den ende som inte behöver någon längre motivering.

2. Hayden
Har visat hur stabil han är i år och segern sist var nog inte den sista den här säsongen.
Vill själv köra 05:an men tar sitt jobb som försteförare på allvar och utvecklar 06:an istället.

3. Capirex
Alltid med i toppen, har en härlig körstil och inställning.
Kan säkert plocka någon seger till i år och kanske komma på pallen totalt.

4. Melandri
Trodde att 2006 skulle bli hans år och trots att han vunnit två race känns hans säsong lite misslyckad.

5. Stoner
Kör helt sanslöst bra i sina bästa stunder och verkar inte ha någon respekt alls, varken för hojen eller sina konkurrenter.
Måste dock sluta krascha och hålla sig på hjulen.

6. Pedrosa
Rossis efterträdare har många spått och visst är det en talangfull förare men jag är ännu inte övertygad om att han kommer att bli så stor som vissa tycks tro.

7. Nakano
Han sliter med Kawasakin och på en HRC Honda eller Camel Yamaha skulle han vara med i toppen oftare.

8. Hopper
Har en skön inställning och vill alltid vinna trots att han inte sitter på startfältets bästa hoj.
Helt klart finns farten och med lite bättre inställningar så att däcken håller längre kommer han att hoppa upp på pallen innan året är slut.

9. Edwards
Gör det han ska men inte så mycket mer (med undantag från helgens race där han stod för en sällan skådad uppkörning på sista varvet).
Antar att jobbet som andreförare bredvid Rossi inte alltid är det tacksammaste men många står säkert på kö för att få byta.

10. Roberts JR
Trodde det skulle gå rejält utför i år på pappas hoj men när Kenny får vittring på pallen verkar han höja sig ett par snäpp och det är bara att hålla tummarna för att det håller i sig resten av säsongen.

Bubblare: Vermeulen
Tycker att han har visat att på banor han känner till så hänger han med bra och är inte långt efter Hopper som har betydligt större erfarenhet av hojen och cirkusen.

Besvikelser: Elias och Sete
Vet inte om det är hjärnspöken men ingen av dem verkar få till det i år (heller...).

Just Nakano tycker jag är det största frågetecknet. Hur bra är han egentligen? Och hur bra/dålig är faktiskt Kawasakin? Nu i helgen åkte han ju regelrätt ifrån både Stoner och Pedrosa som sitter på "den fantastiska" Hondan. Jag tror faktiskt att det skulle gå ungefär likadant även om han satt på annat material. Ganska många förare har tidigare visat att ett materialbyte inte gör så stor skillnad som många tror, utan dom fortsätter göra ungefär samma resultat år efter år.

För ett par år sedan var Kawan och Suckan långt efter men nu tror jag det är ganska jämt skägg...

Don Quixote skrev:
2262358Ganska många förare har tidigare visat att ett materialbyte inte gör så stor skillnad som många tror, utan dom fortsätter göra ungefär samma resultat år efter år.
Nja, så är det väl inte? Se vad som hände när Gibernau bytte från Suzuki till Honda. Och när Bayliss bytte till Honda från Ducati. Och Roberts: med en Hondamotor i KR-chassiet har han klivit fram ett halvt fält i placeringar.

Största besvikelsen måste väl ändå vara Tamada.
Bara en tidsfråga innan Ellison kör ifrån honom med.

Nyteknik skrev:
2262419 Nja, så är det väl inte? Se vad som hände när Gibernau bytte från Suzuki till Honda. Och när Bayliss bytte till Honda från Ducati. Och Roberts: med en Hondamotor i KR-chassiet har han klivit fram ett halvt fält i placeringar.
Frågan är vad det ger att byta från Kawa och Suka i dagsläget. De är uppenbarligen bra nog att ta pole med och även pallplatser. T o m KR är där nu. Maskinmässigt ser det jämnt ut nu tycker jag, även Dunlop knappar in.

