Bästa kvalitet runt 70mb på 9 min film?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Har en film som är strax under 9 minuter som jag tänkte göra 2 olika storlekar på, har en som är komprimerad i premier 7.0 som är 32 mb och helt okey, men jag gjorde en som vart 68mb också och den är inte så mycket bättre, tycker det borde gå å få riktig fin bild med en sån stor fil. Hjääälp...

Rigge skrev:
Har en film som är strax under 9 minuter som jag tänkte göra 2 olika storlekar på, har en som är komprimerad i premier 7.0 som är 32 mb och helt okey, men jag gjorde en som vart 68mb också och den är inte så mycket bättre, tycker det borde gå å få riktig fin bild med en sån stor fil. Hjääälp...

Gör den divx med mp3 ljud. Borde gå ha hög upplösning då

aci skrev:
Gör den divx med mp3 ljud. Borde gå ha hög upplösning då

Brukar väl bli knas eftersom det är många som inte har divx eller? Hur gör man det förresten? I premiere eller nåt annat program?

MatteKholm skrev:
Alla har väl divx?
Du som inte har det och inte vill böka med codec's å grejjor kan ladda hem den bästa spelaren någonsin på www.videolan.org .

Här borde du kunna hitta nån conversion tool el. liknande att göra divx. http://www.divx-digest.com/software/index.html

Kanske det, vet att det va många som klaga när vi hade DivX på fuelmedia.org när dom skulle kolla på jobbet å så, funka aldrig.

Rigge skrev:
Kanske det, vet att det va många som klaga när vi hade DivX på fuelmedia.org när dom skulle kolla på jobbet å så, funka aldrig.
Då får dom vänta tills dom kommer hem :)
Väntar på en trevlig lite filmsnutt framöver
:tummenupp

Kan passa på att fråga hur stor fil orkar man ladda hem? Över 60 MB så struntar jag oftast i att tanka om jag inte är säker på att det är riktigt bra.

Rigge skrev:
Kan passa på att fråga hur stor fil orkar man ladda hem? Över 60 MB så struntar jag oftast i att tanka om jag inte är säker på att det är riktigt bra.

Det beror på hur snabb linan är. Ligger filen på en snabb lina tankar iaf jag hem det.

Rigge skrev:

Kör den i .wmv format så blir det bra, fixa filmen i Windows Movie maker 2 eller så i Windows XP, tror att det finns en uppgradering till Movie MAker ifall du inte kört den eller så..

Bifogat

• wmv.JPG
    wmv.JPG
    64.2 KB · Visningar: 81
Jag skulle prova att göra en wmv och rendrera med VBR (variabel bit rate, det kanske du redan testat?). 320x240. 128 bitars ljud, mp3.

Exportera den okomprimerad från Premiere.

Rendera den med Windows Media Encoder
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/9series/encoder/default.aspx

Använd multipass och VBR med en bitrate på 1500-2000 och låt upplösningen vara default DV (720x576) samt kryssa i Deinterlace under processing. Ställ ner bitraten på ljudet så mycket du tål, börja med 64 kbits och jobba dig uppåt.

Du får lite bättre bild om du gör DeInterlace i After Effects eller annat "riktigt" program, med WME funkar hyffsat.

/R

Ladda hem dr divx. Det är det änklaste programet du kan hitta. Får ner filmerna riktigt små och med bra kvalla. :tummenupp Använt själv flera ggr.

Snälla för follk med nix/mac som os ge fan i wmv. Divx/Xvid. Friare format stöd finns till alla platformar. Överlägsen kvalite.

Är man modig kan man testa framtidens troliga format h264. Kräver bra maskin men ger bra resultat.

hulkenstrong skrev:
Snälla för follk med nix/mac som os ge fan i wmv. Divx/Xvid. Friare format stöd finns till alla platformar. Överlägsen kvalite.

Är man modig kan man testa framtidens troliga format h264. Kräver bra maskin men ger bra resultat.

Exakt! Sen klarar inte min gammelburk som jag har som "filmvisarserver" inte av en wmv med hög bitrate, det rycker å har sig, aldrig några problem med divx. :tummenupp

hulkenstrong skrev:

http://www.videolan.org/vlc/

Funkar för Mac.

Med tanke på det försvinnande fåtalet som kör MAC känns det inte aktuellt att göra några större ansträngningar.

Skulel Divx/Xvid ha överlägsen kvalitét? Dubblar du bitraten så visst... Wmv är klart bäst lämpat för webben. Rätt utfört blir kvalitén riktigt bra och storleken långt mindre än motsvarande Divx/Xvid med samma kvalite.

Däremot så lockar Divx6 lite nu när de har stöd för interaktiva menyer, enda anledningen till att jag skulle byta. Wmv har bäst bild i förhållande till filstorlek, inget snack om det.

/R

Raid72 skrev:
http://www.videolan.org/vlc/

Funkar för Mac.

Med tanke på det försvinnande fåtalet som kör MAC känns det inte aktuellt att göra några större ansträngningar.
Spelar ju ingen roll vilken spelare man har när codecen inte är fri, visst går det att hacka in den, jag har stöd för wmv i Linux men jag tycker det är helfel att skapa filer i det formatet. Använd fria format i stället, varför skulle det vara en ansträngning?

Raid72 skrev:

Testat spela hd wmv filer med den? Testat spela en drm wmv fil? Testa det återkom sen med hur du gjorde det.

Kvaliten nu då. Länk till tester på det och med god information om hur testen gjordes tack.

Tills dess kommer jag basera min tanke om att divx/xvid är bättre på

1:Egna tester. Testat wmv 7/8/9. Inget kom i närheten kvalitetsmäsigt. Testades på filmer och egen inspelade musik videos i olika storlekar.
2: På den mycket fina sidan www.doom9.org stora codec tester. Dem senaste 2 årens tester har visat att vmw legat långt efter.
3: Enligt diverse andras wmv filmer.
4: Enligt andra forum/perssoners uppfatningar och argument.

Sen är wmv bra till streamat material men det var inte vad frågan rörde nu ,utan var en fråga om kvalite.

Neutral - Nu ska vi inte överdriva betydelsen av "fria format". Det är "fritt" för 99% av användarna och det duger gott. Ansträngningen består i att använda ett sämre format för att tillgodo se fåtalet...

hulkenstrong - Nu diskuterar vi egenproducerade webbklipp, filmat med tveksam utrustning menat att visas på runt 20" i bästa fall...

Håll isär begreppen. Hur många egenknåpade HD klipp och DRM skyddat material har du tankat ner här från användarna på Sportploj? Trodde inte det heller...

Frågan gäller webbklipp och inget annat.

För egenproducerade webbklipp är det inget som slår WMV i relationen Storlek/Kvalitét.

DiVX/XViD är riktigt bra för film, DVD Rips och liknande av hög kvalitét. Men det är där de hör hemma...

/R

Raid72 skrev:
Neutral - Nu ska vi inte överdriva betydelsen av "fria format". Det är "fritt" för 99% av användarna och det duger gott. Ansträngningen består i att använda ett sämre format för att tillgodo se fåtalet...
Med ditt tänkande kommer det nog att gå fortsatt bra för Bill & Co. :3freak Det duger inte för mig i alla fall och om vi hör av oss så kanske du till slut förstår att vi är fler än 1% som vill ha en ändring.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back