Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Någon som har erfarenhet (är jag dum eller? klart ni har) av både tunna och lite bredare framdäck? Vad är det man borde satsa på?![]()
De två vanligaste modellerna av vn 800 är VN800A och VN800 Classic, där classic verkar vara ännu lite vanligare. Den största skillnaderna mellan de olika är mest utseende, men även bredden på framdäck! Har läst en jäkla massa på aMeRiKaNsKa sidor om vilket det är man ska ha, men de flesta säger att man ska köra på de man tycker är snyggast... MEN, 95% av de som även säger det, är också överens om att ett bredare däck inte spårar lika mycket, klarar av fulare asfalt bättre, med breda sprickor osv. Det tunnare hjulet ska istället vara mer kvickstyrt, och ge bättre ''respons'' än de tjockare däcket, men då istället vara sladdrigare.
Vad ska man satsa på egentligen?Någon som kört en lite tyngre hoj med smalt framdäck, upplever ni/du att hojen blir läskig i 100-120km/h på lite mindre omhändertagna vägar? Eller helt enkelt ostadigt, oavsett vägens hälsa?
VN800A: https://www.google.se/search?q=vulc...UICigB&biw=1920&bih=950#imgrc=xx5Qt_6gUVk5UM:
VN800 Classic: https://www.google.se/search?q=vulc...UICigB&biw=1920&bih=950#imgrc=1Y0X_dJapx22NM:
HALP!
Newtonmeter, hur fan ska man ställa sig till det? Någonstans i bakhuvudet låter det som om någon drar en spade i grus, i skramlet kan jag urskilja detta dock: ''Effekten är det som levererar Nm. Ett fordon kan ha högt Nm, men utan effekt kommer Nm inte att levereras effektivt'' Eller något i den stilen.
En hoj med dubbelt så mycket Newtonmeter, har väl knappast det dubbla draget? Utan kanske mer i stilen; potential?
Min goda fars Volvo V70 med största Polestar trimningen i sin D5'a (stor dieselmotor) med drygt 220hästar har till närmast 550Nm. Visst går den bilen bra, men årets Yamaha R1 har vid 11500 varv ynka 115Nm i förhållande... BETYDER DET DÅ ATT V70N BRÄNNER RETTAN GÅNGER FJEM VID RÖDLYSET?!![]()
Är Newtonmeter skit?
VN800 har 64Nm med sina 41Kw
VN1500 har 117Nm med sina 44.5Kw
VN1500 är nästan 30kg tyngre, men bör ändå kännas ''dragigare'' och rappare än 800? Marginellt, eller nästan det dubbla som Nm visar?
Blir ju yr av att läsa alla gånger jag skrivit Nm nu![]()
Slutsats: Köp en retta - 0-100 på 2,88 sek för 2010 års modell.
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |