bästa "gamla" motoralt. för turbo?

KLOTIS

Medlem
Gick med
19 Nov 2010
Ort
stockholm
Hoj
katana,husaberg 650,R-turbo
har ett gsx chassi som står och väntar brevid katanan.drömmer om ett sväng och lekprojekt i retrostil med turbo,har en 84 motor ligger(83 chassi) är den motorn lämplig eller ska jag satsa på en r-motor? tacksam för svar av dom som har lite koll...........
 
GSX Turbo

Gammelmotorn tål hur mycket som helst.

Men den har rulllagrad vev, så oljetrycket är långt.
Och det gillar inte moderna turbon.

Men det håller en sommar.
Eller kör en gammelturbo

Erik Marklund började med en GSX 1100 och garrett turbo för 25 år sen.
 
Gammelmotorn tål hur mycket som helst.

Men den har rulllagrad vev, så oljetrycket är långt.
Och det gillar inte moderna turbon.

Men det håller en sommar.
Eller kör en gammelturbo

Erik Marklund började med en GSX 1100 och garrett turbo för 25 år sen.

ok,tackar för infon.Såg marklund måste ha varit mitten/sent åttiotal,då åkte han med en r på strippen tror att han var tvungen att köra i nån värsting reisten klass pga turbon.Kom dit hängde av sig ryggan ,släppte ut lite luft,körde ....vilda spinn o kast o resa över målgång på bakhjulet med en sluthastighet som slog dåtidens prostocks
 
Kom på att jag glömde berätta att mitt tidigare inlägg endast gäller 750-motorn, sorry om jag förvirrat dig.
 
Mitt gamla bygge

Byggd på en GSX 1100 -81 med en Garrett T3 Turbo
Då var det helt okänd mark. Inga R motorer eller moderna Mitshubishi turbon. Mycket hempul med begränsade resurser.

Veven svetsad och med rakskuret drev till kopplingen.
Förstärkt koppling.

Resten standard. (Utom att det var en 84 cylinder borrad till 1200 cc) Motorn klarar det utan problem.
Värre med Turbon

Turbomaskin_v.jpg

Turbomaskin_h.jpg


Lambdasond i megafonen för att kolla blandning under körning.
Om man nu hinner se nåt när det exploderade.

Jag har bara skruvat Suzuki.
Men även Kawasakis motorer har rykte om sig att vara bombsäkra.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top