Bästa bandäck utan däcksvärmare

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Det finns så mycket att välja på nu för tiden...

Hojen kommer bara att gå på bana men budgeten tillåter inte inköp av däcksvärmare och allt vad det innebär, så det måste vara däck som man kan få upp temperaturen på genom körning.

Alltså, vilka däck är bäst för en CBR1000RR på bana men utan däcksvärmare?

Pilot Power har jag pratat med en del som varit nöjda med men det verkar finnas olika modeller på dom. I performance bikes vann ett pirelli däck ett test nyligen mot dom andra.

Inget däck verkar dåligt, men finns det något däck som passar mina förutsättningar bättre än övriga?

Original Bridgestone (BT-016?) har varit helt ok, men ska jag byta kanske det finns ännu bättre.

Däcken ska på innför gotland ring tre dagar - den banan ska visst äta bakdäck tyckte jag mig läsa i någon tråd, något däck som är extra lämpligt för gotland?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Du biter dig själv i svansen lite när du säger att budgeten inte tillåter inköp av däckvärmare (inget s). När du kallruggat sönder tre set däck så har du ätit upp däckvärmarpengarna ganska fort.

Pirelli och Metzelers DOT-märkta racingdäck har "alltid" funkat okej utan värmare rent greppmässigt, men du sparar mycket på att ha värmare. Du kan i princip köra fullt direkt ut ur depån och slösar inte bantid och bensin på att få värme i däcken osv.

Investera!
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Hej.

Svårt att skriva om bandäck när vi inte riktigt vet vad du menar? Gatgummi eller racegummi?
Pratar vi gatgummi fortfarande så finns det ganska många att välja på.
Jag vet ej hur snabb du är men utgår ifrån att du inte åker tokfort och jagar tider.(för då bör du överväga racegummi och värmare)

Metzeler har sina Sportec Interact M5 som har fått bra kritik.
Pirellis Diablo Rosso Corsa är ett däck som lämpar sig för banåkning. De som använder det verkar vara hur nöjda som helst med både grepp och livslängd.
Dunlop har sitt nya Sportsmart som pallar med ganska högt tempo på bana och även fungerar väldigt bra i regn.
Bridgestones BT016 ska ju vara deras vassaste gatdäck.
Continental har ju sina Race attack street och Sport Attack
Michelin har Power One Street med ett riktigt bra torrgrepp.

Alla ovanstående är Gatgummi som inte behöver däcksvärmare.

Sen beror det ju på hur snabb du är, hur länge du har kört, om du ska tävla, träna eller bara åka SMC-kurser.
Det skiljer ju som sagt på gummiblandningarna. Även Pirelli's värsta däck som Supersport VM kör på, är ju ett "gatdäck", då det är DOT-märkt och legalt på gatan. Dock är det racegummi.
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
Du biter dig själv i svansen lite när du säger att budgeten inte tillåter inköp av däckvärmare (inget s). När du kallruggat sönder tre set däck så har du ätit upp däckvärmarpengarna ganska fort.

Pirelli och Metzelers DOT-märkta racingdäck har "alltid" funkat okej utan värmare rent greppmässigt, men du sparar mycket på att ha värmare. Du kan i princip köra fullt direkt ut ur depån och slösar inte bantid och bensin på att få värme i däcken osv.

Investera!


kan bara hålla med!! du tjänar på det i längden i att investera i ett par schysta värmare!!
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Jag skulle rekommendera Metzeler K3 Interact. Väldigt bra däck som inte kräver däcksvärmare.

\Masonit
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har i år sett att Sportsmart går förvånansvärt många bandagar innan dom tar slut och har dessutom riktigt bra grepp, dom skulle jag köra på om jag var du. Vill du ha racegummi rekommenderas Racetech K3, det är dom som håller bäst att köras utan värmare enligt vad jag märkt.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Du biter dig själv i svansen lite när du säger att budgeten inte tillåter inköp av däckvärmare (inget s). När du kallruggat sönder tre set däck så har du ätit upp däckvärmarpengarna ganska fort.

Pirelli och Metzelers DOT-märkta racingdäck har "alltid" funkat okej utan värmare rent greppmässigt, men du sparar mycket på att ha värmare. Du kan i princip köra fullt direkt ut ur depån och slösar inte bantid och bensin på att få värme i däcken osv.

Investera!

Ja, i julklapp blir det säkert däckvärmare, men för att frun inte ska få fnatt kan jag bara klämma in ett par sulor i budgeten, inte sulor och värmare... så nu gäller bara bästa däck givet inga värmare.


Jag skulle rekommendera Metzeler K3 Interact. Väldigt bra däck som inte kräver däcksvärmare.

\Masonit

Vill du ha racegummi rekommenderas Racetech K3, det är dom som håller bäst att köras utan värmare enligt vad jag märkt.

Ok - två röster på K3 (samma modell antar jag?) så det verkar dom jag ska börja leta efter då! Tackar.
 

Perfo

SDK Socio #4385
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
2003, Ducati 999s
Jag kan bara hålla med!
Att kunna köra fullt från början och inte missa ca 5 minuter av passet för att värma däck tycker jag är den viktigaste faktorn.
~5 min låter lite men det är ju oftast en tredjedel av passet...

// Per

Du biter dig själv i svansen lite när du säger att budgeten inte tillåter inköp av däckvärmare (inget s). När du kallruggat sönder tre set däck så har du ätit upp däckvärmarpengarna ganska fort.

Pirelli och Metzelers DOT-märkta racingdäck har "alltid" funkat okej utan värmare rent greppmässigt, men du sparar mycket på att ha värmare. Du kan i princip köra fullt direkt ut ur depån och slösar inte bantid och bensin på att få värme i däcken osv.

Investera!
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Håller med Josef men skulle nog rikta dig mot Sportsmart om du inte tänkt stå i depån vid regn.
 

Jonas

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Honda Cbr1000RR -10
Jag har i år sett att Sportsmart går förvånansvärt många bandagar innan dom tar slut och har dessutom riktigt bra grepp, dom skulle jag köra på om jag var du. Vill du ha racegummi rekommenderas Racetech K3, det är dom som håller bäst att köras utan värmare enligt vad jag märkt.


:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Köpte själv Sportsmart förra veckan o körde Gotland ring nu i veckan.
Kan bara säga att jag är sjukt nöjd, inte en minsta antydan till släpp eller annat.
Nu är inte jag någon fantom på banan, men har ändå hyffsat tempo..

Plus att dom fått bra betyg i tester också
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Sportsmart, är inte det framförallt ett gatdäck? Jag kör nu med K3 å kör både gata å bana. Väldigt bra däck men livslängden är ju sådär. Kommer nog 250 - 300 mil med bakdäcket. Hur är livslängden med Sportsmart? Är Metzelers M5 däck motsvarigheten till Dunlops Sportsmart däck?

\Masonit
 

Kevin S

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha R1 2009
Pirelli Diablo Rosso funkar mkt bra på bana (egen erfarenhet). Blir att prova Diablo Rosso Corsa nästa gång.
 

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Är i samma sits som TS!!

Jag letar oxå bandäck men har inte värmare och tänkte inte heller köpa några (jag tar på mig de varven det tar att värma upp dom). Jag e heller ingen världsmästare men håller ett "hyfsat" tempo. Jag bryr mig inte om våtgreppet (jag ställer mig i depån och tittar på när det regnar) så slicks funkar. Jag kör enbart på bana.

Jag e ute efter bra grepp och bra livslängd. Har sneglat lite på Dunlops Gp Racer D211, där finns ju endurance varianten som borde ge bra livslängd. Efter vad jag har förstått så kan ett lämpligt val vara E bak och M fram. Kan dom funka utan värmare?

Vad säger ni experter??
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Jag letar oxå bandäck men har inte värmare och tänkte inte heller köpa några (jag tar på mig de varven det tar att värma upp dom). Jag e heller ingen världsmästare men håller ett "hyfsat" tempo. Jag bryr mig inte om våtgreppet (jag ställer mig i depån och tittar på när det regnar) så slicks funkar. Jag kör enbart på bana.

Jag e ute efter bra grepp och bra livslängd. Har sneglat lite på Dunlops Gp Racer D211, där finns ju endurance varianten som borde ge bra livslängd. Efter vad jag har förstått så kan ett lämpligt val vara E bak och M fram. Kan dom funka utan värmare?

Vad säger ni experter??

Hej.

D211 GP Racer är ett däck som helst ska användas med däcksvärmare.
Det funkar utan, men som sagts tidigare i tråden, så blir det ett lite större slitage på däcken, då man tenderar att gasa innan däcket har nått arbetstemperatur, sk kallruggning.

Men....
Tyvärr går inte bra grepp och bra livslängd ihop i samma mening :)

Men Dunlops Sportsmart kommer väldigt nära måste jag säga.
Det är ett sportdäck som pallar med riktigt hård körning samtidigt som det käkar mil på landsvägen.
Vet om kunder som har åkt 700mil på sina innan byte. Kombinerat bana o gata.

Det är mycket som spelar in.
Hur fort kör du?
Behöver du "racegummi"?
Kör du bara bana?
Har du flera fälgset?

Om vi utgår ifrån att du kör gata och åker i snabba gruppen på tex SMC's körningar då skulle mina tips bli såhär:
Dunlop Sportsmart
Michelin Power Pure
Pirelli Diablo Rosso Corsa.

Dessa 3 är riktigt vassa gatdäck som pallar med 1,15 i varvtid på Gelleråsen. Snabbare uppvärmning och inga värmare behövs.

Om vi utgår ifrån att du bara kör bana och inget annat,blir tipsen såhär:
Michelin Power One Comp, C bak och B fram: bra livslängd och en snabb uppvärmning. Hård Stomme
Metzeler Racetec K3: bra livslängd och en snabb uppvärmning, något dyrare. Mjukare stomme
D211 GP Racer, E bak o M fram, Bra grepp, bra feedback, lite känsligare för kallruggningar än de andra.
 
Last edited:

Salle1428

#3520
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Däcksvärmare, däcksvärmare och däcksvärmare!
Betalar sig fortare än du anar + att det är bara att gasa utan att vara rädd för att man inte fått upp temperaturen.

Jag letar oxå bandäck men har inte värmare och tänkte inte heller köpa några (jag tar på mig de varven det tar att värma upp dom). Jag e heller ingen världsmästare men håller ett "hyfsat" tempo. Jag bryr mig inte om våtgreppet (jag ställer mig i depån och tittar på när det regnar) så slicks funkar. Jag kör enbart på bana.

Jag e ute efter bra grepp och bra livslängd. Har sneglat lite på Dunlops Gp Racer D211, där finns ju endurance varianten som borde ge bra livslängd. Efter vad jag har förstått så kan ett lämpligt val vara E bak och M fram. Kan dom funka utan värmare?

Vad säger ni experter??
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top