Bästa "Classica"-sporthoj?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Hallå,
ska skaffa första cykeln och MC-kort, och eftersom det är så mycket som ska skaffas så rinner pengarna iväg. Men om man nu villa använda sig av Bilsport-mc's billiga Classica-försäkring (MC måste vara 20 år eller äldre), vad är bäst i så fall? Det kan alltså vara en 88:a (börjar inte köra förrän efter årsskiftet) eller äldre.
Kollat en del på Suzuki GSXR, samt Yamaha FZR. För och nackdelar med dom är välkommet, men även om det är nån som har bra tips på alternativ som man kan leta efter begagnat.

Om vi håller oss till årsmodell 1988 så har du Honda CBR600, Kawa GPz900 eller GPX750, Yamaha FZ750 eller FZR100 samt Suzuki GSX-R750/1100 att välja på.

Om du vill minimera risken för ett vrak skulle nog jag tipsa om GPz, FZR eller Gixxer1100.

Kolla på www.mcpoolen.se under Motorcyklar i deras referensbibiliotek.

Gamla VFR'er är väl classica nu o dom kan man åka helt okej med... Offroadare är generellt billiga o försäkra... Spillterny KTM 990 Adventure S 3400:- hel/hel typ ;)

Stirra dig inte enbart på classica försäkring, finns andra billiga överkomliga hojar att försäkraa några år nyare(och roligare hojar..)tidiga vfr från 1990 om de är sportiga nog, säkert överkomliga försäkringsmässigt även RF 900 från 1994, bra prestanda och skitbra försäkring rolig hoj att köra! Men de äldre förutom ovan nämda..Kawasaki zxr 750, v-max, äldre Ducati.

Last edited:
Tänk på att hojen inte kan vara "mellanreggad" och classic försäkrad.:mattias
Kawasaki ZXR 750 är billiga att försäkra, under 3k halv/hel för mig som är 18år.
Annars har trygghansa bra försäkringar för fordon som är äldre än 10år. T.ex Thundercat, thunderace, yzf 750, fzr 600/1000 osv.:fakta

Hur mycket får hojen kosta i inköp? Hur mycket får försäkringen kosta?

Det finns hojar från 1997 som kostar 30-35 tusen i inköp och kanske 1800,- i trafikförsäkring och som är helkul att köra jämfört med ett 1000-kubiks bojsänke från 1986...

Samtidigt kan du få en VFR750 för runt 25 kkr eller en FZR1000 för 20 kkr, men vad kostar de att hålla igång?

Poängen är, stirra dig inte blind på de största och "sportigaste" hojarna. Sportigheten hänger mycket på föraren också, vilket betyder att med rätt körning kan en nyare hoj som är billigare i drift men inte så "häftig" vara ett billigare och bättre köp än en gammal superbike-wannabe.

Last edited:
Mitt råd är att kolla upp de hojar du gillar och prova på Bilsport-mc hemsida så gjorde jag. Där ser du alla modeller de försäkrar och vad priset blir för dig.

Hade själv funderat på att köpa en äldre hoj först men de finns andra som är billiga också. Vet förstås inte hur gammal du är men min sv 650 kostar hel 329:- /mån och jag bor utanför sthlm.

Vet förstås inte hur gammal du är men min sv 650 kostar hel 329:- /mån och jag bor utanför sthlm.
Den här: http://www.beviks.se/_Beg_mc.asp?BikeStoreID=322323 kostar mindre än så och är roligare.

Men så var det inköpspriset då... en hoj från 86-88 lär inte kosta över 25 kkr i inköp. Det får man ingen SV för och knappast en TRX.

För ungefär 15-16 kkr får man däremot en GSX750 ES, det är en hoj utan modellspecifika fel, kostar nästan inget att försäkra och var definitivt en sporthoj när den kom 1984 :)

Last edited:
Den här: http://www.beviks.se/_Beg_mc.asp?BikeStoreID=322323 kostar mindre än så och är roligare.

Men så var det inköpspriset då... en hoj från 86-88 lär inte kosta över 25 kkr i inköp. Det får man ingen SV för och knappast en TRX.

För ungefär 15-16 kkr får man däremot en GSX750 ES, det är en hoj utan modellspecifika fel, kostar nästan inget att försäkra och var definitivt en sporthoj när den kom 1984 :)

Jag har sett tidiga sv650 för under 30 så att hitta nån som för 25 är ingen omöjlighet..

Tänk på att hojen inte kan vara "mellanreggad" och classic försäkrad.:mattias
Kawasaki ZXR 750 är billiga att försäkra, under 3k halv/hel för mig som är 18år.
Annars har trygghansa bra försäkringar för fordon som är äldre än 10år. T.ex Thundercat, thunderace, yzf 750, fzr 600/1000 osv.:fakta
Då kanske min GSXR750 '98 blir ännu billigar snart då? 189kr/mån trafik nu :tummenupp

Vi kanske inte ska råda trådskaparen att köpa en GSXR1100 som förstahoj? Det är få som har kört så mycket innan man tar kortet att man hanterar en så tung hoj med den motorn.

CBR6, FZ750 eller nåt i den stilen där man sett över däck och fjädring är nog lagom att börja med

Då kanske min GSXR750 '98 blir ännu billigar snart då? 189kr/mån trafik nu :tummenupp

Vi kanske inte ska råda trådskaparen att köpa en GSXR1100 som förstahoj? Det är få som har kört så mycket innan man tar kortet att man hanterar en så tung hoj med den motorn.

CBR6, FZ750 eller nåt i den stilen där man sett över däck och fjädring är nog lagom att börja med

Javisst, billigare blir dom. I alla fall hos TH. Tycker dom har helt ok premier. Yamaha R1 -99, ca 900/mån trafik, avställbar såklart.

Som första hoj skulle nog en nyare med fint chassie och lite mindre motor vara mer passande.

Ska du ut och shoppa en 20 år gammal sporthoj så måste du rätt bra koll på hojar generellt och modellen specifikt. Eller ha någon i din närhet som kan sina saker. Om inte: kika på modernare hojar.

Som gixxerälskare så är gsxr 1100 mitt förstahandsval. VFR 750 är inte lika brutal men väldigt slitstark om den skötts ordentligt. fzr 1000 av första årsmodellen (87-88) skulle jag undvika...Yamaha hade riktigt läbbiga kvalitetsproblem med just den modellen.

Kruxet är att hitta ett välskött ex till rimliga pengar. Classicaförsäkringar brukar dessutom ha villkor på originalskick. Min gsxr 1100 86a försäkrade jag via MHRF/Folksam...årspremien för en helförsäkring var 500 kr.:tummenupp Men som sagt, då ska det vara originalgrejor.

Hur kan den kosta så lite? :va Hehe till och med min Suzuki GSX250 är dyrare :gnissla

Förmodligen en ren veteranförsäkring, dom brukar ha begränsningar på hur fordonet får brukas.

För dom allra flesta är nog Bilsport & Mc's classik försäkring billigast med sin 1400:- om året, och där är kraven lindrigare.
Bland annat frågade jag om "icke orginal delar" och fick till svar att "vissa orginaldelar är ju sjukt dyra/svåra att få tag på, då accepterar vi avsteg från orginal, men skadas då hojen i en olycka så lagar vi med samma delar som satt på."

Förmodligen en ren veteranförsäkring, dom brukar ha begränsningar på hur fordonet får brukas.

För dom allra flesta är nog Bilsport & Mc's classik försäkring billigast med sin 1400:- om året, och där är kraven lindrigare.
Bland annat frågade jag om "icke orginal delar" och fick till svar att "vissa orginaldelar är ju sjukt dyra/svåra att få tag på, då accepterar vi avsteg från orginal, men skadas då hojen i en olycka så lagar vi med samma delar som satt på."

Okej men K-Mans hoj var ifrån 1998 (vilket fick mig att fundera) :confused: Hehe är den redan en veteran? :va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti