Bästa Endurohoj för ca 25k?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Japp, vad är den bästa varianten att köpa? Har funderat på en tidig Yamaha WR fyrtakt. XR400, DR350/400 eller ev någon tvåtaktare? Nackdelen vad jag ser det är att tex en WR för 25k kan bli väldans dyr i längden (men vikt och effekt verkar vara i det närmaste perfekt!). XR400 är kanske inte så väldan rolig och så jätte lätt är den ju inte ändå, kanske en XR250? Eller är den för slö? DR350 har väl samma nackdelar som en XR400 men de verkar vara lite billigare. Sedan så är ju en DRz400 en modärnare hoj men inte är den så väldans lätt den heller :rolleyes:

Tvåtaktarna är billiga men en typ CR250 som är enduroreggad känns lite väl mastig (hade en för några år sedan och tyckte den vara lite väl vass i skogen). Fanns ju hojar som tex Kawa KDX 200/250 förr. Finns det inte liknande hojar idag som är lite mer modärna (smalare och lite lättare)?

Hade varit kul om någon kunde hjälpa mig att lista upp lite bra hojar som skulle kunna vara andvändbara för lite nybörjar enduro och som inte kräver alltför mycket skötsel. Kan inte så mycket om de olika märken som tex Gasgas, KTM, Beta, Husqvarna, TM, mm.

Ok, är det en sådan variant av motor som har lite mindre effekt och bättre register for att passa just för enduro?

bebbe skrev:
2468249 Ok, är det en sådan variant av motor som har lite mindre effekt och bättre register for att passa just för enduro?

Japp. Tror det finns en cross-variant oxå, men en 200 exc är en trevlig hoj i skogen. Lagom effekt och ett bra register.

Empa skrev:
2468365 Suzuki RMX-99? Annars är ju en WR400 perfekt i skogen och små grusvägar.
wr400 ska ju vara en evighetsmaskin, har hört om en kille som hade kört ca 320timmar när han böt kolv och då var kolven fortfarande fin...

Snowman89 skrev:
2468521 wr400 ska ju vara en evighetsmaskin, har hört om en kille som hade kört ca 320timmar när han böt kolv och då var kolven fortfarande fin...
Kompisen gjorde kontroll på en wr450 visserligen nyare.
Men han piskade den ganska hårt och efter strax efter 100 timmar kollades kolven.
Den såg mkt bra ut.
Så med rätt skötsel och service kan man nog mkt väl åka så långt.
Framför allt i skogen...
Kan ju inte direkt säga att min 450 går så hårt när man kör den i skogen:rolleyes: inte direkt många sekunder fullgas på ett endurovarv:)

WR400 Underbar cykel väger inte så mkt o gott om efekt om man vill leka lite också... Oljebyten är väll var 10e timma eller något ventilerna behöver inte ställas så ofta...

Lånar tråden lite om det är okej?

Jag vet inte riktigt vad jag vill köra, cross eller enduro. Är total nybörjare på båda. Så jag tänkte köpa en hoj som funkar till båda så jag kan testa och se.
Den får inte va större än 250cc eftersom jag hade tänkt va med i nån tävling nångång och jag inte fyllt 18 än.

Fungerar exc 200 på crossbana också eller pajar den totalt då? Funderar på en 250 fyrtakt men det är svårt att hitta en för runt 25k

Några tips?

Är jäkligt sugen på en WR men vet som sagt att om hojen varit dåligt skött så kan det bli dyrt. Men som några sa, en väl skött WR går säkert nästan hur långt som hälst.

En tvåtakt å andra sidan är ju inte lika dyr att få hel koll på. Ny kolv och ringar så går den lääännnngeee.......

Hur är det med Suzukis RMX modeller? Är inte de lika vassa som en vanl RM 250?

Last edited:
bebbe skrev:
2469092 Är jäkligt sugen på en WR men vet som sagt att om hojen varit dåligt skött så kan det bli dyrt. Men som några sa, en väl skött WR går säkert nästan hur långt som hälst.

En tvåtakt å andra sidan är ju inte lika dyr att få hel koll på. Ny kolv och ringar så går den lääännnngeee.......

Hur är det med Suzukis RMX modeller? Är inte de lika vassa som en vanl RM 250?
Är det så att 2 takt är driftsäkrare?

prulle skrev:
2469168 Är det så att 2 takt är driftsäkrare?