Neutral skrev:
2262471 Frågan är vad det ger att byta från Kawa och Suka i dagsläget. De är uppenbarligen bra nog att ta pole med och även pallplatser. T o m KR är där nu. Maskinmässigt ser det jämnt ut nu tycker jag, även Dunlop knappar in.
Det som talar för det är ju styrkeförhållandena inom teamet där de bästa förarna kör ifrån sin stallkamrat, undantaget som bekräftar regeln är så klart Repsol Honda.

Gustav O skrev:
2262489 Det som talar för det är ju styrkeförhållandena inom teamet där de bästa förarna kör ifrån sin stallkamrat, undantaget som bekräftar regeln är så klart Repsol Honda.

Så om Hayden vinner VM så är han ändå sämre än Pedrosa :va Har lite svårt att hänga med i dina tankegångar där - men vad vet jag!

/A

Edit: jaja - det är långt kvar - men den som lever får se...

Neutral skrev:
2262471 Frågan är vad det ger att byta från Kawa och Suka i dagsläget. De är uppenbarligen bra nog att ta pole med och även pallplatser. T o m KR är där nu. Maskinmässigt ser det jämnt ut nu tycker jag, även Dunlop knappar in.
Nja, frågan var om det lönar sig att byta. Och eftersom olika fabrikat passar förare olika bra är väl svaret att det kan göra det. Eller inte, som med Bayliss. Men visst ser det ut som maskinmaterialet nu är mer jämnvärdigt än det någonsin har varit i 500/MotoGP. Hoppas det fortsätter vara så nästa år. Att alla blir lika svårkörda...

Webspy skrev:
2262496 Så om Hayden vinner VM så är han ändå sämre än Pedrosa :va Har lite svårt att hänga med i dina tankegångar där - men vad vet jag!

/A

Edit: jaja - det är långt kvar - men den som lever får se...
:pannkyss

sandstream skrev:
2262226 Rangordna de 10 aktiva förare som du tycker är bäst i MotoGP och motivera.

Då kör jag min litsa.

1. Rossi.
En legend i sin egen avfö...tid menar jag.
2. Pedrosa
Den framtida arvtagaren och en förare som har haft större framgångar innan 20 års ålder än Rossi.
3. Melandri
Snabb som få men även kraschbenägen. Har visat att han är en av få som kan ge Rossi en match och vinna den.
4. Hayden
Kentucky Kid (eller kallar han sig Lucky Kid numer?) är stabil men ingen vinnare. (2 vinster är lika vasst som Checa)
5. Capirossi
Liten men naggande god. Dock för ojämn för den största titeln.

Resten är en ganska jämn smet där Nakano, Sete och Roberts JR väl är de med högst potenial.

Last edited:
Biaggi är väl ett ganska bra exempel på att det inte gör nån större skillnad vad för hoj man sitter på (han hävdade ju ständigt att det andra märket var bättre). Rossi likaså, yamahan var inte så dålig trots allt. Barros, Checa osv är fler exempel.

Jag ser hellre framåt,
gamla stötar som hänger med i 800cc

1. Rossi - motivering onödig
2. Melandri - ojämn, humörsstyrd, men otroligt snabb när han vill
3. Pedrosa - supertalangen, ännu bättre på 800cc
4. Stoner - som Melandri, fast ännu ojämnare
5. Hayden - har en del att ge än
6. Checa - kan än, auktoritet i depån som kan ryta ifrån
7. Nakano - släpper det nu?

pensionärer:
Hopplös - tillbaka till AMA och prestera nåt
Kenny - motivationen tryter nog till sist
Edwards - WSBK behöver en utmanare till Bayliss
Tamada - kom aldrig tillbaka efter handbrottet
Gibernau - tyvärr så har han nog gett sitt bästa
Capirossi - skadorna tar ut sitt rätt på veteranen

frågetecken:
- Elias och Depuniet: skador och krascher gör framtiden osäker

nya jag vill se i MotoGP 800:
1. Lorenzo - cirkusens vildbatting, alltid kul
2. Charpentier - WSS-dominaten borde gå vidare
3. Fabrizio - supertalang som behöver en skarpare hoj
4. Simoncelli - stor potential

1. Rossi
Med det motstånd som erbjuds är han helt ohotad i samtliga grenar (talang, "racing craft" och mental styrka).

2. Stoner
Är den som i relation till erfarenhet har presterat bäst. Bär omisstydiga känntecken för en framtida storhet av rang.

3. Melandri
Körde ifrån Rossi i Quatar förra året och har i år visat att han kan upprepa det.

gthyni skrev:
2262760 Jag ser hellre framåt,
gamla stötar som hänger med i 800cc

1. Rossi - motivering onödig
2. Melandri - ojämn, humörsstyrd, men otroligt snabb när han vill
3. Pedrosa - supertalangen, ännu bättre på 800cc
4. Stoner - som Melandri, fast ännu ojämnare
5. Hayden - har en del att ge än
6. Checa - kan än, auktoritet i depån som kan ryta ifrån
7. Nakano - släpper det nu?
8. Garry Mc Coy - vilken glädje se han på 800cc!!

pensionärer:
Hopplös - tillbaka till AMA och prestera nåt
Kenny - motivationen tryter nog till sist
Edwards - WSBK behöver en utmanare till Bayliss
Tamada - kom aldrig tillbaka efter handbrottet
Gibernau - tyvärr så har han nog gett sitt bästa
Capirossi - skadorna tar ut sitt rätt på veteranen
Vermulad - snabb några varv
Ellison....

frågetecken:
- Elias och Depuniet: skador och krascher gör framtiden osäker

nya jag vill se i MotoGP 800:
1. Lorenzo - cirkusens vildbatting, alltid kul
2. Charpentier - WSS-dominaten borde gå vidare
3. Fabrizio - supertalang som behöver en skarpare hoj
4. Simoncelli - stor potential

Listan på de som man vill se i GP kan ju göras lång, speciellt om man ser nån talang i Gärdsgårdserierna.
Anyway - Jag vill se Lukas Pesek - hur många klarar av att köra upp sig från 44 till 4?? Knappt jag vågar tro Daijiro Katoh skulle fixat det! Dessutom på Assen som inte är enkel att köra om på.
Rossi lär ha sagt i nån intervju att han ser Pesek som framtida superstjärna i MotoGP.. Vi får väl se. Man jag blev jävligt impad av honom sist!

/J

1.Rossi
Som tidigare sagt, motivering överflödig. Oftast lekstuga när materialet håller.

2.Hayden
Nyligen racevinnare och en trogen besökare på podiet denna säsong. Inbillar mig att han är i nåt slags "flow" som de flesta raceförare letar efter, trots mindre bra träningar & kval så tar han bra placeringar och plockar poäng (för det är väl det som räknas i slutändan?)

3. Capirossi
Min favorit, gammal räv som visat kanonklass den här säsongen. Härlig körstil och kör alltid skiten ur Ducatin. Återstår väl bara att se hur länge han plågas efter kraschen i Catalunya.

Jörgen #31 skrev:
2263169 Listan på de som man vill se i GP kan ju göras lång, speciellt om man ser nån talang i Gärdsgårdserierna.
Anyway - Jag vill se Lukas Pesek - hur många klarar av att köra upp sig från 44 till 4?? Knappt jag vågar tro Daijiro Katoh skulle fixat det! Dessutom på Assen som inte är enkel att köra om på.
Rossi lär ha sagt i nån intervju att han ser Pesek som framtida superstjärna i MotoGP.. Vi får väl se. Man jag blev jävligt impad av honom sist!

/J

Gissa vem Fredde brukade åka ifrån i EM? Pesek.
Fast tror Pesek lyfte sig rejält förra året redan.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti