Bästa batteriladdaren.....vilken

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Ctek.....eller?? Jag har en själv som jag tycker att funkar bra men har hört lite negativa saker om dom, och att det ska finnas bättre laddare, nån som har förslag på bättre laddare?

Sålänge man betalar själv finns där inget bättre än CTEK. Är plånboken stor finns där laddare med lite bättre elektronik som styr underhållsladdningen, fast prisbilden är 1500-3000. (Det händer på CTEK att om den lämnas ansluten i veckor så känner elektroniken av att batteriet är fullt utan att det är så, löses genom att koppla från polerna några minuter)

Jag har en 360 C-tek till bilen som står inkopplad hela vintern. Funkar bra.

Ska nog köpa en så till båten också fast på 7 amp.

Flummar även lite på biltemas nya C-tek-kopior, ser ut som de som sålts på Lidl vid tillfällen.

37-718 samt 37-719 är biltemas artikelnr

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133523

Flummar även lite på biltemas nya C-tek-kopior, ser ut som de som sålts på Lidl vid tillfällen.

37-718 samt 37-719 är biltemas artikelnr

Vänta med att köpa laddare från Biltema, en fågel viskar i örat att där är en helt ny serie laddare under upphandling.

Misstänker att du kommer få samma svar av de flesta. C-TEC. De dominerar väl marknaden för hobbybruksbatteriladdare?

Har bara bra saker att säga om C-TEC.

Brukar normalt gå efter kvalité men köpte billigaste skiten "Den dalabaserade billighetsjätten" hade och laddar batteriet 1-2 dygn innan jag tar ut damen på våren! Detta funkar skitbra samt att om du får ett ryck i februari att vilja starta den så har du ingen "porljus" och du undviker att göra en onödig grej!

Förklaringar: "Den dalabaserade billighetsjätten"= classe ohlson och "porljus"= ström (sveriges största vattenkraftverk finns där)

Misstänker att du kommer få samma svar av de flesta. C-TEC. De dominerar väl marknaden för hobbybruksbatteriladdare?

Har bara bra saker att säga om C-TEC.

Det som jag hört till dess nackdel är att elektroniken i en av modellerna som ger 7A inte känner av att det är dags att dra ner på laddströmmen o istället har kokat/laddat ihjäl batteriet.

Det som jag hört till dess nackdel är att elektroniken i en av modellerna som ger 7A inte känner av att det är dags att dra ner på laddströmmen o istället har kokat/laddat ihjäl batteriet.

Det är möjligt men du begriper väl att eftersom alla använder c-tec måste det vara bäst!! :D

Skämt åsido, köp vad som helst, så länge det står att den kan underhållsladda osv osv. Funkar nog fint. Anledningen att jag har en c-tecladdare är att hd slängde med en till alla som köpte ny hoj för några år sedan. Så jag har en c-tec som det står Harley-Davidson Sweden på. :gnissla :D

så länge du skall ladda småbatterier:

http://www.fullkontroll.se/laddare-c-12.html?osCsid=e7b8d8dddf42621711e008bfc21e31e9

Bc6
1395:- finns kablar för övervakning via pc. Du kan sätta egna paramtrar för cycler mm."återuppliva". Finns även en tempkabel du kan koppla till så du inte överladdar. Inbygd balanserare om du skulle vilja ladda litium packar eller dylikt.

Dessutom kan du börja ladda alla dina andra batterier i hemmet (som är uppladdningsbara) riktigt seriöst. Sitter på 2 själv då jag flyger elflyg en del och de flesta flygkamrater har samma eller liknande. Tror inte du kan då mer för pengarna.

DOCK MAX LADDSTRÖM 5a

Skulle inte rekomendera att ladda större saker än mc batterier. Har med mig 15A blybatterier på fältet som jag laddar och cyclar ibland med dito.

När du laddat klart får du se på skärmen hur mycket som gick i batteriet. Eller om du cyclar kan du se exakt vad ditt batteri klarar vid låg i och urladdning.

Köper du datorkabeln kan du få ut fina grafer och dokumentation och historik. ;)

http://www.fullkontroll.se/laddare-c-12.html?osCsid=e7b8d8dddf42621711e008bfc21e31e9

Bc6
1395:- finns kablar för övervakning via pc. Du kan sätta egna paramtrar för cycler mm."återuppliva". Finns även en tempkabel du kan koppla till så du inte överladdar. Inbygd balanserare om du skulle vilja ladda litium packar eller dylikt.