Njaa......... inte direkt. Men underhållet blir ju oftast lite billigare och den är inte heller lika kännslig över hur väl skött den har varit som en fyrtaktare. Men en välskött fyrtakt håller säkerligen bättre än vad en tvåtakt gör. Hade jag köpt nytt hade jag definetivt köpt fyrtakt!

bebbe skrev:
2469185 Njaa......... inte direkt. Men underhållet blir ju oftast lite billigare och den är inte heller lika kännslig över hur väl skött den har varit som en fyrtaktare. Men en välskött fyrtakt håller säkerligen bättre än vad en tvåtakt gör. Hade jag köpt nytt hade jag definetivt köpt fyrtakt!
Okej! Du verkar kunna lite om det här så jag öser på med en fråga till. Är det värt dom 10 000 mer det kostar med en 4 taktare? Är registret så mycket bättre? Märker jag som nybörjare någon skilnad?

prulle skrev:
2469243 Okej! Du verkar kunna lite om det här så jag öser på med en fråga till. Är det värt dom 10 000 mer det kostar med en 4 taktare? Är registret så mycket bättre? Märker jag som nybörjare någon skilnad?

Kan tänka mig (vet inte helt säker för jag har inte kört så många utav de mer "körbara" enduro tvåtaktarna) att skillnaden mellan en modärn lätt fyrtaktare är jäkligt stor mot en tvåtaktare. Registret blir väl i stort sätt helt linjärt. Vet iaf att en tex WR450 eller CRF 450 går ruskigt bra. Så bra att jag tror att det kan vara en del för mycket för mig iaf. Men som sagt skulle jag köpa nytt skulle det nog bli antingen en WR450 eller ev en CRF450/250X. Med lite reservation för att en CRF450 skulle köra skiten ur mig :D

Skulle nog tro att en CRF250X eller en WR250 hade varit en perfekt nybörjarbåge men alldeles lagom effekt och hanterbarhet. Men det är ju klart att en 450 med mer ös (för att skrämma sig själv lite) är ju alltid kul :D

Last edited:
Satsar man bara på en lite nyare 2T så är dom fina som fan, köpte min GG 300 nu i våras, har kört 40h på den nu och har inte ångrat mig ännu. Gick från en KTM525EXC, fördelen med 525an var att den hade ett enormt vrid, GGn har lite sämre men är mycket mera lättstyrd!

Snoogans skrev:
2469688 Satsar man bara på en lite nyare 2T så är dom fina som fan, köpte min GG 300 nu i våras, har kört 40h på den nu och har inte ångrat mig ännu. Gick från en KTM525EXC, fördelen med 525an var att den hade ett enormt vrid, GGn har lite sämre men är mycket mera lättstyrd!

Vad tycker du om man jämnför en GG300 med tex en mindre 250/200 utav samma märke eller har du kanske tom kört en KTM exc 200/250 och kan göra den jämnförelsen med din hoj?

Edit; hur är det med reservdelar till GASGAS? Var hittar man allt lättast? Kollar man prisbilden på hojarna så verkar de ju vara någor billigare än vad KTM;erna är?

Last edited:
prulle skrev:
2469243 Okej! Du verkar kunna lite om det här så jag öser på med en fråga till. Är det värt dom 10 000 mer det kostar med en 4 taktare? Är registret så mycket bättre? Märker jag som nybörjare någon skilnad?
Innan jag köpte min wrf så stog jag mellan en yzf250 med athena 290kitt och wrfen.
När jag provade wrfen så blev jag väldigt överaskad eftersom den är väldigt snäll på låga varv, nästan så att jag upplevde yzfen som piggare på låga.
Jag tycker wrfen funkar skitbra som nybörjarcykel kanske lite tung men... (jag hade aldrig kört enduro innan ja köpte wrfen)

bebbe skrev:
2470552 Vad tycker du om man jämnför en GG300 med tex en mindre 250/200 utav samma märke eller har du kanske tom kört en KTM exc 200/250 och kan göra den jämnförelsen med din hoj?

Edit; hur är det med reservdelar till GASGAS? Var hittar man allt lättast? Kollar man prisbilden på hojarna så verkar de ju vara någor billigare än vad KTM;erna är?

GGs 200/250 ska också vara fina att köra, 250 har i stort sett samma motor som min, ska inte vara så botten stark men varva destå mera! 200 ska också vara en kanonhoj är allmänt känd för att vara riktigt lättkörd! Reservdelar är inga problem, finns gott om delar, jag handlar av Trollhättans Mcsport och KEVA motor. Man ska akta sig lite för GGs runt 01-02 tror jag det var då dom hade allvarliga problem med växellådorna!

Jag har provat en KTM 200 EXC, tyckte den var fin den med, men inte vär det extra som den kostar gentemot GGn.

*/ ?>
Back