Bästa 80-tals "muskelhoj"?

Har haft en GPZ1100 och tycker att det var en trevlig maskin på den tiden, chassit är ju ingen höjdare med dagens mått och de är TUNGA, trögstyrda och så där allmänt otympliga men min gick riktigt hårt efter lite trimning:tummenupp Jag hade fixat 3st körprogram(gick att byta under färd) som gav olika mycket extra bränsle, lite som K7:an jag har nu med effektväljare (körprogramm A-C), egentligen borde jag ha patenterat det då:huvet

Den var hopplös att åka på bakhjulet med då den bara spann när man inte hade passagerare, då gick det att få upp den, kan ha berott på däcken men de är verkligen framtunga.

Jag hade en svart och den var väl rätt kul på sitt sätt men den orkade bara upp till strax över 250 på mätaren men å andra sidan så vill nog få åka fortare med det chassit:näsblod

Folk jag körde med brukade säga att jag alltid sladdade lite med baken och det stämde nog då den slet däck men det kan ha orsakats av att jag bara gasade eller bromsade med den hojen(ett däck höll ca 100mil innan det gick ner på corden). Har många roliga minnen från den GPZ:an :)

Angående sprutet så är den nog mindre problem med det än med förgasare förutsatt att du är lite kunnig beträffande el.
 
Synd bara att den ser ut som en genetisk sjukdom.

Ha ha ha!!

Har haft en GPZ1100 och tycker att det var en trevlig maskin på den tiden, chassit är ju ingen höjdare med dagens mått och de är TUNGA, trögstyrda och så där allmänt otympliga men min gick riktigt hårt efter lite trimning:tummenupp Jag hade fixat 3st körprogram(gick att byta under färd) som gav olika mycket extra bränsle, lite som K7:an jag har nu med effektväljare (körprogramm A-C), egentligen borde jag ha patenterat det då:huvet

Den var hopplös att åka på bakhjulet med då den bara spann när man inte hade passagerare, då gick det att få upp den, kan ha berott på däcken men de är verkligen framtunga.

Jag hade en svart och den var väl rätt kul på sitt sätt men den orkade bara upp till strax över 250 på mätaren men å andra sidan så vill nog få åka fortare med det chassit:näsblod

Folk jag körde med brukade säga att jag alltid sladdade lite med baken och det stämde nog då den slet däck men det kan ha orsakats av att jag bara gasade eller bromsade med den hojen(ett däck höll ca 100mil innan det gick ner på corden). Har många roliga minnen från den GPZ:an :)

Angående sprutet så är den nog mindre problem med det än med förgasare förutsatt att du är lite kunnig beträffande el.

Jag blir nyfiken på vad körde du med för trim? Vad gav det för effekt?
Jag är mer för snabb acceleration och sladdande bakdäck än wheelande.
Då verkar ju just en GPZ vara ett rätt bra val.

Jag har hittat några motorkit hos "kzzone" (http://kzzone.com/kits.html). Frågan är vad dessa kan ge för effekt. Jag tänker främst på 1170cc och 1260cc kitten. Någon som har en uppfattning?
 
Last edited:
Snackar vi bara ren effekt så är det GSX-R 1100 från mitten av 80-talet som gäller, dvs generation 1. Går bra och har en skottsäker motor. Ska vi blanda in utseende också så är det Katanan som gäller:tummenupp
 
Ha ha ha!!



Jag blir nyfiken på vad körde du med för trim? Vad gav det för effekt?
Jag är mer för snabb acceleration och sladdande bakdäck än wheelande.
Då verkar ju just en GPZ vara ett rätt bra val.

Jag har hittat några motorkit hos "kzzone" (http://kzzone.com/kits.html). Frågan är vad dessa kan ge för effekt. Jag tänker främst på 1170cc och 1260cc kitten. Någon som har en uppfattning?

Problemet med GPZ1100 motorn är att den är av 2-ventilstyp medan Suzuki och andra tillverkare införde 4-ventilsteknik och den är samtidigt luftkyld.
Det som hände för mig var att den blev lite väl varm av trimmningen tom så pass varm att en ventilstyrning lossnade men jag körde rätt hårt med den så ett "kitt" kan säkert fungera bra och då ge främst ett bättre vridmoment och det är väl vad du är ute efter. En luftkyld motor ger ju även ett cleanare utseende då man slipper en massa kylare och slangar för dessa.

Vi pratar ju fornhistoria så bänkning på annat sätt än vägtester var aldrig aktuellt men det gjorde stor skillnad men som sagt så ökade det den termiska belastningen på toppen.

