Bästa 4T Enduro för motionär

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Mmmm, växer ur var väll kanske lite fel formulerat av mig.
Växa in i en 450 är väll kanske mer rätt. Sverige är ju CC kåtelandet No 1, så att de flesta faktiskt kör fortare på en wr250 än en wr450 är helt ointressant, det är ju coolare att köra en 450... :rolleyes:

Skulle jag börja köra cross igen så skulle jag köpa en Kx125-2t eller en Kx250-4t. För jag kommer ha roligare längre på dem än med en 450 som kommer trötta ut mig på 2 varv.

:hej

Beror iofs på om man är ute efter att lägga snabba endurovarv eller ha kul.. ute på en gräsåker eller grusslinga är en 450 med mer pulver eg roligare. Eller sätt på ett motardkit på 450n så har du ytterligare ett argument till 450 istället för 250 :)

Beror iofs på om man är ute efter att lägga snabba endurovarv eller ha kul.. ute på en gräsåker eller grusslinga är en 450 med mer pulver eg roligare. Eller sätt på ett motardkit på 450n så har du ytterligare ett argument till 450 istället för 250 :)

Jo det är ju sant.
Enduro var inte min grej, och jag är snabbare runt en crossbana på en 250-4t än en 450-4t, gjorde en sådan där vanlig överföring mellan två olika sporter... :hihi

På grusväger är mer pulver roligare. Men för grusbus hade jag nog ändå valt wr250 före en XR400. :)

I mitt fall blev det en TT 350, även den en gammal traktor. Men en underskattad traktor.

I dina val hade jag valt xr400, mycket åka mellan skruvandet.

4T? Välj något med elstart:D
Annars verkar 250 4T vara ypperliga endurohojar, man behöver faktiskt inte så mycket effekt i leran. Vet inte hur det är med dom japanska hojarna, men KTMen som jag hade tyckte jag var lätt mekad... och jag är ändå bara lekman:tummenupp
Desto sämre fysik och erfarenhet man har ska man satsa på en lättare hoj... 10kg i leran är STOR skillnad:gnissla

Har själv en WR400.

Jag skulle välja 250 4T med elstart. Yamaha eller Honda funkar nog bra.

/Stefan M

Vad Villopoto åker på i lag-VM spelar väl ingen som helst roll för någon som ska köpa sig en hoj för att motionsåka enduro med?

Vad Villopoto åker på i lag-VM spelar väl ingen som helst roll för någon som ska köpa sig en hoj för att motionsåka enduro med?

Om någon människa spöar hela världseliten med en 4t250 så tycker i alla fall jag att det bevisar att väldigt få människor på denna planet kör nåt mycket snabbare på en 4t250 än på en 4t450.

På vilket sätt skulle en enduro-motionär behöva 450 mer än dessa gossar? För att den förlänger Petter-Niklas mer? För att det ger mer fysträning att baxa runt en hoj med större tröghetsmoment?

Men visst jag kanske missat någon viktig detalj i sammanhanget...

jag kör 250 2t i skogen så klart det går bra med 450 4t som är mer lättkört.
250 4t krånglar mer än 450 4t..så man väljer själv båda valen är ok.

Första Enduron

Jag började med en suzuki drz 400s -05 den passade mig perfekt lite tung kanske.
Sen blev det en Yamma wr 450f-06 även den är kanonbra. Den har nu rullat 350 krångel fria mil med endast täta oljebyten, ventil koll,Ny kedja och drev vid 300 mil

ELSTART rekommenderas
Jag skulle välja en wr 250

Om någon människa spöar hela världseliten med en 4t250 så tycker i alla fall jag att det bevisar att väldigt få människor på denna planet kör nåt mycket snabbare på en 4t250 än på en 4t450.

På vilket sätt skulle en enduro-motionär behöva 450 mer än dessa gossar? För att den förlänger Petter-Niklas mer? För att det ger mer fysträning att baxa runt en hoj med större tröghetsmoment?

Men visst jag kanske missat någon viktig detalj i sammanhanget...
Det beror ju helt på vad man ska ha hojjen till.En större hoj är betydligt mer allround än en 250f.Vill man ta någon sväng på grusväg ibland,stubbrace eller kanske lite isåkning är en 250f så fel det kan bli oavsett Villopotos framfart.Sen har det ju med körstil att gör också.Trivs man bättre med en lite råstarkare cykel köper man naturligtvis en sådan.

För de flesta av oss dödliga handlar det primärt inte om att sträva efter VM-tempo utan att ha KUL. Effekt kan vara ruskig kul! Kör du i oplogad tung snö är 250 effektmässigt f.ö i minsta laget! :fakta

Men ja, jag rekommenderar också Yaman av trådförfattarens ursprungliga alternativ om han inte kan tänka sig en KTM.

Sen får du ha i åtanke att olika hojar ger olika körställning. Visserligen kanske något du lär dig efter att kört ett tag.

Ett annat alternativ är en KTM 250 4t med 350 kit. Ger lite mer vrid. Ska tydligen vara läskigt fina.

Köpa ny eller beggad?

Tråden kanske borde ligga i Motard/Offroad-forumet istället?

Har hittat ett par WRF250 men väldans svårt att avgöra skicket.
Kolvbytet vid ca 100 timmar är det avgörande?
Vad händer om man inte byter eller ska man gasa tills de rasa :hihi

Där ser jag en fördel med 2T :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey