Bästa klassen att kolla på

Vilken klass har bjudit på bäst racing i år.

• Antal röstningar
    0
ERF? Du måste skämta?

I den här tråden diskuterade vi ju vilken bästa klassen är att kolla på. Och vad som har mest underhållningsvärde, och där får nog min röst gå på Moto2 i år. Hård fighter och strid ända in på linjen oftast.
MotoGP har alltid sin charm eftersom det är just "best of the best" på värst hojar, men själva racen är ju oftast skittråkiga faktiskt...

Men att kolla på ett ERF lopp är väl det största sömnpillret någonsin. Det må vara roligt att köra, och för teamen som är med och kämpar, men som publik är det ju fantastiskt tråkigt att sitta och kolla på ett 40 tal hojar som snurrar runt banan i ett enda virrvarr med sjukt varierande tempo, och man inte har någon koll alls på vem som leder eller är med och fightas om pallen.

Jepp jag skämtade :krama
Finns ingen klass att titta på överhuvudtaget att titta på i Sverige idag bara rena skräpet!

Nej Macke skärp till dej jag skämtade igen :)
Och du kommer väl på Karlskoga avslutningsfest!!!
Annars kommer jag o hämtar dej hemikring!!!
WSBK är klassen för mej :banana

Mullsjö skojar nog, ERF är bara kul för dom som kör eller mekar samt har andra sysslor i teamet.

ERF har ingen speaker och endast närmast smörjande har koll på vem som leder efter hundraförtielva varv.

SM har dock bjudit på bra race dom sista två jag såg i år från läktaren, mycket tack vara Humlan & Skalmans lysande insatser som speakers.

Race utan bra speakers är som att kolla på svartvit stumfilm.

Du verkar ha koll på läget, Karlskogafesten ???

Last edited:
Worldsuperstock och BSB

Hur kan du ha "missat" det? Den brukar gå på TV strax före MotoGP.
Och då har ändå WSBK varit mycket sämre i år än -09. Och MotoGP bättre.

Jag känner inte att jag har tillräckligt koll på varken BSB eller 125GP.
Men WSS och WSBK är fortfarande mina favoriter, även om Moto2 har överraskat nästan varje helg.

Går säkert på TV, men har inga av kanalerna :(.

Så jag har laddat ner lite sporadiskt, och (även) i år har WSBK varit klart roligast att kolla på, osnabbast eller ej.

Den var bra:
ALT1 hämtat från officiell sida

//WSB Superstock Provisional Entry List - World Superbike 2010 //

Alt2

//RESULTS & STATISTICS > RESULTS
From Fim SBK > From FIM supersport

Men du har rätt, (DET ÄR VM), men skrivs sällan så:Bugar

Tror du rör till det för dig själv en aning.

Här kan du se vad klasserna heter:
http://www.worldsbk.com/en/teams-e-riders/sbk/2010.html

De brukar förkortas: WSBK (World Superbike), WSS (World Supersport), SST1000 (Superstock 1000) och SST600 (Superstock 600).

De två första är VM, de andra två är europeiska cuper (inga mästerskap).

EDIT: Som Axxexs som riktigt påpekar är SST600 faktiskt ett europeiskt mästerskap.

Last edited:
Moto2 kickar röv, 56% av 100 röster kan inte ha fel :banana

Tror du rör till det för dig själv en aning.

Här kan du se vad klasserna heter:
http://www.worldsbk.com/en/teams-e-riders/sbk/2010.html

De brukar förkortas: WSBK (World Superbike), WSS (World Supersport), SST1000 (Superstock 1000) och SST600 (Superstock 600).

De två första är VM, de andra två är europeiska cuper (inga mästerskap).

Du har helt rätt, men mitt alt1 är hämtat från officiell sida
//WSB Superstock Provisional Entry List/, de gör väl som Amerikanerna kallar det VM fast det bara är Amerika med. Alla klasser börjar ju med FIM och sen klassen och vad är FIM:
//The International Motorcycling Federation sanctions 90 associations in Europe, North America, Latin America, Africa, Asia and Oceania.//

Kan du komma närmare ett VM?

Last edited:
Du har helt rätt, men mitt alt1 är hämtat från officiell sida
//WSB Superstock Provisional Entry List/, de gör väl som Amerikanerna kallar det VM fast det bara är Amerika med. Alla klasser börjar ju med FIM och sen klassen och vad är FIM:
//The International Motorcycling Federation sanctions 90 associations in Europe, North America, Latin America, Africa, Asia and Oceania.//

Kan du komma närmare ett VM?

Superstock1000 är en cup
STK.jpg

Men superstock600 är ett Europa Mästerskap.
ST6.jpg

FIM är det högsta motorcyckelförbundet. Att det står att det är dom som kontrollerar en serie betyder inte att det är ett Världs Mästerskap. Lika lite som om en SVEMO cup i 80cc cross som körs i Dalarna inte heller kan räknas som ett Svenskt Mästerskap eller ens sägas vara nära att var ett. Inte ens om dom kör som supportklass på ett SM-arrangemang. Dom har fortfarande ingen status mer än en cup.

Last edited:
Spelar ingen roll vart du hämtat det, finns ingen klass som heter World Superstock. Pungt!

För tredje gången du har rätt, vad jag gjorde var en dålig jämförelse med ex jänkarna, när deras baseboll lag blir amerikanska mästare så kallas de världsmästare och när man läser vad Fim representerar så skrev jag kan man komma närmare ett VM än deras serie.

Men fortfarande! I sak har du helt rätt :Bugar

Moto2 kickade röv i år, WSB tvåa och trea blev MotoGP i den öppna pollen som speglar den bistra sanningen om SH läktarracingpöbel.

En hel del bra 125GP race bjöds det även på.

ERF har ingen speaker och endast närmast smörjande har koll på vem som leder efter hundraförtielva varv.

Race utan bra speakers är som att kolla på svartvit stumfilm.

På Finlandsracet 2008 fanns det speaker, ...trots att det var ganska svårbegripligt var det klart upplyftande. Minns faktiskt inte om det var på finska eller svårt bruten svenska. :va

Oavsett så är det en roll som gjuten för dig ju. :) ..komigen nu !!! :Bugar :Bugar :Bugar

har haft nöjet att tanka ner lite moto2, och SATAN vilket lyft för hela mc-cirkusen!
Annars är mina favoriter klart WSBK, BSB. MotoGP är rena rama ropparna.

På Finlandsracet 2008 fanns det speaker, ...trots att det var ganska svårbegripligt var det klart upplyftande. Minns faktiskt inte om det var på finska eller svårt bruten svenska. :va

Oavsett så är det en roll som gjuten för dig ju. :) ..komigen nu !!! :Bugar :Bugar :Bugar

Sex timmars oavbrutet svammel kan nog bli rätt jobbigt för omgivningen :tungan

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...