Sprutet på dessa maskiner är rätt primitivt då det saknar MAP/MAF sensorer och endast använder: Motortemt, lufttemp, lufttryck, motorvarv samt spjällägesgivare för att styra bränslemängden, å andra sidan gör detta förhållande det enkelt att trimma då man bara behöver lura motortempsensorn för att få systemet att ge mer bränsle. Vad jag dock är osäker på är om bränslesystemets "mapp" räcker till att ge bränsle till 1270cc slagvolym men det går ju alltid att justera upp systemtrycket och därigenom få mer bränsle men det kräver ju lite pillande men det är ofta en del av tjusningen:D

Men jag tycker ändå att du skall överväga detta val några ggr innan köp då det är frågan om en Buss när vi talar vägegenskaper:gnissla
 
Last edited:
Last edited:
Kawa GPX600 -88 är en trevlig bekantskap...speciellt med tanke på att jag blev varnad för den innan köp.
Jag älskar ljudet från Vance & Hines systemet & den svänger faktiskt förvånansvärt bra för sin ålder...dessutom är den så gammal så den snart är inne igen...får mer nyfikna blickar på den än min Blade..
Retro cool!!!
 
Katana såklart :tummenupp

/U

Jag bjuder 20 000 :rolleyes: :tummenupp

Alltså, killen har 18-20 000 kr i budget....Katanan är liksom inte i samma liga så ge honom inte falska förhoppningar :)

Kawa GPX600 -88 är en trevlig bekantskap...speciellt med tanke på att jag blev varnad för den innan köp.
Jag älskar ljudet från Vance & Hines systemet & den svänger faktiskt förvånansvärt bra för sin ålder...dessutom är den så gammal så den snart är inne igen...får mer nyfikna blickar på den än min Blade..
Retro cool!!!

GPX 600? Muskelhoj??? :confused:
 
Last edited:
Ha ha ha!!



Jag blir nyfiken på vad körde du med för trim? Vad gav det för effekt?
Jag är mer för snabb acceleration och sladdande bakdäck än wheelande.
Då verkar ju just en GPZ vara ett rätt bra val.

Jag har hittat några motorkit hos "kzzone" (http://kzzone.com/kits.html). Frågan är vad dessa kan ge för effekt. Jag tänker främst på 1170cc och 1260cc kitten. Någon som har en uppfattning?

Större volym ger på dessa motorer endast marginell effektökning, men ett högre vridmoment istället. Topparna med deras 2-ventilsystem begränsar frödet kraftigt.. volym ökning till 1170 ger ca 10 hk, 1260 ger 20 knappt.
Turbo blir alternativet i detta fall.
Dock lider motorerna av lågt oljetryck redan från början, kullagrade vevaxlar, inte speceielt varvilliga heller. Knäckte själv 2 vevaxlar under tiden jag körde kawa 1000/1100 or.
Topparna går att porta ganska mycket, men det är fortfarande begränsad effekt du får ut ur dessa uråldriga motorer.:huvet

Hade en BIMOTA-Kawa under sena 80 talet, som jag tog över efter en byggare i stockholm, motorn var byggd av legendariske Bosse Cristensen. GPZ block, 1260 cc, Grottisportad topp , med maximala ventiler, Micuni smootbore, borrade till 36 mm, Youshmura tätstegad låda , motorn racepreppad. Ingen generator på veven, liten remdriven sak på utgående axeln istället. Den hojen gjorde över 300 km/tim.... effekten gissningsvis någonstans runt 160 hk.

Den krävde ganska mycket översyn...:gnissla

Polare hade en katana med motor preppad för dragrace, han tog mig i accet upp till 200 lätt, sen kom Bimotan...:yoparty

Är du ute efter effekt eller utseende ?? Gpz ger mycket hoj för låg penning, men skulle valet stå mellan suzuki gsx 1100 e eller GPZ, då vinner Suzukin lätt om du är ute efter en mer intressant motor.:)
 
Last edited:
Jag bjuder 20 000 :rolleyes: :tummenupp

Alltså, killen har 18-20 000 kr i budget....Katanan är liksom inte i samma liga så ge honom inte falska förhoppningar :)

Nä ok, var ju inte min avsikt, men jag svarade enbart på rubriken i tråden. Finns ju iofs tyska Katter till dryga det priset, men då får man vara beredd på lite pyssel.
 
Sprutet på dessa maskiner är rätt primitivt då det saknar MAP/MAF sensorer och endast använder: Motortemt, lufttemp, lufttryck, motorvarv samt spjällägesgivare för att styra bränslemängden, å andra sidan gör detta förhållande det enkelt att trimma då man bara behöver lura motortempsensorn för att få systemet att ge mer bränsle.

Då hadde du en -82 va?
För -81 har faktiskt luftmängdmätare. Min kusin och jag hade varsin kawa 1100. Jag en -82 och han en -81. Skillnaden vi kunde se var just luftmängdmätaren. Till -83 skiljer förbränningsrumet också.
Bakre motorfästet är riktigt klent på dom. Motorn brukar hamna några cm bakåt efter ett tag :D

Den snyggaste motorn är nog CB900 i alla fall. Men förövrigt en ganska seg hoj.


Mats
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top