Bästa batteriladdaren.....vilken

Sålänge man betalar själv finns där inget bättre än CTEK. Är plånboken stor finns där laddare med lite bättre elektronik som styr underhållsladdningen, fast prisbilden är 1500-3000. (Det händer på CTEK att om den lämnas ansluten i veckor så känner elektroniken av att batteriet är fullt utan att det är så, löses genom att koppla från polerna några minuter)

Helt korrekt - och jag skrev till CTEK om detta (kanske ni minns från den förra eller förrförra eller var det förrförrförra?) jätte-batteritråden... (vi gör ju om samma trådar om och om igen isf att göra EN bra FAQ... *trött* sorry...)
Men efter att först fått ett antal bra svar direkt från självaste VD:n i andra frågor, så var det stopp här.
Jag kände mig som Günther Wallraff... här hade jag kommit på nåt! ;)

Men... jag löste det precis som du sa: lossade anslutningar och/eller poler så att laddaren fick "tänka om".
Men felet har aldrig mig veterligen kommenterats ofentligt av CTEK.

Eftersom det handlar om hojar så är ju 7000 modellen ointressant, jag jämförde 3,6an o den finns alltid på kampanj nånstans, ligger då runt 5-5,5 hundringar.:D

Ok, jag köpte min C-tek 3600 på kampanj i en båtbutik för ca 800:- föär tre år sedan. Idag brukar den kosta mer.

Den laddare jag däremot har sett till ca en femhundring som billigast brukar vara lillasystern C-tek 90 som klarar upptill 90 Ah batterier. :va
Det är nog den folk brukar köpa. 360 och 7000 brukar man inte se så ofta hos "vanligt folk". De är ju betydligt större.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=45650028

Last edited:
TS sa:
Bästa batteriladdaren.....vilken

--------------------------------------------------------------------------

Ctek.....eller?? Jag har en själv som jag tycker att funkar bra men har hört lite negativa saker om dom, och att det ska finnas bättre laddare, nån som har förslag på bättre laddare?

Jaha... ja, jo, det finns MYCKET bättre laddare än CTEK...
Men...

Vad är du beredd att betala?

Vad vill du uppnå - mer än vad en CTEK klarar av?
(obs att det finns flera modeller av CTEK vaför det är fel att bara säga fabrikatet. Du måste ange modell oxå för rättvisans skull)

Och varför?

Har själv en Optimate III och den gör jobbet:tummenupp
Om den är bättre eller sämre än motsvarande c-tek vet jag inte, har bara konsumentgransgat grannens c-tek i ett par dar och den verkar göra samma jobb.

http://www.motospeed.se/nyheter_art...namn=Batteriladdare&varugrnr=385&webmeny_nr=7

Har själv en Optimate III och den gör jobbet:tummenupp
Om den är bättre eller sämre än motsvarande c-tek vet jag inte, har bara konsumentgransgat grannens c-tek i ett par dar och den verkar göra samma jobb.

http://www.motospeed.se/nyheter_art...namn=Batteriladdare&varugrnr=385&webmeny_nr=7

Jepp - de gör nog jobbet bägge två. De är väl oxå bittraste konkurrenterna.
Iaf på svenska marknaden, ja tills B-Tema Clas i sjön, och alla andra goa gubbar började med sina kopior.

Men men...det värmer ett gammalt batterifreak som mig att utvecklingen totalt sett har gått från Krita/Juraperiod direkt till hyfsad nutid i ett svep med dessa primärswitchade smarta laddare som inte kokar ur batterierna.

Ok, jag köpte min C-tek 360 på kampanj i en båtbutik för ca 800:- föär tre år sedan. Idag brukar den kosta mer.

Den laddare jag däremot har sett till ca en femhundring som billigast brukar vara lillasystern C-tek 90 som klarar upptill 90 Ah batterier. :va
Det är nog den folk brukar köpa. 360 och 7000 brukar man inte se så ofta hos "vanligt folk". De är ju betydligt större.

I Aug. -05 köpte jag min "multi xs 3600" på Ok/Q8, pris 545:-. Och dom ligger kvar där fortfarande när dom kampanjar.:tummenupp

Har Ctek 3600, funkar skitbra.....men som Tony Irwing skulle sagt i lets dance...."mc batterier mm.." om man kör lite så måste man ibland ladda ur batterierna med tändning på eller koppla strömförbrukare till så att "batteriet återfår sin gamla status.. = Svagt batteri som man laddar upp blir ofta sk. fulladdat på en kort stund , koppla en lampa el. dyl. till polerna så att batteriet nästan är helt urladdat och sedan ladda igen.."känt som batteri/laddningsminne,, då kan man förlänga livslängden på ditt batteri ...

Lycka till...funkar på alla batterier som inte är ar typen LI-JON..
M.

Jepp - de gör nog jobbet bägge två. De är väl oxå bittraste konkurrenterna.
Iaf på svenska marknaden, ja tills B-Tema Clas i sjön, och alla andra goa gubbar började med sina kopior.

Men men...det värmer ett gammalt batterifreak som mig att utvecklingen totalt sett har gått från Krita/Juraperiod direkt till hyfsad nutid i ett svep med dessa primärswitchade smarta laddare som inte kokar ur batterierna.

Och av någon konstig anledning så passar snabbkopplingarna Optimate/C-teks, den gamla, inte c-teks nya. Samma leverantör på elslangar?
Ädit: Behöver man tillägga att batteriet till min gamla R1:a snart fyller 11 år?
Underhållsladdare är skiten:tummenupp

Last edited:
Eftersom det handlar om hojar så är ju 7000 modellen ointressant, jag jämförde 3,6an o den finns alltid på kampanj nånstans, ligger då runt 5-5,5 hundringar.:D

Stämmer bra. XS3600 är nog den "bästa" laddaren för oss med hoj och personbil.
Klarar ju i princip alla förekommande batteristorlekar som vanliga civila människor råkar på.

Jag köpte in en XS25000 till jobbet och den är riktigt nice.
Kanske inte till de minsta hojbatterierna, men såna har vi inte heller, utan laddar lite gåtruckar, bilbatterier osv och den kan göra konster med batterier.
troligen är det denna laddare folk referar till när de slänger ur sig ordet "CTEK"
Och så blir de besvikna när deras lilla Safir inte klarar allt det de hört att en "CETEK ska klara"

I Aug. -05 köpte jag min "multi xs 3600" på Ok/Q8, pris 545:-. Och dom ligger kvar där fortfarande när dom kampanjar.:tummenupp

Ok! :tummenupp. Den rean skulle jag ha uppskattat när jag köpte min. Tror att jag gav 790:- för min på Watski Erstagatan för tre år sedan. normalpris då var ca 1000:- Men det är säkert så att C-tek nu succesivt anpassar priserna när kineskopiorna väller in. Såg en kineskopia på C-tek 90 för runt 290:- på Lidl i en kampanj, exakt samma hölje. :D

Och av någon konstig anledning så passar snabbkopplingarna Optimate/C-teks, den gamla, inte c-teks nya. Samma leverantör på elslangar?
Ädit: Behöver man tillägga att batteriet till min gamla R1:a snart fyller 11 år?
Underhållsladdare är skiten:tummenupp

Tamiya-koppling heter denna lite äldre variant som CTEK hade..

Vanlig i modellkretsar.

Jag tjackade ett dussin på ELFA och gjorde snabbkopplingar till alla mina (och vänners) olika fordon.
Men DÅ fanns inte det lösa färdiga att köpa, vilket det ju gör idag för en 50:-lapp/stycket.

Tamiya-koppling heter denna lite äldre variant som CTEK hade..

Vanlig i modellkretsar.

Jag tjackade ett dussin på ELFA och gjorde snabbkopplingar till alla mina (och vänners) olika fordon.
Men DÅ fanns inte det lösa färdiga att köpa, vilket det ju gör idag för en 50:-lapp/stycket.

Tackar för den passningen. ELFA är min vän. Nu väntas det en beställning till dom andra tvåhjuingarna. (Har bara en xtra)

Har Ctek 3600, funkar skitbra.....men som Tony Irwing skulle sagt i lets dance...."mc batterier mm.." om man kör lite så måste man ibland ladda ur batterierna med tändning på eller koppla strömförbrukare till så att "batteriet återfår sin gamla status.. = Svagt batteri som man laddar upp blir ofta sk. fulladdat på en kort stund , koppla en lampa el. dyl. till polerna så att batteriet nästan är helt urladdat och sedan ladda igen.."känt som batteri/laddningsminne,, då kan man förlänga livslängden på ditt batteri ...

Lycka till...funkar på alla batterier som inte är ar typen LI-JON..
M.

Finns det någon laddare som fixar det där själv så man inte behöver koppla på en lampa eller dylikt?

Är det någon skillnad på underhållningsladdning av olika batterier?(gel, AGM och allt vad dom nu kan tänkas heta)

minns du vad någon av dom hette så kanske man lär sig något från dom.

Tyvärr...
Gissningsvis nåt i stilen med:
"Jaba hante nå kräm i mitt batteriii asså vaberore på?"
eller liknande...

Dyker upp två ggr om året.
Höst och vår. ;)

I nån av dem hade jag en proffessorsutläggning, då jag själv skrivit om inte spaltkilometer, så iaf spalt-hektometer om just batterier i olika mc-tidskrifter genom åren.
Blev den en sticky?
Nej.

Så man blir ju lite trött på att svara på SAMMA fråga om och om igen utifall ni undrar. Sorry för det. Ursäkta mig.

Ok, jag köpte min C-tek 3600 på kampanj i en båtbutik för ca 800:- föär tre år sedan. Idag brukar den kosta mer.

Det var väl själve fan....

Att det ska vara så svårt att fråga om pris Jörgen!
Nä surfa runt på Clas i sjön och allt vad det heter när det finns Exide leverantörer på närmare håll.

Basta?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...