Bästa bandäck utan däcksvärmare

Jag letar oxå bandäck men har inte värmare och tänkte inte heller köpa några (jag tar på mig de varven det tar att värma upp dom). Jag e heller ingen världsmästare men håller ett "hyfsat" tempo. Jag bryr mig inte om våtgreppet (jag ställer mig i depån och tittar på när det regnar) så slicks funkar. Jag kör enbart på bana.

Jag e ute efter bra grepp och bra livslängd. Har sneglat lite på Dunlops Gp Racer D211, där finns ju endurance varianten som borde ge bra livslängd. Efter vad jag har förstått så kan ett lämpligt val vara E bak och M fram. Kan dom funka utan värmare?

Vad säger ni experter??

Du kan ju köpa beggade slick av valfri sort. Ta 2-3 något lugnare varv så brukar det gå bra. Du får ju inte samma bett som om du har värmare och kör redigt fort så du behåller värmen. Men det duger nog gott ändå.

Om vi utgår ifrån att du kör gata och åker i snabba gruppen på tex SMC's körningar då skulle mina tips bli såhär:
Dunlop Sportsmart
Michelin Power Pure
Pirelli Diablo Rosso Corsa.

Dessa 3 är riktigt vassa gatdäck som pallar med 1,15 i varvtid på Gelleråsen. Snabbare uppvärmning och inga värmare behövs.

Om vi utgår ifrån att du bara kör bana och inget annat,blir tipsen såhär:
Michelin Power One Comp, C bak och B fram: bra livslängd och en snabb uppvärmning. Hård Stomme
Metzeler Racetec K3: bra livslängd och en snabb uppvärmning, något dyrare. Mjukare stomme
D211 GP Racer, E bak o M fram, Bra grepp, bra feedback, lite känsligare för kallruggningar än de andra.

Blåmarkerat... Borde inte Michelin power one "gatversion" kvala in där också eller missar jag något? Är pure däcken så mkt mer att föredra?

Blåmarkerat... Borde inte Michelin power one "gatversion" kvala in där också eller missar jag något? Är pure däcken så mkt mer att föredra?

Stämmer bra. :tummenupp tack.

Power One Street har vassare grepp än Sportsmart, men mindre livslängd än Power Pure.(min erfarenhet)
Men jag lät bli att skriva det däcket då han ville ha så lång livslängd som möjligt också.
Men ser vi till torrgrepp enbart så ska det däcket också vara på listan då det är ett gatdäck, precis som de andra jag listade där.

reviderad lista:
Dunlop Sportsmart
Pirelli Diablo Rosso Corsa.
Michelin Power One Street.
Michelin Power Pure

Last edited:
Hoppar in i tråden lite, jag är i samma sits som trådskaparen och kommer att börja säsongen på sportsmart.

Är det mer ekonomiskt och någon idé att ha värmare till Sportsmart däcken? Eller blir det ingen skillnad då detta inte har lika hög arbetstemp som slicks.

Hade ju varit gött iof att kunna dra full spätta istället för den satans tråkiga uppvärmningen (som ibland är livsfarlig för att man glömmer detta och drar fullt ändå för det är skoj).

Vilka grader ska man värma ett sportsmart på om det nu är någon idé att värma ett gatdäck?

DUNLOP D211 GP RACER om du siktar på att ha ett däck så nära ett mönstrat tävlingsdäck det bara går och som fortfarande fungerar sjukt bra på gatan - annars Sportsmart som är ett kanondäck tillsammans med PIRELLIS topp däck som är just toppdäck!!:tummenupp

Du menar alltså den mönstrade varianten, inte slickset. Vilka gummiblandningar?

Last edited:
Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...