Bästa hojvalet för V-twin bobber?

Någon som har erfarenhet (är jag dum eller? klart ni har) av både tunna och lite bredare framdäck? Vad är det man borde satsa på? :va

De två vanligaste modellerna av vn 800 är VN800A och VN800 Classic, där classic verkar vara ännu lite vanligare. Den största skillnaderna mellan de olika är mest utseende, men även bredden på framdäck! Har läst en jäkla massa på aMeRiKaNsKa sidor om vilket det är man ska ha, men de flesta säger att man ska köra på de man tycker är snyggast... MEN, 95% av de som även säger det, är också överens om att ett bredare däck inte spårar lika mycket, klarar av fulare asfalt bättre, med breda sprickor osv. Det tunnare hjulet ska istället vara mer kvickstyrt, och ge bättre ''respons'' än de tjockare däcket, men då istället vara sladdrigare.

Vad ska man satsa på egentligen? :va Någon som kört en lite tyngre hoj med smalt framdäck, upplever ni/du att hojen blir läskig i 100-120km/h på lite mindre omhändertagna vägar? Eller helt enkelt ostadigt, oavsett vägens hälsa? :va

VN800A: https://www.google.se/search?q=vulc...UICigB&biw=1920&bih=950#imgrc=xx5Qt_6gUVk5UM:

VN800 Classic: https://www.google.se/search?q=vulc...UICigB&biw=1920&bih=950#imgrc=1Y0X_dJapx22NM:

Jag har Metzeler Marathon på min Marauder-bobber. Och den styr extremt bra, för att ha kass väghållning i grunden... men Marathon är rätt dyra. Du kan dock klämma in ett 170-däck baktill om jag minns rätt. Ser fräckt ut ju:)
 
HALP!

Newtonmeter, hur fan ska man ställa sig till det? Någonstans i bakhuvudet låter det som om någon drar en spade i grus, i skramlet kan jag urskilja detta dock: ''Effekten är det som levererar Nm. Ett fordon kan ha högt Nm, men utan effekt kommer Nm inte att levereras effektivt'' Eller något i den stilen.
En hoj med dubbelt så mycket Newtonmeter, har väl knappast det dubbla draget? Utan kanske mer i stilen; potential? :D

Min goda fars Volvo V70 med största Polestar trimningen i sin D5'a (stor dieselmotor) med drygt 220hästar har till närmast 550Nm. Visst går den bilen bra, men årets Yamaha R1 har vid 11500 varv ynka 115Nm i förhållande... BETYDER DET DÅ ATT V70N BRÄNNER RETTAN GÅNGER FJEM VID RÖDLYSET?! :tungan:fakta

Är Newtonmeter skit?
VN800 har 64Nm med sina 41Kw
VN1500 har 117Nm med sina 44.5Kw

VN1500 är nästan 30kg tyngre, men bör ändå kännas ''dragigare'' och rappare än 800? Marginellt, eller nästan det dubbla som Nm visar?

Blir ju yr av att läsa alla gånger jag skrivit Nm nu :zpy:hej
 
HALP!

Newtonmeter, hur fan ska man ställa sig till det? Någonstans i bakhuvudet låter det som om någon drar en spade i grus, i skramlet kan jag urskilja detta dock: ''Effekten är det som levererar Nm. Ett fordon kan ha högt Nm, men utan effekt kommer Nm inte att levereras effektivt'' Eller något i den stilen.
En hoj med dubbelt så mycket Newtonmeter, har väl knappast det dubbla draget? Utan kanske mer i stilen; potential? :D

Min goda fars Volvo V70 med största Polestar trimningen i sin D5'a (stor dieselmotor) med drygt 220hästar har till närmast 550Nm. Visst går den bilen bra, men årets Yamaha R1 har vid 11500 varv ynka 115Nm i förhållande... BETYDER DET DÅ ATT V70N BRÄNNER RETTAN GÅNGER FJEM VID RÖDLYSET?! :tungan:fakta

Är Newtonmeter skit?
VN800 har 64Nm med sina 41Kw
VN1500 har 117Nm med sina 44.5Kw

VN1500 är nästan 30kg tyngre, men bör ändå kännas ''dragigare'' och rappare än 800? Marginellt, eller nästan det dubbla som Nm visar?

Blir ju yr av att läsa alla gånger jag skrivit Nm nu :zpy:hej

Enkelt uttryckt är effekten vridmomentet gånger varvtalet. Dvs, om du har en en helt rak och horisontell vridmomentkurva kommer effekten öka linjärt med varvtalet. I stort sett alla förbränningsmotorer har såklart inte en sådan vridkurva, utan något mer bågformat där momenttoppen ligger en bra bit upp i varvtalsregistret. Jörgen Karlssons tvåliters sportstermotor undantagen kanske...

Det som avgör hur "dragig" motorn känns är dels beroende på vilket max vrid levereras, i förhållande till de varvtal du normalt kör på, och dels över hur stort varvtalsområde som vridet levereas. Kommer vridtoppen snabbt kommer det kännas som en kraftigare kick. En hoj med jämnare vrid kan dock vara snabbare om den kan bibehålla vridet under längre tid.
 
Last edited:
Effekt är produkten av vridmoment och rotationshastighet.

P(t) = T * w

Eller på SH-svenska:

Hästar = vrid gånger varv...
 
Tack hörrni! :tummenupp
Med andra ord, ja, trotts en knappt högre kilowatt så kommer en VN1500 kännas bra mycket mer bottenstark? Kraftigare kick ifrån tex stillastående/knappt rullandes?
 
Kastar in ett wildcard ... Suzuki Savage , blir grymma i bobberstuk å fläskig stånka som tuffar på men vill du ha mer klubba så får du nog leta en twin med mer kubik
 
Slutsats: Köp en retta - 0-100 på 2,88 sek för 2010 års modell.

En svingförlängare kan spara in några sekiner jämfört med att köpa R1'a. Banditen gör det på runt 2 blankt, likförbenat blev det 42 mil krokvägar på Intrudern idag trots nybesiktad B12 1371cc i garaget. Det har dykt upp några VT1100 Shadow objekt ute på blocket. Hm, ska man... hm, kanske... frestad!
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top