Dessutom kan du börja ladda alla dina andra batterier i hemmet (som är uppladdningsbara) riktigt seriöst. Sitter på 2 själv då jag flyger elflyg en del och de flesta flygkamrater har samma eller liknande. Tror inte du kan då mer för pengarna.

DOCK MAX LADDSTRÖM 5a

Skulle inte rekomendera att ladda större saker än mc batterier. Har med mig 15A blybatterier på fältet som jag laddar och cyclar ibland med dito.

När du laddat klart får du se på skärmen hur mycket som gick i batteriet. Eller om du cyclar kan du se exakt vad ditt batteri klarar vid låg i och urladdning.

Köper du datorkabeln kan du få ut fina grafer och dokumentation och historik. ;)

Men vad fan nu snackar vi ju om att underhållsladda ett mc-batteri inte driva en kärnreaktor på optimalast tänkbart sätt. :näsblod

"Bästa batteriladdaren" var det snack om...

Beror ju på hur man definerar och priset är mycket tilltalande.
Med den där laddaren kan du sätta på 999 cycler på lite piss i nilen så motionerar du batteriet också vid underhållsladdningen ;)

Har själv en ctek men den slår inte av alltid när den är fulladdad men den har inte pajjat något batteri för det. Den går i alla fall över en till en svag underhållsladdning men visar aldrig full oavsett batteri. Går säkert att kalibrera den finns lite potentiometrar i den men har inte orkat testa.

Obs jag pratade om RC flyg... ;)

Men vad fan nu snackar vi ju om att underhållsladda ett mc-batteri inte driva en kärnreaktor på optimalast tänkbart sätt. :näsblod

Jag växlar min C-tek mellan båda hojarna. Kawan har nytt batteri, Duccen något äldre. Därför får Duccen, som stått still några sässonger p g a kopplingsprobplem, mest laddning. Kan stå på i månader ibland och då händer det att det liksom flimrar mellan ej- och fulladdad. Vet inte om det står något om det i manualen, men det brukar gå över om jag bara drar ur kontakten en stund. Någon som vet varför?:va

(Det händer på CTEK att om den lämnas ansluten i veckor så känner elektroniken av att batteriet är fullt utan att det är så, löses genom att koppla från polerna några minuter)
Japp. Eller om man har en laddare med flera olika lägen så kan man gå över i standby-läget en liten stund innan man går in i laddläget igen så funkar det också bra. :tummenupp

Jag har använt en C-TEK Multi XS3600 i några år nu och är nöjd. Liten, lättanvänd (nästintill idiotsäker) och fyller mina behov av att ladda batterier till bil och mc.

Medan ni kivas om vilken laddare som är bäst så kan jag erbjuda en laddare (äger numera ingen mc med batteri :tungan ) som är flång ny (tom inplastat!) för det facila priset av 500 bagis...
Då bjuder jag på frakten!
:tummenupp
Det är en Dellran Battery Tender 800, en s.k. "intelligent" laddare (dvs av underhållstyp).
Skickar med en halvtaskig bild (och JA, allt på bilden ingår såklart även med min)

Bifogat

• ladd.jpg
    ladd.jpg
    11.1 KB · Visningar: 134
TS sa:
Bästa batteriladdaren.....vilken

--------------------------------------------------------------------------

Ctek.....eller?? Jag har en själv som jag tycker att funkar bra men har hört lite negativa saker om dom, och att det ska finnas bättre laddare, nån som har förslag på bättre laddare?

Jaha... ja, jo, det finns MYCKET bättre laddare än CTEK...
Men...

Vad är du beredd att betala?

Vad vill du uppnå - mer än vad en CTEK klarar av?
(obs att det finns flera modeller av CTEK vaför det är fel att bara säga fabrikatet. Du måste ange modell oxå för rättvisans skull)

Och varför?

Om jag skulle köpa en C-tek 7000 skulle den vara till båten där jag har 150 Ah. Den är ju byggt för att klara 225 Ah batterier. Jag tror att det är därför den har svårt att reglera på hojbatterier, ett stort hojbatteri är ju på typ 18 Ah.

Till hojen skulle jag skaffa en på 3.6 amp eller modellen mindre. Men 3.6 är ju bra ty den klarar ju upptill 120 Ah och klarar därför även bilar. Jag har en sån till hobbybilen om vintrarna ty där har jag ett 100 Ah batteri.

Så stort är inte alltid bäst när det gäller laddare tror jag.

En stor laddare till ett litet batteri blir som att ha en badrumsvåg som går till 1000 kg, Dynamiken (känsligheten) blir lätt dålig i regleringen. Iaf för normalviktiga personer :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back